m het Kanaal. Maar geen ervan grijpt dieper in. tast het wezen van de binnenstad van Assen méér aan. Zoals gezegd gaat het om een oud plan in een actuele verpak king. In de loop der jaren is een lange reeks nota's en rapporten uitgebracht, waarin met een zekere regelmaat de weg langs het Kanaal werd aangedragen als dé oplossing om Assen van veel verkeersel lende te verlossen. In een tijdsbestek van zo'n tien jaar is er aan de opzet nauwelijks iets veranderd en spelen gewijzigde in zichten en omstandigheden nauwelijks een rol van betekenis. Slechts de taakstel ling voor het inwonertal van Assen in het jaar 2(100 is teruggebracht van 80.000 (1968) naar 57.000 (Structuurplan 1979). Opmerkelijk is dat al in de 'Nota inzake het voorlopig ontwerp van het vvegen- stramien in het stadscentrum van Assen' van december 1968 de weg langs het (dan nog niet gedempte) Kanaal als 'stroom weg' is opgenomen van het industrieter rein naar de Vaart en vandaar zelfs door lopend via het Kerkhoflaantje en de Her tenkamp naar de Beilerstraat. Een citaat uit het in december 1969 uitgebrachte rapport 'Op korte termijn aan te leggen vvegvakken in Assen': 'In 1970 zal het nieuwe kanaal westelijk om Assen in ge bruik worden genomen en kan worden begonnen met het dempen van het be staande kanaal tussen de Industriewegen de Vaart ZZ. De aanleg van een weg over het gedempte kanaal is gedacht in 1972. Dit gedeelte weg is van groot belang voor de afwikkeling van het interne ver keer in Assen." Van 'inspraak' had toen nog niemand ge hoord. Zoiets lijkt op slaan met een botte bijl. Het is wellicht tekenend voor de sfeer waarin zonder veel heen-en-weer gepraat tot demping werd overgegaan; waarin sluis en trambrug zonder oog voor hun historische waarde in de omge ving werden gesloopt. In het rapport 'Hoofdwegennet' uit sep tember 1971 is de weg langs het Kanaal ook volledig ingetekend. De nota 'Voet gangersgebied centrum Assen' meldt in november 1972: 'Volledige integratie van de uitleg van het stadscentrum met de- bestaande. historisch gegroeide stads kern tot een harmonisch geheel is pas mogelijk nadat de zg. stroomweg ter hoogte van het NW-kanaal kan worden aangelegd, waardoor aan de Gedempte- Singel het karakter van verkeersweg kan worden ontnomen." Het Interim-advies Verkeer Asser Binnenstad (december 1974) verwacht dat de door te' trekken weg langs het Kanaal alleen verkeer naar het noordelijk gedeelte van het Kom- plan-Noord (het nieuwe centrumdeel) tot zich zal trekken. Er wordt dan ook geen sterke vermindering van het ver keer op de Vaart ZZ verwacht tussen de aansluiting van de Kanaalweg en de Col- lardslaan. Intussen komen de dienst gemeentewer ken en de dienst bossen en plantsoenen in juli van datzelfde jaar 1974 met een uit voerig plan 'Weg langs het Noord- Willemskanaal'. Daarin staat ondermeer: 'Een goede ontsluitingsweg langs de noordzijde van het stadscentrum is een essentieel onderdeel van de opzet van het Komplan Noord; weglating hiervan zou de structuur van dit stadsdeel grondig aantasten en de realisering ernstig in ge vaar brengen. De structurele noodzaak van de weg staat dus wel vast, waarbij de- grootte van de verkeersstroom eigenlijk niet zo belangrijk is". Deze nota noemt doortrekking van de- weg via Kerkhoflaantje en Hertenkamp onnodig en uit het oogpunt van mi lieubehoud ook niet gewenst. Er komt dus enige kentering, maar voor de ge meentelijke technici staat 'de structurele noodzaak van de weg dus wel vast'. De- nota put zich verder uit in een historische beschouwing van Vaart en Kanaal. Voorlopig worden de plannen even op de- lange baan geschoven, in afwachting van een nieuw structuurplan. Het VBA komt uit nog vóór het structuurplan. De VBA- werkgroep komt met een drietal varian ten en geeft zelf de voorkeur aan Variant C. het doortrekken van de weg langs het Kanaal. Daarmee zal de te grote verkeers druk van de route Weierstraat- Collardslaan - Kerkplein - Zuidersingel worden afgeleid, en in dit geheel past heel goed het terugdringen van de stroom functie die de Vaart ZZ nu heeft en herin richting van dit weggedeelte dat valt onder het beschermd stadsgezicht. Voor aansluiting van de Kanaalweg is een bre de overkluizing van de Vaart nodig.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 30