Het romaanse kyrië in Utrecht's kerkenkruis Ui 1111! Een reusachtig restauratieproces voltrekt zich de laatste jaren in het grootste open luchtmuseum van kerken van ons land, in Utrecht. Telkens weer wanneer een kerk klaar is en open gaat, wordt een tipje op gelicht van de sluier, die over heel dat res- tauratiegebeuren hangt. Want grote sluiers van plastic beschermen de werkers op de steigers tegen weer en wind. Zulke sluiers bedekken nu nog een deel van de Dom en van de Buurkerk. Van de Jans- kerk zijn ze grotendeels al weggenomen, want die kerk komt dit jaar nog klaar. Ontsluierd Helemaal ontsluiert zich Utrechts kerke lijk bouwbezit deze zomer in het Rijks museum voor de geschiedenis van het christendom in Nederland, "Het Catha- rijneconvent" (te Utrecht) in een tentoon stelling die nog tot 17 augustus, behalve 's maandags te zien is) van de middel eeuwse kerken van de stad. Van al die kerken, die nog in dienst zijn (en dat zijn er 9 plus een kloosterkapel) worden op enkele na, bijzonder fijnzinnige maquet tes getoond in een schaal van 1 op 200. Na eindeloos veel studies in bibliotheken en archieven, opmetingen van oude teke ningen en het analyseren van schilderijen en prenten reconstrueerden de makers, B. M. J. Engelbregt en J. B. A. Terlingen, de kerken zoals ze geweest zijn en zoals ze er zoveel mogelijk weer uit zullen zien of al uitzien na de restauraties. Zo goed mogelijk, zeg dat wel. Drie oude romaan se kerken, de St Salvator naast de Dom en de kapittelkerken van Maria en Paulus zijn op een enkel bouwfragment na uit het Utrechtse stadsbeeld verdwenen. In voor bije tijden werden ze met de grond gelijk gemaakt en daarmee passé defini. Niette min, de maquetteurs hebben ze wel "herbouwd". De expositie vertoont ook schilderijen en "souvenirs" in metaal, glas, hout en textiel, kortom allerlei huis raad uit die oude kerken, zodat men een beeld krijgt hoe het leven zich in die ruim ten afspeelde. De kern Kern van de tentoonstelling en ook van de restauratiewerken is het beroemde ker kenkruis van Bisschop Bernold, dat in de loop van de jaren duizend ontstond. Het is uniek in Europa. Ook elders, o.a. in het met Utrecht nogal nauw verbonden West- faalse Paderborn, is het eveneens gepro beerd, maar nooit voltooid. In Utrecht wel. Het hart van Bernolds kruisplan vormde de toen nog romaanse Dom, die er al stond. Aan de top, het hoofdeinde van het kruis bouwde hij de Petruskerk. Op de dwarsbalk enerzijds de Johannes- kerk en anderzijds de Pauluskerk. Zijn opvolger Koenraad bouwde het voeteind, de Mariakerk. De laatste restanten van die kerk zijn in de vorige eeuw afgebroken; alleen de gerestaureerde kruisgang ervan bestaat nog, en - niet te vergeten - zij leeft voort in de werken van de architectuur schilder Peter Saenredam. Ook de Pauluskerk, een abdij en niet zoals de andere alleen maar een kapittelkerk, ver- Maquette van het Utrechts kerkenkruis De Dom vormt het hart. Links daarvan aan het hoofdeind van de langsbalk de St Pieterskerk. Aan het voeteneind (rechts) de verdwenen Mariakerk. Op de dwarsbalk vooraan de Janskerk, die in restauratie is en, nog juist zichtbaar achter de eveneens in restauratie zijnde Dom, de verdwenen Pauluskerk. Het zuiverste voorbeeld van het romaans opgezette kerkenkruis is de zuilen basiliek van St Pieter, het troetelkind van de planoloog van het kruis, bisschop Bernold, wiens sarcophaag in de krypt van de kerk staat. Foto Catharijneconvent) dween op Utrechts plattegrond uit het ker- kenhuis. Er is nog een transeptwand van de te zien in de achtergevel van het ge rechtshof. Wat ook niet hersteld wordt is uiteraard het middenschip van de Dom, dat in 1674 bij een vreselijke cycloon in stortte, een ramp waarbij ook de dubbeltorens van de Petrus- en de Johan- neskerk sneuvelden. Deze bouwkunst is en blijft weg ook na de restauraties, maar de maquettes reconstrueren, dat wel. Niettemin drie van de vijf kerken zijn er nog. De naderhand gotisch herbouwde Dom, die in restauratie is en z'n geweldi ge reeds herstelde toren. Dan de Pieters kerk, die een jaar of tien geleden uit de steigers kwam en dat zal dit jaar het geval zijn met de Janskerk, om nu maar de te genwoordig gangbare namen te gebrui ken. Utrechtse groep Wat nu te zeggen van Bernolds kerken, die wel de "Utrechtse groep" in de romaanse kerken van ons land genoemd wordt? Het zuiverst beleeft men Bernolds bouwtrant in de sublieme eenvoud en de zuiverheid van de ruimtewerking in de herstelde Pieterskerk met z'n zeldzame rode zandstenen kolommen. In de krypt van die kerk, een werkelijk verrukkelijke romaanse ruimte, staat ook de sarcophaag van bouwheer Bernold, want de Petrus, was z'n lievelingskerk en daar wilde hij begraven worden. Ook in de Janskerk, zal men veel romaanse schoonheid beleven, als die straks weer open gaat. Wel speelt 100

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1981 | | pagina 20