j STATIONr KLASSE. Beéanesrond De 19de eeuwse kern van het station Gouda is van ir. J. Verloop - 1869. In 1949 wordt het door oorlogsgeweld verwoeste station verbouwd volgens ontwerp van S. van Ravestcyn. Het middengedeelte is nu een verdieping lager. Het geheel is symmetrisch opgezet. Een klok accentueert de middenas. Links en rechts daarvan twee beelden op de sterk sprekende kroonlijst. De gevels van het station worden door middel van een muur verlengd tot een coulisse-achtige markering van de plein wand waarin een kiosk en links ook een toegang tot het spoorwegemplacement opgenomen is. De beelden staan hier op gedeeltelijk vrijstaande natuurstenen zuilen. Ze zijn van Jo Uiterwaal volgens een bijzonder procédé: de keramische beelden zijn namelijk gevuld met een betonnen kern. De witte pleistering van de pleinwand verhoogt de zindelijke indruk. Foto: Ynse Boonstra Tekeningen gepubliceerd in Bouwkundige Bijdragen 1871uitgave van de Maatschappij tot bevordering der bouwkunst, blz.. 345, 346. dreigt Gouda hetzelfde lot te ondergaan. En nog steeds als gevolg van die eigen aardige mengeling van efficiency en be- drijfsrepresentatie. Ir. C. Douma, chefafd. gebouwen N.V. Nederlandse Spoorwegen, schreef enige jaren geleden in een artikel 'Monumen taliteit heeft afgedaan' dat de 'N.S. zal moeten streven naar: gebouwen met een korte levensduur en afschrijvingster mijn. en het is niet denkbeeldig, dat we bij een dergelijke ontwikkeling t.z.t. toegegroeid zijn naar het wegwerpsta- tion'. Enige jaren later laat dezelfde au teur in een artikel 'negentiende-eeuwse stationsgebouwen: dilemma tussen slo pen en behouden' weliswaar wat positie vere geluiden t.a.v. het behoud van deze kleinere stations horen maar de teneur blijft desalniettemin de 'efficiency' van wegwerpstations. Gesteld werd: de N.S. wil 'ondanks de nostalgische druk van buitenaf, graag nog vele oude stationsgebouwen kwijt.' En hoewel in het nummer van Stede- bouw en Volkshuisvesting zijn formule ring nog positiever is - 'Waar zulks te recht, passend en financieel haalbaar is, kan dit bemoedigend voorbeeld (de re novatie van het station van Meppel) nog door vele andere worden gevolgd.' Gouda Recent toegevoegd op de reeds lange lijst van stations die, grotendeels door de negatieve houding van de N.S., verloren dreigen te gaan is, zoals gezegd, dat van Gouda. Een uniek station, omdat het een synthe se is tussen het standaardstation uit de 19de eeuw, - waarvan een gedeelte waaronder de verdieping verwoest werd in de oorlog-en het representatieve sta tion van vlak na de oorlog waaraan Van Ravesteyn zo zeer gestalte gaf. Weinig architecten zullen zo geschikt zijn ge weest het thema van een typisch 19de eeuws classicistisch station op te nemen en door het benadrukken van de, - nu lagere, - kroonlijst en het toevoegen van L WacAtkawr /fat 21 klasse Plaats bureau Goederen Wachtkamer J€klasse goederen Corridor Vestibule. -M- Crftdui (duts ■/r'/v>vAc,/<//y» h 195

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1981 | | pagina 19