Heemschut in actie Assen Almelo Elburg Rhenen Amsterdam De Nederlandse Spoorwegen reageer den negatief op ons streven het station in Assen, dat als een waardevol 'water staatstype' gekarakteriseerd kan wor den, te behouden. De noodzakelijke vierkante meters een 'provinciehoofd stad waardig' kunnen nu eenmaal niet in een 'uit zijn voegen gebarsten dorpssta tion' worden gerealiseerd, aldus de Spoorwegen, daarmee de denktrant ad struerend waarbij wij juist een vraagte ken zetten. Onjuist is de conclusie die de Spoorwegen trekken uit het feit, dat dit station niet geplaatst is op de in 1973 in overleg met de Rijksdienst voor de Mo numentenzorg opgestelde lijst van de twintig belangrijkste van deze categorie 'jonge' monumentwaardige gebouwen, nl. dat de cultuurhistorische en architec tonische betekenis van dit station uiterst gering is. Dit laatste oordeel willen we krachtig tegenspreken, evenals de impli ciete conclusie dat de vele karakteristie ke en behoudenswaardige stations die niet onder genoemde top-twintig vallen van geringe betekenis zouden zijn. Heemschut verzocht B. en W. om terug te komen op het gemeentelijke voorne men het beeldbepalende winkelpand Prinsestraat-hoek Korte Prinsenstraat af te breken. Restauratie in loco is verre te verkiezen boven een eventueel verplaat sen van de voorgevel naar elders. Deze gevel vormt immers stedebouwkundig reeds een goede 'monumentale' eenheid met het er tegenover liggende monu ment 'het Rectorshuis' en dit ensemble zou een fraaie 'ingang' kunnen vormen van de nieuwbouw van het plan- 'Bendien'. Wij berichtten de gemeente Elburg het besluit te betreuren haar bestuurlijk cen trum te verplaatsen van het historische Agnietenklooster in Elburg naar het streekdorp Oostendorp. In dat verband vroegen wij of nader onderzocht kon worden of het bestaande complex voor deze functie niet voldoende ruimte zou kunnen blijven bieden. Inmiddels be richtte het gemeentebestuur ons tot onze spijt, dat de besluitvorming met betrek king tot de nieuwbouw van het stadskan toor reeds zo ver is, dat een dergelijk onderzoek niet meer kan plaats vinden. Bij B. en W. werd de nodige aandacht gevraagd voor een bijzondere categorie voormalige bedrijfsgebouwen, samen hangend met de tabaksbouw die in dit gebied plaats vond, nl. de tabaksschu- ren. Bij zijn brief voegde Heemschut een lijst van negen van zulke houten schuren met vermelding van de nog aanwezige karak teristieke onderdelen, zoals schotten en luiken-die voor ventilatie dienden-en sluitwerk, evenals van de staat waarin ze verkeren. Er is geen sprake van één bepaald type. Deze schuren komen vrij in het land schap, los op het erf of als onderdeel van een boerderij voor. Een aantal heeft nog slechts landschap pelijke waarde, omdat ze tot woning ver bouwd zijn. Sommige hebben, door het te veel openbreken van de oorspronke lijke 'dichte' wanden, door het aanbren gen van ramen en deuren en het verande ren van de oorspronkelijke proporties, nog maar weinig waarde. In het alge meen zou deze categorie bijzondere mo numenten zowel gezien de cultuurhisto rische als de landschappelijke waarden, behouden dienen te blijven en de Ge meente Rhenen werd dan ook verzocht daartoe de haar ten dienste staande mid delen te willen gebruiken. Tot ons genoegen heeft thans, nadat de Raad van State ons beroep tegen het verlenen van een vergunning voor een uitbreiding van een bestaande parkeer plaats gegrond had verklaard, ook de Amsterdamse gemeenteraad ons gelijk gegeven. Samen met een bewoner van het betreffende bouwblok en het wijk centrum d'Oude Stadt verzetten wij ons al jaren tegen het verlenen van parkeer- vergunningen en het gedogen van het parkeren in 'keurblok' XII. Het feit dat thans door de overheid erkend wordt, dat het behoud van de leefbaarheid van de waardevolle woonblokken in de bin nenstad, dergelijke aantastingen niet toelaat, is van groot belang voor de toe komst van de gehele Amsterdamse bin nenstad. Voor bewoning goed aangepaste tabaksschuur Foto: J. Combrink ttrsmHÊIÊttLm 84

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1981 | | pagina 32