creatieve daad, maar het is ook een teken van het sociale geweten in de kunst. Er is immers niet alleen sprake van monumen tenzorg maar ook van zorg voor de mens. Alleen op deze wijze kan het restaureren weer het verbond worden tussen oude gebouwen en (moderne) mensen, zoals er eens het oude verbond bestond tussen het functioneren van mensen en de func ties van gebouwen. Dan ook wordt res taureren weer een uiting van weten schap, kunst en levenskunst of zoals ir. Meischke het eens heeft gezegd: Een res tauratie is nimmer een algehele recon structie van een vroegere toestand, maar zij is een verantwoorde continuering van een bouwgeschiedenis. En het feit dat wij weten dat er in de toekomst veranderin gen zullen plaatsvinden heeft tot gevolg dat wij moeten aanvaarden dat een ge bouw een geschiedenis heeft. Dan wordt het nieuwe nooit een protest tegen het oude; in tegendeel het oude is altijd de prikkel tot het nieuwe. 'Waarom een jong geslacht naar oude dromen haakt - het is alleen omdat het oude 't nieuwe maakt. Er is geen enkel hart, dat zonder een ver leden de diepten heeft herkend der vroegste te derheden. Wij zijn nomaden en reeds eeuwen lang op reis om te vinden het verloren paradijs. En zijn wij oud en moe en aan het eind gekomen dan heeft een nieuwe jeugd de plaatsen ingenomen.' Dit gedicht uit de bundel 'De Kustlijn' van W. Hussem spreekt over iets meer dan 'Een toekomst voor het verleden', de leuze van het monumentenjaar. Hus- sum wijst namelijk op traditie als een le vende functie, die het verleden levend maakt door het een toekomst te geven en de toekomst door haar uit het verleden te doen ontspruiten. Dat is geen leven in traditie, maar leven uit traditie. Traditie is de drie-eenheid van behouden, zuive ren en vernieuwen. Indien wij als noma den de weg naar de toekomst willen vin- •NIEL1WE ACHTERGEVELS ■NIEUWE SITUATIE

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 23