De Achterhoekse stationsgebouwen door de reeks van jaren, vrijwel het gehe le vierkant aan te kopen, de gebouwen met hulp van de architect IJsbrand Kok te restaureren en er een groep aantrekkelij ke, grote en kleine woningen van te ma ken, gelegen om de oude kloosterhof, die door de gemeente als tuin is aangelegd en beplant. Bij de restauratie bleken de mu ren van kloostermoppen nog behoorlijk gaaf en vatbaar voor herstel in schoon werk, waarbij - naast de in de loop der eeuwen opgetreden wijziging in vensters of deuren - de oude details als ontlas- tingboogjes, dichtgezette poortjes e.d. hun oude taal blijven spreken. Alleen de restauratie van de ruïneuze kapel met ref ter - geen eigendom van het Wijnhuis fonds en waarvoor nog geen bestem ming is gevonden-laat op zich wachten. De huizen van de Agnietenhof zijn koop woningen, naar het voorbeeld van Stichting Aristoteles te Amsterdam. De eigendom wordt gesplitst en de econo mische rechten worden verkocht aan ge gadigden voor bewoning volgens voor waarden ten dienste van de instandhou ding. Het juridisch eigendom berust bij een restaurerende instelling, die het be heer voert. Het doel is langs deze weg zowel fiscale als andere voordelen te be halen, teneinde tot aanvaardbare prijzen te komen. Een merkwaardigheid is dat tussen een spouwmuur in een van de ge restaureerde panden, dat eeuwenlang als stal en schuur heeft gediend en dat de beschikbare gegevens uit het archief van het convent aanwijzen als slachthuis van de vrome zusters, een middeleeuws fres co is tevoorschijn gekomen, weliswaar zeer beschadigd maar een fijngeschilder de Christuskop vertonend met daaron der een vooralsnog onleesbare tekst in de fraaie grote fractuurletters, bekend van het schrijfwerk uit de fraterhuizen van de Moderne Devotie. Het fresco is van de muur genomen, wordt gefixeerd en in het Stedelijk Museum ondergebracht. De gerestaureerde huizen en de groene hof zien er weer zo florissant uit dat het een lust is voor het oog, het gonst van de passanten, die de ene poort in, de andere uit, een kijkje komen nemen. Het gaat niet goed met de reddingsacties voor de met sloop bedreigde Achter- hoekse stationnetjes. Na de afbraak, in januari dit jaar, van het uit 1885 daterende stationnetje van Varsseveld viel beginjuli jl. het in 1878 gebouwde stationsgebouw van Ruurlo onder de slopershamer. Ook voor het zeer karakteristieke station van Winterswijk (gebouwd in 1880) lijkt het doek thans te vallen. Het appartementen-plan (één- en twee persoonshuishoudens), waarop als alter natieve bestemming het langst is voort geborduurd, is afgeketst omdat de wo ningen te duur zouden worden voor de sociale woningbouw, waarop rijkssubsi die van toepassing is. Andere rendabele bestemmings-mogelijkheden zijn eerder afgestuit op de criteria die de Nederland se Spoorwegen hanteren bij handhaving van dit station. In Winterswijk geeft men de strijd echter nog niet op. Alle fracties in de gemeente raad hebben nogmaals een klemmend be roep gedaan op het college van b. en w. om te blijven zoeken naar een bestem ming die wel haalbaar is. Het station van Winterswijk geldt als het meest waarde volle van de acht stationnetjes in Oost- Nederland, waarvoor in 1979 de stichting SOS werd opgericht om ze voor afbraak te behoeden. Het Winters- wijkse station is vanwege haar oude perron-overkapping diverse keren decor geweest bij film-en tv-opnamen. De Nederlandse Spoorwegen willen van de oude stationnetjes af in het kader van de automatisering. Op de plaats van de DE ACHTERKANT VAN HET W1NTERSWIJKSE STATION. MET DE BIJ FILMERS EN TV-PLOEC.EN ZO IN TREK ZIJNDE PERRON-OVERKAPPING FOTO: HENK WESTERVEID. AALTEN gesloopte stationsgebouwen in Varsse veld en Ruurlo staat thans een moderne sfeerloze abri. Behalve voor Winterswijk lijkt ook het einde nabij voor het stationnetje van Ter- borg. Het slooptijdstip is afhankelijk van de overlegresultaten tussen NS en ge meente Wisch over de aanleg van een spoorwegovergang naar een toekomsti ge nieuwbouwwijk in een nu nog agrari sch gebied. Het verhaal lijkt in mineur te eindigen, maar dat zou een al te vertekend beeld geven van alle reddingspogingen die tot nu toe in Oost-Nederland voor de acht stationnetjes zijn ondernomen. Er is ook succes geboekt. De SOS (officieel: Stich ting tot Behoud van Oude Stationsge bouwen) heeft in elk geval de sloop- afwending bereikt van de stationnetjes van Aalten, Almen/Laren en Lievelde/ Lichtenvoorde. De kans is groot dat bin nenkort ook het stationsgebouw van Vorden in dit rijtje kan worden opgeno men. R.L.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 13