-t
lïEliOUWING LANGS DE VAART ZZ. PUNT
WAAli NIEUWE KANAALWEG ZOU MO ETEN
AANSLUITEN.
.1
I1E OUDE WEG LANCS HET KANAAL. Ol' HET
GEDEMPTE KANAAL I'AR KEU EN NU AUTO'S.
4
DE HEKINGEKICHTE GEDEMPTE SINGEL.
FOTO'S: WLADIMIIi V.D. IIUKGH
Enige maanden later kwam de Beleids
nota ontwerp-structuurplan Assen uit.
Merkwaardig genoeg blijkt de keus nu al
gevallen, althans de plannenmakers ko
men met de aanbeveling de weg langs het
Kanaal door te trekken tot aan de Vaart.
Verder wordt beweerd dat 'het grootste
deel van de binnengekomen reacties, zo
wel wat betreft de inspraak als het over
leg. deze voorkeur ondersteunt, dat wil
zeggen realisering van een goede verbin
ding ten noorden van het centrum, inclu-
siet de aanleg van de weg langs het Ka
naal." Zoals opgemerkt, wimpelden
B. en W. de bezwaarschriften die daarna
nog binnenkwamen tegen doortrekking
van de Kanaalweg, volledig af. Daarmee
is dan nu het woord aan de gemeente
raad.
Wat uit de opsomming van rapporten en
nota's duidelijk zal zijn is dat de in 1968
ingeslagen weg nog steeds verder wordt
bewandeld. Assen wil en zal die nieuwe
rondweg krijgen.
De Bond Heemschut heeft tal van argu
menten aangevoerd om de gemeente te
bewegen een andere weg te kiezen. De
Troclstralaan ligt er vanaf de Vaart, als
een goed alternatief parallel aan het Ka
naal, en komt maar iets noordelijker uit
op de Nobellaan/Weierstraat.
In haar inspraakre.actie op het VBA heeft
Heemschut vastgesteld dat de VBA-
maatregelen voor het overgrote deel
moeten dienen om de moeilijkheden
voor het verkeer, welke zijn ontstaan na
de afsluiting van de Gedempte Singel en
de inrichting tot voetgangersgebied, het
hoofd te bieden. Tijdens de inspraak op
het VBA werd er al druk gewerkt aan de
herinrichting van de Gedempte Singel,
daarvoor een drukke verkeersader dwars
door het stadscentrum. De gemeente
weigerde in te gaan op voorstellen van
Heemschut en de Asser Ondernemers
Centrale om de plannen iets te herzien en
toch nog verkeer in één richting op de
Singel toe te laten.
Betere benutting (door betere bewegwij
zering!) van de Europaweg is volgens
Heemschut verre te verkiezen boven
aanleg van een 'doorsluiproute' van de
Vaart langs het Kanaal naar het industrie
terrein. Het VBA als geheel en in onder
delen is te ambitieus. Het lijkt toegesne
den op een veel grotere stad en staat in
geen verhouding tot de zwaarte van de
verkeersknelpunten. Het houdt te wei-,
nig rekening met het kleinschalige karak
ter van Assen, waardoor ernstige schade
dreigt te worden toegebracht aan de
Zuidersingel, het Kerkplein, de Dr. Nas-
saulaan, het kruispunt Markt-Col-
lardslaan-Vaart en het beschermde stads
gezicht Vaart en omgeving waarop de
nieuwe weg langs het Kanaal zal aanslui
ten
De afsluiting vaii de Gedempte Singel
blijkt toch één heel nuttig effect te heb
ben: de Vaart ZZ is nu een stuk rustiger
geworden. Méér verkeer met de bestem
ming industrieterrein (dat tot voor kort
102