3 GEHAVENDE TEKST: DE Tl EN GEBODEN. MET VAKMANSCHAP TOT NIEUW LEVEN GEBRACHT. 4 HET MACHTIGE ORGEL VAN BARENT SMIT (1662) FOTO'S: ANP - FOTO. AMSTERDAM 5 EEN VAN DE HERSTELDE KOLOMMEN FOTO: RIJKSDIENST VAN DE MONUMENTENZORG. een typerend contrast met de glazen van de St. Janskerk in Gouda en de drie gla zen in de Mariakapel van de Oude Kerk te Amsterdam. Dit verschil ontstond als vanzelf door de tijdsomstandigheden. Op de Goudse en Amsterdamse glazen (1555-1598) ziet men bijna zonder uit zondering in de voet van het glas de 'Edelmogende schenker' afgebeeld, knielend voor zijn beschermheilige, ter wijl wapenrusting en familiewapen zijn hoge afkomst aanduiden. Veelal is bij de ze ramen het venster verder gevuld met een bijbels tafereel. Na de hervorming verlangde men deze praal niet meer; men was afkerig van beeldenverering en waar een Heilige als patroon van een gilde werd uitgebeeld dan behoefde van deze figuur geen religieuze straling uit te gaan. Vandaar het grote verschil tussen de Goudse en de Edamse glazen. Een in kle dij van die dagen gestoken 'Heer', met enige gereedschappen van het gilde, beantwoordde geheel aan de bedoeling zoals men op glas nr. 5 (Edam De Scheepstimmerluyden St. Joseph) kan zien. Bovendien daagden er na 1600 geen 'Edelmogende schenkers' meer op en het waren toen bestuurders van gewesten die ramen (zoals aan Edam) schonken. Zo schonk de stad Haarlem aan de kerk in Edam een geschilderd glas 'opdat die van Edamme wederom Harlem's bier aldaar drincken sullen tot vermeerderinghe van de nering binnen dese Stede'. Een verschil met ramen uit voorafgaande eeuwen was ook de veranderde techniek. In het begin van de 17e eeuw wordt ge kleurd glas spaarzamer toegepast. De verlangde tinten worden toen met email verven (kleurglaspoeder) op het witte (dus ongekleurde) glas ingebrand. Hier door ontstond de mogelijkheid om meer kleuren op één stuk glas te branden, de loodverdeling werd veel eenvoudiger en tenslotte werden de taferelen dwars over een netwerk van horizontale en verticale loodstrippen geschilderd. Deze veran derde techniek is bij de glazen in Edam geheel te volgen. Glas 7 bijv.: Hollandia - 1606, is geheel in gekleurd glas uitge voerd als in de 16e eeuw, terwijl het Delftse glas (11) geheel met emailverven is gekleurd, hoewel de loodstrippen nog op verschillende plaatsen de tekening van het ornament volgen. Aan de Edamse glazen hebben in ver schillende gevallen zeer bekwame glaze niers meegewerkt. Zo werd het Leidse glas ontworpen door Isaac Nicolas van Swanenburgh en geschilderd door Corns. Cornszn. Clock, die enkele jaren eerder de Leidse en Delftse glazen voor de St. Janskerk in Gouda maakten. Het eerder genoemde Haarlemse glas werd in 1606 uitgevoerd naar een carton van Wil lem Thybout door Nicolaes Delft. Het is een zuiver evenbeeld van het 'Haerlem'- glas in Gouda, dat eveneens door Thy bout werd ontworpen. Edam heeft oor spronkelijk 32 glazen gehad, maar één is er verloren gegaan, een bijna ongekende situatie want in vele kerken ging veel glas verloren. Van de ca. veertig hervormde kerken in Noord-Holland bezitten alleen die in De Rijp (23 stuks) Schermerhorn 5

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 26