Nederland
restaureert
den dan dienen wij niet het beeld van het
verleden vast te houden, maar dan moe
ten wij het spiegel-beeld van het verleden
voor ogen houden. Dan wordt het onge
wone van het gewone de stille bekoring
van een restauratie; dan is er de vreugde
over wat lukte en tegelijkertijd is er de
verrassing over het nieuwe. Een restaura
tie is nooit het herstel van wat muren met
gaten er in, en een dak er op, maar het is
met de dichter Maurits Mok: 'de ramen
gaan open en het huis opent zijn ziel naar
de jonge dag'. Dat geeft diepte aan het
restauratiewerk en het geeft een perspec
tief op een betere wereld. Een oude
spreuk zegt het zo: Voor wie omziet ver
menigvuldigen zich de moeilijkheden,
voor wie vooruit ziet vermenigvuldigen
zich de mogelijkheden.
Maar er is helaas nog veel angst en twij
fel, zowel bij de kunsthistorici als bij de
architecten als bij minnaars van de oude
bouwkunst. 'Twijfel, die onderdrukt
wordt voert tot een dogmatisch fanatis
me, dat vecht om adhaessie bij onze om
geving. Twijfel, die aanvaard wordt, die
ons kostbaar bezit wordt als voorbode
van een onthulling omtrent onze werke
lijke gesteldheid, die twijfel voert na het
moeilijke begin, toen wij er ons toe
dwongen om naar zijn stem te luisteren,
tot ontspanning en verplaatsing van onze
waardering.' (Prof. dr. H. Oldewelt:
Wijsgerige overdenkingen betreffende
zielkunde en opvoeding). Onderdrukte
angst en onderdrukte twijfel zullen niets
bijdragen tot het boeiende vraagstuk van
het restaureren, maar twijfel, die aan-
.1
DE VOORGEVEL VAN HET FRAAIE
19 E-EEUWSE ACHTERHUIS STAAT OI'
GIETIJZEREN KOLOMMETJES
FOTO'S: H. KNIJTIJZER
vaard wordt, leidt tot die bescheidenheid
tegenover de restauratie, waarbij geluis
terd wordt naar de stem van het verleden,
die ontspannen vertelt van de levens
moed, de levensvreugde en de liefde van
het bouwen in vroeger tijden. Die liefde
en die levensmoed liggen samen besloten
in de eenvoud, die alle tegenstellingen in
zich bergt en deze innerlijk te boven gaat.
Dit zijn zo enkele gedachten over restau
reren tegen de achtergrond van het Le
ven Misschien zijn het er te veel geweest,
want op een van de klokken van het caril
lon van het Rijksmuseum staat een regel
van het gedicht van Constantijn Huy-
gens over Amsterdam:
'Die Schricklixt van mij swijght heeft al
lerbest geseijt'.
H. Knijtijzer
architect BNA
IN HET NOVEMUER-NUMMER 1979
PLAATSTEN WE EEN ARTIKEL OVER HET
WERK VAN DE FEDERATIE HET BEHOUDEN
HUIS. DE DAARBIJ GEPLAATSTE FOTO'S
WAREN VOORBEELDEN VAN DIJ DE
FEDERATIE AANGESLOTEN INSTELLINGEN.
DIE ZICH MET STADSHERSTEL
(RESTAURATIE) BEZIG HOUDEN. VAN DE
HEIN BUISMANSTICHTING TE HARLINGEN
ONTVINGEN WE INMIDDELS NOG EEN SERIE
FOTO'S VAN HAAR
RESTAURATIE-ACTIVITEITEN. HIERBIJ
PLAATS EN WE DAAR VAN DIE BETREFFENDE
HET PAND LANEN 28. VÓÓR EN NA DE
RESTAURATIE. HET IS ..DE GOUDEN ENGEL"
(1597). DAT THANS ALS LOGE-CEDOUW
FUNGEERT; EEN BIJZONDER FRAAI
VOORBEELD VAN RESTAURATIE DOOR EEN
PARTICULIERE INSTELLING.