Nederland restaureert den dan dienen wij niet het beeld van het verleden vast te houden, maar dan moe ten wij het spiegel-beeld van het verleden voor ogen houden. Dan wordt het onge wone van het gewone de stille bekoring van een restauratie; dan is er de vreugde over wat lukte en tegelijkertijd is er de verrassing over het nieuwe. Een restaura tie is nooit het herstel van wat muren met gaten er in, en een dak er op, maar het is met de dichter Maurits Mok: 'de ramen gaan open en het huis opent zijn ziel naar de jonge dag'. Dat geeft diepte aan het restauratiewerk en het geeft een perspec tief op een betere wereld. Een oude spreuk zegt het zo: Voor wie omziet ver menigvuldigen zich de moeilijkheden, voor wie vooruit ziet vermenigvuldigen zich de mogelijkheden. Maar er is helaas nog veel angst en twij fel, zowel bij de kunsthistorici als bij de architecten als bij minnaars van de oude bouwkunst. 'Twijfel, die onderdrukt wordt voert tot een dogmatisch fanatis me, dat vecht om adhaessie bij onze om geving. Twijfel, die aanvaard wordt, die ons kostbaar bezit wordt als voorbode van een onthulling omtrent onze werke lijke gesteldheid, die twijfel voert na het moeilijke begin, toen wij er ons toe dwongen om naar zijn stem te luisteren, tot ontspanning en verplaatsing van onze waardering.' (Prof. dr. H. Oldewelt: Wijsgerige overdenkingen betreffende zielkunde en opvoeding). Onderdrukte angst en onderdrukte twijfel zullen niets bijdragen tot het boeiende vraagstuk van het restaureren, maar twijfel, die aan- .1 DE VOORGEVEL VAN HET FRAAIE 19 E-EEUWSE ACHTERHUIS STAAT OI' GIETIJZEREN KOLOMMETJES FOTO'S: H. KNIJTIJZER vaard wordt, leidt tot die bescheidenheid tegenover de restauratie, waarbij geluis terd wordt naar de stem van het verleden, die ontspannen vertelt van de levens moed, de levensvreugde en de liefde van het bouwen in vroeger tijden. Die liefde en die levensmoed liggen samen besloten in de eenvoud, die alle tegenstellingen in zich bergt en deze innerlijk te boven gaat. Dit zijn zo enkele gedachten over restau reren tegen de achtergrond van het Le ven Misschien zijn het er te veel geweest, want op een van de klokken van het caril lon van het Rijksmuseum staat een regel van het gedicht van Constantijn Huy- gens over Amsterdam: 'Die Schricklixt van mij swijght heeft al lerbest geseijt'. H. Knijtijzer architect BNA IN HET NOVEMUER-NUMMER 1979 PLAATSTEN WE EEN ARTIKEL OVER HET WERK VAN DE FEDERATIE HET BEHOUDEN HUIS. DE DAARBIJ GEPLAATSTE FOTO'S WAREN VOORBEELDEN VAN DIJ DE FEDERATIE AANGESLOTEN INSTELLINGEN. DIE ZICH MET STADSHERSTEL (RESTAURATIE) BEZIG HOUDEN. VAN DE HEIN BUISMANSTICHTING TE HARLINGEN ONTVINGEN WE INMIDDELS NOG EEN SERIE FOTO'S VAN HAAR RESTAURATIE-ACTIVITEITEN. HIERBIJ PLAATS EN WE DAAR VAN DIE BETREFFENDE HET PAND LANEN 28. VÓÓR EN NA DE RESTAURATIE. HET IS ..DE GOUDEN ENGEL" (1597). DAT THANS ALS LOGE-CEDOUW FUNGEERT; EEN BIJZONDER FRAAI VOORBEELD VAN RESTAURATIE DOOR EEN PARTICULIERE INSTELLING.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 24