fmm f^-'FTTl wekken, dat de Gennepenaar niet veel om zijn oude stad geeft, dat hij het oude bouwbestand verkwanselde en de nieuwe tijd geestdriftig heeft ingehaald. Toch is dat geen juiste voorstelling van zaken. De gemeenteraad toonde immers zijn historisch bewustzijn, toen hij tot restauratie van het raadhuis besloot, de walmuur tegen verder verval bewaarde en de neogotische toren van de afgebro ken kerk op het kerkhof liet staan met de opzet de historische kontinuïteit in het silhouet van de stad niet aan te tasten. Veeleer hebben vernieuwingen en mo derniseringen zich geleidelijk voltrok ken en leidde de oude stadskern van Gen nep een kwijnend bestaan. Dat was ze ker het geval tot voor enkele jaren, toen al het verkeer tussen Nijmegen en Venlo door de smalle Zand- en Niersstraat - vlak langs het raadhuis - geperst werd. Sinds de Rijksweg om Gennep heen ge legd is, heeft de oude kern weer nieuwe aandacht gekregen. In Zand- en Niers straat werd een moderne sierbestrating aangelegd (die echter de vergelijking met het eenvoudige plaveisel van onre gelmatige maaskeien en hardstenen stoepen, dat we van oude foto's kennen, niet kan doorstaan). Oude lantaarnpalen moeten nu in kombinatie met moderne bloembakken die sfeer in de stille hoofd straat terugbrengen, die vroeger als van zelf- en zeker met veel minder middelen - leek te zijn ontstaan. Een algehele vernieuwingsdrang, die bij tijd en wijle in veel plaatsen optreedt en die op dit moment ook in Gennep te bespeuren valt, kan in een historische omgeving echter ook desastreuze gevol gen hebben. In één geval is het onheil al geschied. Tot het jaar 1979 stond er in de Zandstraat tussen de vele verbouwde lijstgevels nog één zeventiende-eeuwse topgevel met in- en uitgezwenkte con touren. Zulke zwierig belijnde staaltjes van barokke volksarchitektuur moeten er in Gennep overal gestaan hebben. Ons exemplaar was nog nauwelijks aan getast, al waren de vensters kennelijk een keer vergroot en was er één boven in de top dichtgezet. Het geheel, kompleet met muurankers, waaronder één met een gesmede lelie, was op een aparte manier gepleisterd en sleet onopvallend zijn dagen. Toen kwam de dag, dat het in de steigers werd gezet. Elke hoop op een vakkundige restauratie was echter na een week al vervlogen: er stond geen steen meer op de andere. Het vervolg van het verhaal lijkt verrassend veel op de geschiedenis van het raadhuis, alleen zijn de gevolgen rampzaliger. Het heeft de eigenaar van het pand na melijk behaagd zijn nieuwe fagade op te laten trekken in vormen, die sterk aan die van de oude voorgevel herinneren. Uiteraard geschiedde dat in een 'verbe terde' uitvoering met moderne materia len en gewijzigde verhoudingen. Kor tom, na beëindiging van de bouwaktivi- teiten bleek er een specimen van quasi- historische nep-architektuur in barok- vormen te zijn ontstaan. Een gemiste kans, want was het kennelijk bij de eige naar aanwezige historische interesse aangevuld met de kennis en ervaring uit de kringen van de monumentenzorg, dan zou dat geleid hebben tot een ver antwoorde restauratie. Nu werd er iets, wat oud en mooi was, onherstelbaar ver nield. Onbegrijpelijkerwijs stond het pand niet op de lijst van beschermde mo numenten. Een wellicht schrijnender aanblik biedt al jarenlang een hoogst opmerkelijk pand in een smal zijstraatje, de Molen straat. Het staat wat achteraf, omgeven door wat kleine, sombere huisjes en ziet er vervallen en verwaarloosd uit. Aan drie zijden leunen er schuurtjes tegen aan, zodat daar slechts het dak met de trapgevels boven een omringende golfplaten-architektuur zichtbaar wordt. Alleen de kleurige schakeringen van de oude pannen en het bijna zwart- verweerde uiterlijk van de bakstenen kunnen de indruk wekken, dat het hier om een bouwwerk van hoge ouderdom gaat. En er zijn er maar weinigen, die weten, dat dit pand Genneps oudste huis is. Geslacht na geslacht heeft eraan ge bouwd en verbouwd, totdat het vroeger zeker voorname huis in onze tijd verwor den is tot een schuur, waar tot voor kort kippen beschutting vonden tegen weer en wind. De opzet van het pand is erg eenvoudig: een rechthoek als plattegrond, vier mu ren gedekt met een zadeldak.met rode en blauwe pannen tussen twee trapgevels aan de korte zijden. Aan de kant van de Molenstraat is nog een lange zijde te zien. Maar haar oorspronkelijk uiterlijk gaat schuil achter een dikke laag pleister, waardoorheen enkele gedichte deur- en vensteropeningen hun aanwezigheid verraden. Muurankers geven de verdie pingshoogte aan. Het zijn juist de trapgevels, die de waar de van het huis uitmaken, want het zijn typische voorbeelden van Nederrijnse zuivere baksteenbouwkunst. De ene ge vel is eenvoudig, maar stijlvol gehouden, terwijl de andere veel rijker, met bakste nen ornamenten uitgevoerd is. Denke lijk hebben we dus te doen met een voor- en een achtergevel. De eenvoudige gevel heeft een zaagtandfries, die de aanzet van de topgevel markeert en het muur werk verlevendigt. In het benedendeel van de trapgevel bevinden zich twee klei ne met segmentbogen gesloten vensters, in het bovendeel dichter bij elkaar twee kleinere, die nu dichtgemetseld zijn. De andere gevel is verreweg het interes santst. Hij heeft aan beide zijden drie trappen, die bezet zijn met overhoekse pinakeldragers, welke aan de onderzijde rusten op een uitkragend steentje. De pinakels zelf zijn verdwenen, maar zul len wel een piramidale beëindiging ge had hebben. In de benedenhelft van de trapgevel vinden we een geheel gemet seld bakstenen kruisvenster met vierseg- De verknoeide barokke gevel aan de Zandstraat. De oorspronkelijke toestand volgens een tekening uit 1978. Foto's: Anita Pantus 190

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1981 | | pagina 14