Amsterdam Realeneiland
Entrepotdok
antwoord van B. en W.
Daarin wordt waardering uitgesproken
voor onze positieve bijdrage aan het den
ken over de toekomst van de historische
stad. Zonder op de specifieke onderwer
pen in te gaan acht het College echter
compromissen onontkoombaar en stelt
dat ook andere doelstellingen moeten
worden verwezenlijkt dan die waarop
door ons het accent is gelegd. Een inhou
delijke discussie achten wij echter zeer
gewenst.
Tot onze teleurstelling moeten wij alle
door ons reeds in september 1979 bij het
Ministerie van Volkshuisvesting en
Ruimtelijke Ordening naar voren ge
brachte bezwaren ook tegen het recent
gepresenteerde ontwerp-bestemmings-
plan Realeneiland inbrengen.
In de toelichting hierbij wordt gesteld dat
DRIEHARINGENBRUG OP HET
REALENEILAND TE AMSTERDAM.
DE VOORSTELLEN VOOR VERNIEUWING
BETREFFEN O.A. DIT KARAKTERISTIEKE
Z.G. 'KIPPEBRUGGETJE'.
RECHTS DAARVAN DE PLEK WAAR EEN. DE
STRUCTUUR VAN HET EILAND
AANTASTENDE. AANPLEMPING IS GEPLAND.
FOTO: MAARTEN BRINKGREVE
Tüi m iiBc
BSsSSïillt
dit gebied in zijn geheel wordt beheerst
door het historische bebouwingsbeeld,
zowel qua schaal, opbouw als mate
riaalgebruik. Het bijzondere karakter
wordt o.i. echter onvoldoende be
schermd als bijvoorbeeld aan de nieuw te
realiseren bebouwing niet de eis wordt
gesteld dat deze met een kap van mins
tens 45 graden wordt gedekt. De nieuw
geprojecteerde oeververbindingen en
vrijstellingsmogelijkheden ten aanzien
van bestaande bruggen, steigers en ande
re waterbouwkundige werken zouden
voorts tot te betreuren aanplempingen en
verbredingen van bestaande historische
en karakteristieke bruggen kunnen lei
den.
Het historische bebouwingsbeeld zou
bovendien aan waarde inboeten als het
beeldbepalende pand Vierwindenstraat 4
en het kleine pandje Vierwindendwars-
straat 2 niet behouden worden, aldus de
Bond.
De besluitvorming over de toekomst van
de pakhuizen op het Entrepotdok be
vindt zich in een stadium waarin Heem
schut het nuttig acht enige standpunten
met betrekking tot de gewenste stede-
bouwkundige aanpak naar buiten te
brengen. Dit complex van meer dan 100
historische pakhuizen, gelegen langs een
binnenhaven met een brede kade, is niet
ten onrechte wel eens het grootste monu-
VI ER WINDENSTRA AT 4. AMSTERDAM
HOEWEL DE TOEKOMST VAN DIT PAKHUIS
OP HET REALENEILAND VOLGENS HET
BESTEMMINGSPLAN NOG TER DISCUSSIE
STAAT. KOMT HET OP DE PLAN K A A RT NI ET
MEER VOOR EN IS DUS TEN ONRECHTE
WEGBESTEMD.
FOTO: MAARTEN BRINKGREVE
ment van Amsterdam genoemd. Gesteld
moet worden, dat het complex in zijn
geheel beschermd dient te worden.
Thans zijn bijvoorbeeld de vijf lage pak
huizen, gelegen bij de entree van het
complex en de vier pakhuizen aan
weerszijden van het verderop gelegen
sluisje (alle daterend uit de I9de-eeuvvj
om verschillende redenen nog niet be
schermd.
Wat het nodige herstel van de individuele
gebouwen aangaat, pleiten wij voor een
voorzichtige en 'zuinige' benadering,
waarbij bouwkundig gesproken grote in
grepen zo veel mogelijk achterwege zou
den dienen te blijven.
Voorts vraagt het nog aanwezige totaal
beeld om een aanpak die de historische
betekenis van dit gebeid respecteert en de
levendigheid die hier ooit heerste - de
boten die waren af en aan voerden en de
bedrijvigheid op de kade - op een of an
dere manier terug brengt. Om dit te be
vorderen kan gedacht worden aan ge
bruik van het water door verschillende
categorieën boten, waaronder - even-