Uw aandacht
voor.
doen beseffen, hoe het worden zou. Fürst 3
von Pückler-Muskau deed dat ook, zelfs de ..notaristuin' te kollum
heel geraffineerd in de oorspronkelijke
uitgave van zijn „Andeutungen über foto s. fotodienst fries museum.
Landschaftsgartnerei", en ookj. D. Zo- Leeuwarden.
cher gaf een cliënt een tekening van een
gezicht op een park zoals het uit het raam
van het huis zou worden gezien. Tuin
kunst is visueel.
Ik heb Roodbaard zoals gezegd met
moeite gepeurd uit-lang niet alle-dia's,
die zonder enig commentaar terzijde van
de tentoonstelling met korte tusschenpo-
zen en een gestaag klikje doorgedraaid
werden, door een tuinliefhebber in veel te
korte tijd, want het gaat niet alleen om
het mooie plaatje, maar ook om de ver
schillende groepen bomen en planten die
dat plaatje toont. Hoewel ik de hele serie
enkele malen doorzag, bleef de tijd van Het waren tenslotte alleen die enkele dia's
beschouwen te kort. Zou het niet veel die mij de tuinarchitect Roodbaard als
boeiender geweest zijn die dia's als foto's kunstenaar tot leven brachten, en o ja, -
in relatie te brengen met de waaierlijnen als dat tenminste van hem afkomstig of
op de plannen, waarmee Roodbaard zijn door hem geïnspireerd was - drie prent-
vista's aangaf, zodat wij hadden kunnen briefkaarten getekend door de zestienja-
beseffen wat de schilder en tuinarchitect rige Piet van der Hem, die ik in een boek-
zich hierbij voorstelde, waarom hij een je vond dat in het museum verkocht
bekend tuinarchitect was? Hoe aardig hij wordt. Hoewel hij dan groen een nare
zowel bij Reinstein als Fogelsangh State kleur vond, wist hij de charme van die
zijn ypsilon bruggetjes gebruikte, maar tuinen zo jong als hij was wel te treffen,
hoe subtiel daar elders weer een zacht
golvend bruggetje stond. Hoe nu nog het S.D.
spel van de tekstuur van bomen en platen
in de tuin in Kollum (was het daar?, het
ging zo vlug) opvalt. Hoe het typisch 19e
eeuwse koepeltje het in werkelijkheid P.S. Ik wéét wel dat tuinontwerpen en
nog zeer charmant doet, beter dan op het plannen nodig zijn, maar 't is maar hoe je
stijve plaatje van Vijverberg. het bekijkt.
Wederom is een halfjaarlijks rapport
over de restauratie en verbouwing van
het paleis-museum Het Loo gepubli
ceerd. Daaruit blijkt o.m. dat de tweede
etappe - restauratie en verbouwing van
de vleugels - is aanbesteed voor
22.750.000. Voor de restauratie van de
formele tuin zijn vijf werkgroepen inge
steld. Door aankoop in Engeland is een
monumentale tuinbank verworven, af
komstig van het Engelse huis Panshanger
in Hertfordshire. Gezien de aard van het
snijwerk is de bank waarschijnlijk in Ne
derland vervaardigd. De gebeeldhouwde
bank vertoont in elk geval grote ovtreen-
komst met prenten van Daniël Marot,
die veel in Nederland heeft gewerkt.
Er is eindelijk uitzicht op restauratie
van het huis in het park Clingendael, dat
eigendom is van de gemeente 's-Graven-
hage. Het Centrum voor Internationale
Betrekkingen zal er in worden gevestigd.
Met de restauratie zal, naar voorlopige
schatting, tien miljoen gulden gemoeid
zijn
In het Amsterdams Historisch Mu
seum wordt tot en met 6 januari 1980 een
tentoonstelling gehouden onder de titel
„Het archief pakt uit".
De gevelwand van het Lange Voor
hout in Den Haag (beschermd stadsge
bied) tegenover de Amerikaanse ambas
sade wordt met sloop bedreigd. Een pro-
jektontwikkelaar heeft plannen om er een
kantoorpand neer te zetten.
B. en W. van Amsterdam hebben de
gemeenteraad een nota voorgelegd,
waarin wordt voorgesteld voor de
hoofdstad een eigen lijst van beschermde
monumenten op te stellen. In art. 32 van
de Monumentenwet zijn provinciale
besturen en gemeentebesturen gerech
tigd eigen lijsten van beschermde monu
menten vast te stellen.
In het oktobernummer (blz. 203)
dient het onderschrift bij foto 7 gelezen te
worden: Gevelwanden Blokzijl.