Utt ÏU geluid en licht. De Sint Jan heeft een moeilijke akoestiek. Met de vervanging van zevenhonderdduizend leien, na- tuursteenwerken, het bijbehorend te kenwerk, timmerwerken, decoratieve schilderwerken, koper- en loodwerken. Het is maar een greep. Er is natuurlijk veel méér gebeurd. - Het geld, wat heeft de 'make-up' van de Sint-Jan tot dusverre gekost? Teering: 'Vanaf 1967 is er een slordige veertig miljoen gulden in de kathedraal geïnvesteerd. De restauratie had beslist eerder klaar kunnen zijn, maar af en toe was het geld op, dan ontstond er stagna tie. Geen restauratie met een lange duur is zonder strijdpunten. Mocht men de oude St. Jan haar, als mystiek ervaren complentatief sacraal interieur ontnemen, door opnieuw kleu ren toe te passen, welke onder de kalkla- gen aanwezig zijn, die bij velen kritiek opriepen? Maar de kerk is gewoon vuil! In 1984 zal men beamen: het is een gigan tische, lichte, grote mooie kerk gewor den, zoals de gothiek van origine is, met gewelfschilderingen uit 1520-1610 en 1840. Hoewel toch nog wat donkerder dan het origineel moet zijn geweest. Heel vroeger had men nog geen glas-in- loodramen, die het binnenvallende licht temperden. Maar hoe dan ook, wij zijn bezig historisch te restaureren, dat blijft een kernpunt'. En telkens komt hij terug op het am bachtelijke, op de eigentijdse Gilde- meesters, de vakwerkers op de vloer, op de ladder, op de brug. Als die het niet in hun vingers hebben, ben je nergens. Van die mensen kunnen afgestudeerden enorm veel leren. En dat moeten ze dan ook willen. Immers, veelal moeten ze nog leren wat je met een stuk hout, stuk steen, kunt doen. Levend moment Teering, parochiaan van de Sint-Jan, zegt, dat de kerk nimmer tijdens de re stauratie gesloten is geweest. Een mil joen mensen gaat er jaarlijks in en uit, altijd de open deur. Onder dit aantal zijn er naar schatting vierhonderdduizend, die er een kaarsje komen branden. Dat wijst op een nauwe verbondenheid van de kathedraal met de samenleving. Er is liefde bij de Bosschenaren voor hun 'Sint-Jan', een vrijwilligerscorps, voor namelijk uit de parochie, is overdag voor surveillancediensten aanwezig. Ruim vijftig mensen, de werkers, zijn dagelijks bezig met de kerk: Sjef, Willem, Hans, Frits, Jos, de jongens! 'Ook hebben wij vakantiewerkers ge had, zoals die tandarts uit Nijmegen, die een paar weken ontspannen doende was, met schoonmaken van beelden, schilde ringen en ornamenten. Geen boorwerk, maar zorgvuldig prut sen met een pennemesje! Een levend monument in het loop-citycentrum van 's-Hertogenbosch. Zijn finale De Architekt van de Sint-Jan denkt hard op: 'Bij het begin besef je niet wat het wil zeggen te mogen werken aan dit mo nument, één van Neerlands vooraan staande monumenten, een blikvanger van ons patrimonium. Ik ben er mee ver groeid, hoe en waarom, dat is zo moeilijk te verwoorden. Ik bezit een omvangrijk restauratie archief. Ik stel me voor om straks - bij leven en welzijn - een soort boek over de'restauratie te schrijven, over de prak tijk van alle dag, over geen dag die qua werk helemaal dezelfde is, gewoon mijn herinneringen neerschrijven'. Teering, ook inspecteur voor de kunst bescherming in Noord-Brabant, rijdt niet zelden op zijn vrije zaterdag naar dorpen en steden om kerken te bekij ken. Hij bewondert de kerk van Trier, de' Dom in Keulen, de franse kathedra len, maar zegt - eerlijk-chauvinistisch en subjectief, - dat de Sint Jan van Den Bosch de mooiste kerk van de wereld is... Bij het ontbranden van een nieuwe si gaar verklaart Herman Teering, dat hij gelukkig is met de Sint-Jan, die de twee de helft van zijn arbeidzaam leven, heeft verrijkt. - Waarnemer - 44

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1981 | | pagina 14