■I
H
Nette. Te bedenken valt, dat de natuur
lijke en de staatkundige scheiding elkaar
continu hebben versterkt. De dertig me
ter hoge steilrand vormde, met zijn dras
sig kwelgebied aan de voet, een natuurlij
ke barrière van formaat die mede daarom
scheiding tussen twee steden werd. Deze
:scheidingen verhoogde de barrièrewer
king en de isolatie van deze zone, hetgeen
weer ten goede kwam aan de natuur
waarde en het instandhouden van een
cultuurhistorisch gaaf landschap.
Vervolgens zou het oost-tracé naar de
mening van Heemschut op iets langere
termijn ook nadelen voor de planologi
sche ontwikkeling van de zone tussen
Maas en rijksgrens inhouden. Een auto
snelweg betekent, dat een strook van een
kilometer breedte niet meer in aanmer
king komt voor diverse 'zachte' bestem
mingen als wonen, rustige recreatie e.d.
in verband met diverse milieuaspecten
waarvan geluidhinder en visuele hinder
de voornaamste zijn. Een snelweg op de
oostoever vormt een extra beperking bij
het ontwikkelen van een goede structuur
voor stadsuitleg, recreatie, landbouw en
natuur. Inklemming van de woonbebou
wing tussen Maas en autosnelweg bete
kent een grote aanslag op de recreatiemo
gelijkheden voor wandelaars, fietsers en
ruiters. Het gedachte tracé langs Tegelen
en door Blerick is reeds nu onaan
vaardbaar voor het bestaande woonmi-
fcjjwWi
lieu. Een zuiderbrug voor Venlo zou veel
beter functioneren indien ze niet met
doorgaand verkeer werd belast.
Uiteraard zal een snelweg op de westoe
ver ook nadelig zijn voor het landschap.
Heemschut bepleit hier zoveel mogelijk
een bundeling met de bestaande Napo-
leonsweg en/of met het Lateraalkanaal.
Ook wordt voorgesteld in elk geval het
landbouwgebied achter de Keizersbaan
en het naaldbosgebied van de Kesselse
Bergen minder te versnijden. Tussen
Baarlo en Blerick zou een verloop op
geringe afstand van de Napoleonsweg,
parallel met de hoogspanningsleidingen,
de minste schade aan het landschap ge
ven, dat hier toch reeds sterk door ver
spreide bebouwing en kassen is aange
tast.
De verkeersproblemen op de oostoever
kunnen het beste door plaatselijke verbe
teringen, die vergeleken met de snelweg
slechts kleine ingrepen zijn, worden op
gelost. Deze plaatselijke verbeteringen
zijn gemakkelijker af te stemmen op de
verkeersbehoefte en bieden ook de mo
gelijkheid de suburbanisatie beter in de
hand te houden. Het verkeer op de oost
oever betreft vooral woonwerkverkeer
voor Venlo en Roermond, terwijl het
doorgaande verkeer meer over de west
oever verloopt. Een snelweg op de west
oever zal een voldoende raaklijn aan de
twee steden betekenen indien de oever
verbindingen goed zijn. Voor Roer
mond is de oostwestverbinding, Rijks
weg 68, juist in aanleg. Venlo-Tegelen
heeft behoefte aan een derde brug, het
geen met alle verbeteringen op de oost
oever, betaald zou kunnen worden van
het geld dat een westtracé goedkoper is
(65 miljoen)Met de door het provinciaal
bestuur, dat voor oost heeft gekozen,
voorgestelde meer dan een kilometer
lange tunnel onder het Roerdal wordt dit
prijsverschil 120 miljoen, meer dan een
kwart van de totale kosten.
v.d.W
OVERZICHT VAN HET ROERDAL, DAT
BEDREIGD WORDT DOOR HET OOSTELIJK
TRACÉ VAN RIJKSWEG 73. ZOALS DOOR
RIJKSWATERSTAAT VOORGESTELD.
FOTO: HEEMKUNDEVERENIGING
ROERSTREEK