-t lïEliOUWING LANGS DE VAART ZZ. PUNT WAAli NIEUWE KANAALWEG ZOU MO ETEN AANSLUITEN. .1 I1E OUDE WEG LANCS HET KANAAL. Ol' HET GEDEMPTE KANAAL I'AR KEU EN NU AUTO'S. 4 DE HEKINGEKICHTE GEDEMPTE SINGEL. FOTO'S: WLADIMIIi V.D. IIUKGH Enige maanden later kwam de Beleids nota ontwerp-structuurplan Assen uit. Merkwaardig genoeg blijkt de keus nu al gevallen, althans de plannenmakers ko men met de aanbeveling de weg langs het Kanaal door te trekken tot aan de Vaart. Verder wordt beweerd dat 'het grootste deel van de binnengekomen reacties, zo wel wat betreft de inspraak als het over leg. deze voorkeur ondersteunt, dat wil zeggen realisering van een goede verbin ding ten noorden van het centrum, inclu- siet de aanleg van de weg langs het Ka naal." Zoals opgemerkt, wimpelden B. en W. de bezwaarschriften die daarna nog binnenkwamen tegen doortrekking van de Kanaalweg, volledig af. Daarmee is dan nu het woord aan de gemeente raad. Wat uit de opsomming van rapporten en nota's duidelijk zal zijn is dat de in 1968 ingeslagen weg nog steeds verder wordt bewandeld. Assen wil en zal die nieuwe rondweg krijgen. De Bond Heemschut heeft tal van argu menten aangevoerd om de gemeente te bewegen een andere weg te kiezen. De Troclstralaan ligt er vanaf de Vaart, als een goed alternatief parallel aan het Ka naal, en komt maar iets noordelijker uit op de Nobellaan/Weierstraat. In haar inspraakre.actie op het VBA heeft Heemschut vastgesteld dat de VBA- maatregelen voor het overgrote deel moeten dienen om de moeilijkheden voor het verkeer, welke zijn ontstaan na de afsluiting van de Gedempte Singel en de inrichting tot voetgangersgebied, het hoofd te bieden. Tijdens de inspraak op het VBA werd er al druk gewerkt aan de herinrichting van de Gedempte Singel, daarvoor een drukke verkeersader dwars door het stadscentrum. De gemeente weigerde in te gaan op voorstellen van Heemschut en de Asser Ondernemers Centrale om de plannen iets te herzien en toch nog verkeer in één richting op de Singel toe te laten. Betere benutting (door betere bewegwij zering!) van de Europaweg is volgens Heemschut verre te verkiezen boven aanleg van een 'doorsluiproute' van de Vaart langs het Kanaal naar het industrie terrein. Het VBA als geheel en in onder delen is te ambitieus. Het lijkt toegesne den op een veel grotere stad en staat in geen verhouding tot de zwaarte van de verkeersknelpunten. Het houdt te wei-, nig rekening met het kleinschalige karak ter van Assen, waardoor ernstige schade dreigt te worden toegebracht aan de Zuidersingel, het Kerkplein, de Dr. Nas- saulaan, het kruispunt Markt-Col- lardslaan-Vaart en het beschermde stads gezicht Vaart en omgeving waarop de nieuwe weg langs het Kanaal zal aanslui ten De afsluiting vaii de Gedempte Singel blijkt toch één heel nuttig effect te heb ben: de Vaart ZZ is nu een stuk rustiger geworden. Méér verkeer met de bestem ming industrieterrein (dat tot voor kort 102

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 31