Het Hoofdbureau van Politie te Paramaribo 1 Tijdens de politieke omwenteling in Su riname gedurende de laatste dagen van februari j.l.ïs na een beschieting vanaf de rivier'het Hoofdbureau van Politie/aan de Waterkant te Paramaribo, in brand gevlogen. Zoals dat gaat met de houten gebouwen in Paramaribo: wanneer er eenmaal brand ontstaat, dan blijft er niet veel van over. Sléchts de massale betonnen ko lommen van de voorgalerij kon men op de foto's, die de kranten gaven, nog her kennen. Voor diegenen die het gebouw gekend hebben, wil ik hierbij nog eens de herin nering daaraan oproepen, voor wie het niet kende is het toch interessant genoeg nen, ze hadden constructief zoveel slan ker kunnen zijn, maar zonder die maat had het gebouw nooit de sterke zelfstan digheid gekregen in de rij van ijle witte huizen en kantoren, die samen de zo bij zonder mooie Waterkant vormen. Wat we zagen was in feite niet een ge bouw, dat van de grond af als politiebu reau was ontworpen. Het was de oude 'Winkel Haas', die omstreeks 1925 door de Surinaamse architekt W. E. Sniphout (1890-1972) ingrijpend ten behoeve van de nieuwe funktie werd verbouwd. Het vorige hoofdbureau stond aan de overzij de, tussen rijbaan en rivier. In 1967 heb ik Sniphout nog ontmoet. Hij had een grote bewondering voor de klassieke architektuur met zijn zuivere zich zo bij uitstek leende voor vertaling in de traditionele Surinaamse bouw techniek, welke in de jaren '20 nog vol komen levend was. In een reeks kranten artikelen bracht hij zijn visie op de archi tektuur naar buiten. Het Hoofdbureau van Politie was ongetwijfeld zijn beste werk, hij heeft zich hierin meer kunnen uitleven dan in zijn andere projekten. Eén daarvan wil ik nog noemen: het ge bouw van de Pharmaceutische Dienst van 's Landshospitaal aan de Graven straat (daarachter ligt, tussen twee haak jes, als ziekenhuis een van de interessant ste en omvangrijkste houten bouwwer ken die ik kén, uit het midden van de 19e eeuw). Ook dit gebouw toont de sterke horizontalen, maar de vertikale accenten om er alsnog een keer bekendheid aan te geven. Het was een stoer bouwwerk, dat geheel voortkwam uit de houtbouwtraditie, zoals die zich sinds de late 17e eeuw in Suriname had ontwikkeld. Maar in zijn vormgeving vertoonde het op een heel eigen manier de karakteristieken van de Amsterdamse School. Sterke horizonta len werden doorbroken, maar. ook ge koppeld, door een plastisch uitgevoerd vertikaal element. Ook de stompe af schuiningen van de torenachtige mid denpartij en de 'omgevouwen' dakvlak- ken gaven het geheel een voor Suriname wat ongebruikelijke plasticiteit, welke nog versterkt werd door de eigenlijk overmatig zware kolommen. Men moest aan die kolommen steeds weer even wen- HETHOOFDBUREAU VAN POLITIE, WATERKANT 66TE PARAMARIBO, FOTO: EXTER PRESS, L. WITT, CA 1965. DE SLANKE HOUTEN ZUILEN VAN PARAMARIBO (WATERKANT 14, VROEGER OP HET KERKPLEIN), FOTO: C L.T G. 1971. proporties, zoals deze in het verleden ook wel door de Surinaamse architekten was toegepast. Bijvoorbeeld in de monumen tale Ned. Isr. synagoge Neve Shalom uit 1835-1837, van architekt I. F. Halfhide (met 'het fraaiste en meest harmonische interieur van het land', zoals ik elders eens schreef). Ook dit gebouw is, behal ve onderbouw en zuilen, geheel van hout. Voor de overslanke typisch Surinaamse variant op de klassieke vormen, die een grote invloed had op het stadsbeeld van Paramaribo en die voor bezoekers zo boeiend is, had hij veel minder waarde ring. Heel bewust is hij daarom steeds op zoek geweest naar eigentijdse vormen, en hij aanvaardde daarbij de inspiratie van de Amsterdamse School, omdat deze

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 19