Stadsvernieuwing op
Het Kadijkseiland in Amsterdam
Heemschut
Jaargang 58, no. 6 - juni 1981
Heemschut verschijnt
10 keer per jaar
Tijdschrift van de
Bond Heemschut
opgericht in 1911
Beschermvrouwe:
H.M. Koningin Beatrix
Uit de inhoud:
Restauratieproblematiek op
historische Kadijkseiland in
Amsterdam Maatschappij tot
Stadsherstel in hoofdstad ziet terug
op kwart eeuw activiteit Utrecht -
grootste openluchtmuseum van
kerken Aandacht voor
Heemschutdag 1981 Monumenten
voor de schroot.
Foto omslag:
deel van het interieur van het
herboren Scheepvaartmuseum te
Amsterdam, riant gevestigd in het
voormalige (historische)
's Landszeemagazijn.
Redactie:
J. Th. Balk, eindredacteur
J. H. Bierenbroodspot-Rudolph
J. Roelfs Sr.
redactiesecretaris:
P. A. Hengeveld-Brand
Vaste medewerkenden:
A. J. Bartelds-Boshuizen,
Ter Apel (Noord Nederland)
D. van der Meulen, Assen
(Oost Nederland)
R. Lureman, Doetinchem
(Oost Nederland)
W. J. Pantus, Nijmegen
(Zuid Nederland)
G. Le Belle, Schoorl
(Noord West Nederland)
J. E. van der Wielen, 's-Gravenhage
(Zuid West Nederland)
Correspondentie voor de redactie
aan:
Secretariaat Bond Heemschut,
Nieuwezijds Kolk 28,
1012 PV Amsterdam
tel. 020 - 22 52 92
óf 020-230994 (ledenadministratie)
Correspondentie voor advertenties:
Koggeschip Periodieken B.V.
Postbus 1198, 1000 BD Amsterdam
tel. 020 - 22 97 21
Op het van oorsprong 17de-eeuwse
Kadijkseiland in de oostelijke binnenstad
van Amsterdam vinden we twee vrij om
vangrijke historisch interessante ensem
bles, die van groot belang zijn voor het
rehabilitatieproces van de binnenstad en
waarvoor Heemschut dan ook al geduren
de jaren de aandacht van de verschillende
overheden vroeg.
Het zijn de monumentale rij van ongeveer
honderd pakhuizen van het voormalige
Entrepotdok en de daarachter liggende
dijkwoninkjes aan de Hoogte Kadijk,
waar de arbeiders woonden die veelal hun
werk vonden in het eerstgenoemde
complex.
Een deel van de dijkhuisjes is na jaren
lange onzekerheid kortgeleden ten behoe
ve van de bewoners gerenoveerd. Het
pakhuizenproject is nog steeds niet uit de
al meer dan tien jaar durende planfase.
In het februarinummer van dit jaar ver
meldden wij onze brief aan de gemeente
Amsterdam en Monumentenzorg, waarin
wij behoud van alle pakhuizen, ook de
niet beschermde, bepleitten. Zowel het
grote belang dat aan het behoud van het in
de loop der tijd gegroeide totaalbeeld ge
hecht moet worden als het feit dat het
inconsequent is om jongere, in wezen
even interessante, bouwwerken minder
beschermenswaard te achten dan oudere,
voerden wij als argumenten aan. Heem
schut stelde voorts, dat dit "eiland" met
- naast de bebouwing - vele karakteristieke
elementen zoals de kaden, het sluisje en
de brug, het water en de hoger gelegen
Hoogte Kadijk, als beschermd stads
gezicht behandeld dient te worden. Wij
noemden in dit verband het belang van het
weer terugbrengen van de levendigheid
die ooit één der kenmerken van dit gebied
was, zoals de bedrijvigheid op de kaden
en het af- en aanvoeren van boten.
In de volgende twee artikelen worden een
aantal problemen beschreven die zich
voordoen bij het herstellen en/of aanpas
sen van deze waardevolle bebouwing aan
de functie waaraan grote behoefte be
staat, nl. wonen. Onzes inziens moet bij
de plannen voor de pakhuizen de kantte
kening geplaatst worden, dat ook veel
aandacht besteed zal moeten worden aan
het zoeken van functies die goed bij de
aard van deze bebouwing passen. Wij
denken in dit' verband aan bedrijven en
bedrijfjes die uit het stadsvernieuwings
gebieden moeten verdwijnen. Dergelijk
gebruik zal in het algemeen minder bouw
kundige ingrepen vergen en dus het eigen
karakter van de pakhuizen minder behoe
ven aan te tasten. Ook zal ander gebruik
dan wonen - naast een vergroting van de
levendigheid - als voordeel hebben geen
of nauwelijks parkeerdruk buiten werk
tijden met zich mee brengen.
J.B.-R.
De entree van het Entrepotdok op de kop
van het Kadijkseiland.
89