m
het Kanaal. Maar geen ervan grijpt dieper
in. tast het wezen van de binnenstad van
Assen méér aan. Zoals gezegd gaat het
om een oud plan in een actuele verpak
king. In de loop der jaren is een lange
reeks nota's en rapporten uitgebracht,
waarin met een zekere regelmaat de weg
langs het Kanaal werd aangedragen als dé
oplossing om Assen van veel verkeersel
lende te verlossen. In een tijdsbestek van
zo'n tien jaar is er aan de opzet nauwelijks
iets veranderd en spelen gewijzigde in
zichten en omstandigheden nauwelijks
een rol van betekenis. Slechts de taakstel
ling voor het inwonertal van Assen in het
jaar 2(100 is teruggebracht van 80.000
(1968) naar 57.000 (Structuurplan 1979).
Opmerkelijk is dat al in de 'Nota inzake
het voorlopig ontwerp van het vvegen-
stramien in het stadscentrum van Assen'
van december 1968 de weg langs het (dan
nog niet gedempte) Kanaal als 'stroom
weg' is opgenomen van het industrieter
rein naar de Vaart en vandaar zelfs door
lopend via het Kerkhoflaantje en de Her
tenkamp naar de Beilerstraat. Een citaat
uit het in december 1969 uitgebrachte
rapport 'Op korte termijn aan te leggen
vvegvakken in Assen': 'In 1970 zal het
nieuwe kanaal westelijk om Assen in ge
bruik worden genomen en kan worden
begonnen met het dempen van het be
staande kanaal tussen de Industriewegen
de Vaart ZZ. De aanleg van een weg over
het gedempte kanaal is gedacht in 1972.
Dit gedeelte weg is van groot belang
voor de afwikkeling van het interne ver
keer in Assen."
Van 'inspraak' had toen nog niemand ge
hoord. Zoiets lijkt op slaan met een botte
bijl. Het is wellicht tekenend voor de
sfeer waarin zonder veel heen-en-weer
gepraat tot demping werd overgegaan;
waarin sluis en trambrug zonder oog
voor hun historische waarde in de omge
ving werden gesloopt.
In het rapport 'Hoofdwegennet' uit sep
tember 1971 is de weg langs het Kanaal
ook volledig ingetekend. De nota 'Voet
gangersgebied centrum Assen' meldt in
november 1972: 'Volledige integratie van
de uitleg van het stadscentrum met de-
bestaande. historisch gegroeide stads
kern tot een harmonisch geheel is pas
mogelijk nadat de zg. stroomweg ter
hoogte van het NW-kanaal kan worden
aangelegd, waardoor aan de Gedempte-
Singel het karakter van verkeersweg kan
worden ontnomen." Het Interim-advies
Verkeer Asser Binnenstad (december
1974) verwacht dat de door te' trekken
weg langs het Kanaal alleen verkeer naar
het noordelijk gedeelte van het Kom-
plan-Noord (het nieuwe centrumdeel)
tot zich zal trekken. Er wordt dan ook
geen sterke vermindering van het ver
keer op de Vaart ZZ verwacht tussen de
aansluiting van de Kanaalweg en de Col-
lardslaan.
Intussen komen de dienst gemeentewer
ken en de dienst bossen en plantsoenen in
juli van datzelfde jaar 1974 met een uit
voerig plan 'Weg langs het Noord-
Willemskanaal'. Daarin staat ondermeer:
'Een goede ontsluitingsweg langs de
noordzijde van het stadscentrum is een
essentieel onderdeel van de opzet van het
Komplan Noord; weglating hiervan zou
de structuur van dit stadsdeel grondig
aantasten en de realisering ernstig in ge
vaar brengen. De structurele noodzaak
van de weg staat dus wel vast, waarbij de-
grootte van de verkeersstroom eigenlijk
niet zo belangrijk is".
Deze nota noemt doortrekking van de-
weg via Kerkhoflaantje en Hertenkamp
onnodig en uit het oogpunt van mi
lieubehoud ook niet gewenst. Er komt
dus enige kentering, maar voor de ge
meentelijke technici staat 'de structurele
noodzaak van de weg dus wel vast'. De-
nota put zich verder uit in een historische
beschouwing van Vaart en Kanaal.
Voorlopig worden de plannen even op de-
lange baan geschoven, in afwachting van
een nieuw structuurplan. Het VBA komt
uit nog vóór het structuurplan. De VBA-
werkgroep komt met een drietal varian
ten en geeft zelf de voorkeur aan Variant
C. het doortrekken van de weg langs het
Kanaal. Daarmee zal de te grote verkeers
druk van de route Weierstraat-
Collardslaan - Kerkplein - Zuidersingel
worden afgeleid, en in dit geheel past heel
goed het terugdringen van de stroom
functie die de Vaart ZZ nu heeft en herin
richting van dit weggedeelte dat valt
onder het beschermd stadsgezicht. Voor
aansluiting van de Kanaalweg is een bre
de overkluizing van de Vaart nodig.