Heemschut in actie
Assen
Almelo
Elburg
Rhenen
Amsterdam
De Nederlandse Spoorwegen reageer
den negatief op ons streven het station in
Assen, dat als een waardevol 'water
staatstype' gekarakteriseerd kan wor
den, te behouden. De noodzakelijke
vierkante meters een 'provinciehoofd
stad waardig' kunnen nu eenmaal niet in
een 'uit zijn voegen gebarsten dorpssta
tion' worden gerealiseerd, aldus de
Spoorwegen, daarmee de denktrant ad
struerend waarbij wij juist een vraagte
ken zetten. Onjuist is de conclusie die de
Spoorwegen trekken uit het feit, dat dit
station niet geplaatst is op de in 1973 in
overleg met de Rijksdienst voor de Mo
numentenzorg opgestelde lijst van de
twintig belangrijkste van deze categorie
'jonge' monumentwaardige gebouwen,
nl. dat de cultuurhistorische en architec
tonische betekenis van dit station uiterst
gering is. Dit laatste oordeel willen we
krachtig tegenspreken, evenals de impli
ciete conclusie dat de vele karakteristie
ke en behoudenswaardige stations die
niet onder genoemde top-twintig vallen
van geringe betekenis zouden zijn.
Heemschut verzocht B. en W. om terug
te komen op het gemeentelijke voorne
men het beeldbepalende winkelpand
Prinsestraat-hoek Korte Prinsenstraat af
te breken. Restauratie in loco is verre te
verkiezen boven een eventueel verplaat
sen van de voorgevel naar elders. Deze
gevel vormt immers stedebouwkundig
reeds een goede 'monumentale' eenheid
met het er tegenover liggende monu
ment 'het Rectorshuis' en dit ensemble
zou een fraaie 'ingang' kunnen vormen
van de nieuwbouw van het plan-
'Bendien'.
Wij berichtten de gemeente Elburg het
besluit te betreuren haar bestuurlijk cen
trum te verplaatsen van het historische
Agnietenklooster in Elburg naar het
streekdorp Oostendorp. In dat verband
vroegen wij of nader onderzocht kon
worden of het bestaande complex voor
deze functie niet voldoende ruimte zou
kunnen blijven bieden. Inmiddels be
richtte het gemeentebestuur ons tot onze
spijt, dat de besluitvorming met betrek
king tot de nieuwbouw van het stadskan
toor reeds zo ver is, dat een dergelijk
onderzoek niet meer kan plaats vinden.
Bij B. en W. werd de nodige aandacht
gevraagd voor een bijzondere categorie
voormalige bedrijfsgebouwen, samen
hangend met de tabaksbouw die in dit
gebied plaats vond, nl. de tabaksschu-
ren.
Bij zijn brief voegde Heemschut een lijst
van negen van zulke houten schuren met
vermelding van de nog aanwezige karak
teristieke onderdelen, zoals schotten en
luiken-die voor ventilatie dienden-en
sluitwerk, evenals van de staat waarin ze
verkeren.
Er is geen sprake van één bepaald type.
Deze schuren komen vrij in het land
schap, los op het erf of als onderdeel van
een boerderij voor.
Een aantal heeft nog slechts landschap
pelijke waarde, omdat ze tot woning ver
bouwd zijn. Sommige hebben, door het
te veel openbreken van de oorspronke
lijke 'dichte' wanden, door het aanbren
gen van ramen en deuren en het verande
ren van de oorspronkelijke proporties,
nog maar weinig waarde. In het alge
meen zou deze categorie bijzondere mo
numenten zowel gezien de cultuurhisto
rische als de landschappelijke waarden,
behouden dienen te blijven en de Ge
meente Rhenen werd dan ook verzocht
daartoe de haar ten dienste staande mid
delen te willen gebruiken.
Tot ons genoegen heeft thans, nadat de
Raad van State ons beroep tegen het
verlenen van een vergunning voor een
uitbreiding van een bestaande parkeer
plaats gegrond had verklaard, ook de
Amsterdamse gemeenteraad ons gelijk
gegeven. Samen met een bewoner van
het betreffende bouwblok en het wijk
centrum d'Oude Stadt verzetten wij ons
al jaren tegen het verlenen van parkeer-
vergunningen en het gedogen van het
parkeren in 'keurblok' XII. Het feit dat
thans door de overheid erkend wordt,
dat het behoud van de leefbaarheid van
de waardevolle woonblokken in de bin
nenstad, dergelijke aantastingen niet
toelaat, is van groot belang voor de toe
komst van de gehele Amsterdamse bin
nenstad.
Voor bewoning goed aangepaste
tabaksschuur Foto: J. Combrink
ttrsmHÊIÊttLm
84