Wel is ons gebleken dat het uiteindelijk de beste weg is. Het verleden heeft ons immers doen zien dat men vanuit de ver te - of dat nu Den Haag is, Zeist of Arnhem, - maar bijzonder weinig be reikt als er in de gemeenten zelf geen basis is waarop de monumentenzorg kan stoelen. Hoe ontstaan nu dergelijke verordenin gen en commissies? Wel, dat is eigenlijk in iedere plaats weer anders. In de ene gemeente is het een oudheid kundige vereniging of actiegroep, in een andere is het het gemeentebestuur zelf die het initiatief neemt. Ook de invalshoek is vrijwel in iedere gemeente weer anders. Hier is het burge meester, daar een wethouder of raadslid. Soms een raadsfractie en in vele gevallen ook geïnteresseerde burgers die de zaak aanspannen bij het gemeentebestuur. In alle gevallen echter is een brede voor lichting nodig. Aan deze voorlichting wordt dan ook bijzonder veel tijd en aan dacht besteed. Alleen al in het afgelopen seizoen wer den een veertiental lezingen met diapro- jekties gehouden. Op deze dia-avonden wordt inzonder heid aangetoond de grote waarde van de historische bebouwing ook voor vandaag en tevens ingegaan én op stedebouwkun- dige situaties én op detaillering, terwijl ook de nieuwbouw in historische situa ties wordt belicht. We vertonen dus niet in de eerste plaats mooie plaatjes, waardoor er een mist gordijn wordt gelegd op de werkelijke situatie, maar vooral proberen we ook die zaken te laten zien die fout zijn ge gaan. De reacties die men hierbij krijgt zijn bijzonder positief en laten zien dat de zorg voor onze monumenten de mensen beslist niet onverschillig laat. Over de voordelen van een eigen ge meentelijke verordening in 't kort nog het volgende: a. De gemeente krijgt met een eigen ge meentelijke verordening een instrument waarmee ze éen eigen gemeentelijk be leid kan voeren. Een dergelijk beleid - mits serieus ge hanteerd - zal verstrekkende gevolgen hebben voor het gehele ruimtelijke be leid van de gemeente. Niet alleen de ste debouwkundigen, maar ook gemeente lijke diensten, architecten en projekt- ontwikkelaars zullen in het beginstadium van alle planontwikkelingen rekening moeten houden met dit beleid. In de meeste gemeenten behoeft men om een historisch, maar nog niet beschermd eigendom te slopen, alleen maar kennis te geven aan bouw- en woningtoezicht. Bij een vergunningstelsel zoals in deze verordening is voorzien, zal men alvo rens een sloopvergunning door B. en W. wordt afgegeven, eerst aan de tafel gaan zitten om alternatieve mogelijkheden af te wegen. Deze blijken vaak meer dan men opper vlakkig denkt. Een actief zoeken van commissies, gemeentebestuur en ambte naren naar bestemmingen van leegstaan de of leegkomende panden, moet een vast patroon van handelen worden. Van groot belang/ is hierbij dat de monu mentencommissies een zo groot mogelij ke openheid betrachten naar de burgerij en de eigenaren. Monumentenzorg is voornamelijk afhankelijk van de 'good- Koningstraat 53, Afferden foto: Kodeha, Doesburg will' die men weet te kweken in de plaat selijke gemeenschap. Ook een deskundig advies bij verande ringen en verbouwingen van monumen ten behoort tot de taak van de commis sies-. b. Bijna iedere gemeente kan, uitgaan de van de historische structuur en de his torische bebouwing, nieuwe ontwikke lingen op gang brengen die veel meer geënt zijn op en meer in harmonie zijn met het historische karakter van stad en dorp. Een vaste koers in de monumentenzorg zal automatisch een sterke barrière op werpen tegen wilde en chaotische ont wikkelingen, waaraan zovele gemeenten thans ten prooi zijn. Het spreekt dan ook vanzelf dat de gemeentelijke monumen tenlijst zijn neerslag moet krijgen in de gemeentelijke bestemmingsplannen. c. Iedere gemeente die in deze een eigen beleid weet te ontwikkelen, zal veel ster ker staan in de strijd om het behoud van eigen karakter en identiteit in de ge bouwde omgeving. Ook zal ze met recht en reden aanspraak kunnen maken op een structurele onder steuning van Rijk en Provincie. U kunt zich voorstellen dat het huidige decentralisatiebeleid ons goed in de oren klinkt. In het 'Onderzoek Monumenten beleid' van het organisatiebureau van den Bunt, wordt zeer terecht bepleit een specifieke doeluitkering aan de decen trale bestuursniveaus. Naast de vele an dere goede voorzetten die dit rapport geeft is dit in ieder geval een uitspraak die vele, vanwege de financiën aarzelen de gemeenten, over een dood punt kan heenhelpen. Natuurlijk zijn er vele bezwaren in te brengen tegen bovengenoemde ontwik keling. In het kort hierom het volgende; al. De financiële zijde van de monu mentenzorg baart vele gemeentebestu ren zorgen. Om de hele monumenten zorg hangt voor vele besturen en eigena ren een grauwsluier van zorgen. Niet alleen de hoge eisen aan de wijze van restaureren maar ook de lange wachttijden voor de subsidies en de exor bitante bedragen die aan sommige objec ten worden besteed maken iedereen wat schrikachtig. Het kost vaak erg veel moeite en tijd de besturen hierover heen te helpen. Voor al zal iedere gemeente moeten beseffen dat een eigen verordening een instru ment is dat ze zelf hanteert en dat ieder besluit op grond van deze verordening 145

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1981 | | pagina 15