1 PLATTEGROND VAN HET HISTORISCH MUSEUM TE AMSTERDAM DE SCHUTTERSGALERIJ NAAR HET ZUIDEN 3 DE HOOFDINGANG VAN HET MUSEUM 4 DE INTARSIA AAN HET BEGIN VAN DE VASTE COLLECTIE zouden kunnen ontwerpen dat gebaseerd was op het zeer concrete programma van eisen. Aanvankelijk was het de bedoeling geweest het jongenshuis door een mo dern gebouw te vervangen. Immers al leen de fafade was origineel en de archi tectuur ervan sluit slecht aan bij die van de rest van het gebouwencomplex. Het voorstel tot de sloop van het jongenshuis dat onder meer gesteund werd door Le vie en Van Kasteel, stuitte echter op te veel weerstand. Nog steeds gelooft Levie dat Van Kasteel hier niet voldoende kans heeft gehad. Vermoedelijk zou de jon gensplaats dan veel ruimer en plezieriger zijn geworden. De voormalige Begijnensloot, een wa terloop van de Amstel, die in de loop der tijden grotendeels dichtslibde, was bij de aanvang van de restauratie geheel gevuld met oude bebouwing. Op grond van ze- ventiende-eeuwse afbeeldingen is beslo ten die bebouwing ertussen vandaan te halen. Dat het weer in ere herstellen van de Begijnensloot door velen in dank wordt afgenomen, getuigen de enthou siaste reacties. Zo zei dr. Levie erover: 'Het is een prachtige, geniale vondst die schuttersgalerij met bovenlicht over de gedempte Begijnensloot, tussen het jon genshuis en de oostvleugel van het meis jeshuis in. Ik vind het één van de meest gelukkige voorbeelden van een historisch gegeven dat een nieuwe moderne functie krijgt6.' Oorspronkelijk was het de be doeling om de voormalige Begijnensloot alleen maar een open straatje te laten zijn. baar en werd vervangen door één van een glasachtige ondoorzichtige kunststof. De huizen die in het verlengde van de schuttersgalerij liggen, zijn gepleisterd; dit overeenkomstig de Amsterdamse tra ditie dat de huizen aan de tuinkant ge pleisterd, maar aan de grachtkant van baksteen gemetseld zijn. Eigenlijk zijn de woningen aan de gedempte Begijnen sloot achterkanten. 'Om nu dat idee van die steeg door te zetten in de schutterga- lerij - waar je natuurlijk toch al moeite mee hebt, omdat je om die glaswand niet heen kan - heb ik dus de galerij ook ge pleisterd. Die vleugels zijn eigenlijk eveneens twee achterkanten. Om het straatachtig karakter te behouden, heb ik ook geprobeerd zoveel mogelijk dezelfde Maar omdat de gemeente Amsterdam toch een aantal belangrijke schuttersstuk ken wilde exposeren, is voorgesteld om het te overdekken met een glazen kap. 'Eén van de opzetten bij het gebouw was om functies te verzoenen en om eigenlijk een open straat door het complex (dus een soort doorbloeding) te maken, zodat je zou kunnen zeggen dat het museum en de burger die het museum niet bezoeken wil, elkaar toch de hand reiken', aldus Van Kasteel. Het meest geslaagd vonden de architecten het om 't straatje te over dekken met een halfronde overkapping. Omdat de breedte van de Begijnensloot varieert en deze ook niet geheel recht loopt, moest afgezien worden van de halfronde doorzichtige glazen overkap ping. Deze bleek technisch onuitvoer- kleur te geven, zelfs zo, dat het er van binnen zo uitziet door het glas als van buiten zonder glas. Het is niet helemaal gelukt', aldus Van Kasteel. Hij heeft de gemeente gevraagd om de steeg met de zelfde steentjes als die in de galerij te be straten. 'Dan heeft ook inderdaad ieder een het gevoel dat je er doorheen kunt lopen.' Op deze wijze heeft hij het voor malige weeshuis willen integreren in zijn directe omgeving. De meisjesbinnenplaats is in overeen stemming met zeventiende-eeuwse prenten weer bestraat. Het parkje met de bomen is vervangen door een plaveisel met gele stenen. Juist deze gele steentjes zijn aangebracht omdat het van oudsher een traditie was in Amsterdam dat je ei gen buitengebied een andere kleur be-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1980 | | pagina 13