Amsterdam Realeneiland Entrepotdok antwoord van B. en W. Daarin wordt waardering uitgesproken voor onze positieve bijdrage aan het den ken over de toekomst van de historische stad. Zonder op de specifieke onderwer pen in te gaan acht het College echter compromissen onontkoombaar en stelt dat ook andere doelstellingen moeten worden verwezenlijkt dan die waarop door ons het accent is gelegd. Een inhou delijke discussie achten wij echter zeer gewenst. Tot onze teleurstelling moeten wij alle door ons reeds in september 1979 bij het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening naar voren ge brachte bezwaren ook tegen het recent gepresenteerde ontwerp-bestemmings- plan Realeneiland inbrengen. In de toelichting hierbij wordt gesteld dat DRIEHARINGENBRUG OP HET REALENEILAND TE AMSTERDAM. DE VOORSTELLEN VOOR VERNIEUWING BETREFFEN O.A. DIT KARAKTERISTIEKE Z.G. 'KIPPEBRUGGETJE'. RECHTS DAARVAN DE PLEK WAAR EEN. DE STRUCTUUR VAN HET EILAND AANTASTENDE. AANPLEMPING IS GEPLAND. FOTO: MAARTEN BRINKGREVE Tüi m iiBc BSsSSïillt dit gebied in zijn geheel wordt beheerst door het historische bebouwingsbeeld, zowel qua schaal, opbouw als mate riaalgebruik. Het bijzondere karakter wordt o.i. echter onvoldoende be schermd als bijvoorbeeld aan de nieuw te realiseren bebouwing niet de eis wordt gesteld dat deze met een kap van mins tens 45 graden wordt gedekt. De nieuw geprojecteerde oeververbindingen en vrijstellingsmogelijkheden ten aanzien van bestaande bruggen, steigers en ande re waterbouwkundige werken zouden voorts tot te betreuren aanplempingen en verbredingen van bestaande historische en karakteristieke bruggen kunnen lei den. Het historische bebouwingsbeeld zou bovendien aan waarde inboeten als het beeldbepalende pand Vierwindenstraat 4 en het kleine pandje Vierwindendwars- straat 2 niet behouden worden, aldus de Bond. De besluitvorming over de toekomst van de pakhuizen op het Entrepotdok be vindt zich in een stadium waarin Heem schut het nuttig acht enige standpunten met betrekking tot de gewenste stede- bouwkundige aanpak naar buiten te brengen. Dit complex van meer dan 100 historische pakhuizen, gelegen langs een binnenhaven met een brede kade, is niet ten onrechte wel eens het grootste monu- VI ER WINDENSTRA AT 4. AMSTERDAM HOEWEL DE TOEKOMST VAN DIT PAKHUIS OP HET REALENEILAND VOLGENS HET BESTEMMINGSPLAN NOG TER DISCUSSIE STAAT. KOMT HET OP DE PLAN K A A RT NI ET MEER VOOR EN IS DUS TEN ONRECHTE WEGBESTEMD. FOTO: MAARTEN BRINKGREVE ment van Amsterdam genoemd. Gesteld moet worden, dat het complex in zijn geheel beschermd dient te worden. Thans zijn bijvoorbeeld de vijf lage pak huizen, gelegen bij de entree van het complex en de vier pakhuizen aan weerszijden van het verderop gelegen sluisje (alle daterend uit de I9de-eeuvvj om verschillende redenen nog niet be schermd. Wat het nodige herstel van de individuele gebouwen aangaat, pleiten wij voor een voorzichtige en 'zuinige' benadering, waarbij bouwkundig gesproken grote in grepen zo veel mogelijk achterwege zou den dienen te blijven. Voorts vraagt het nog aanwezige totaal beeld om een aanpak die de historische betekenis van dit gebeid respecteert en de levendigheid die hier ooit heerste - de boten die waren af en aan voerden en de bedrijvigheid op de kade - op een of an dere manier terug brengt. Om dit te be vorderen kan gedacht worden aan ge bruik van het water door verschillende categorieën boten, waaronder - even-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1981 | | pagina 23