Uw aandacht voor. doen beseffen, hoe het worden zou. Fürst 3 von Pückler-Muskau deed dat ook, zelfs de ..notaristuin' te kollum heel geraffineerd in de oorspronkelijke uitgave van zijn „Andeutungen über foto s. fotodienst fries museum. Landschaftsgartnerei", en ookj. D. Zo- Leeuwarden. cher gaf een cliënt een tekening van een gezicht op een park zoals het uit het raam van het huis zou worden gezien. Tuin kunst is visueel. Ik heb Roodbaard zoals gezegd met moeite gepeurd uit-lang niet alle-dia's, die zonder enig commentaar terzijde van de tentoonstelling met korte tusschenpo- zen en een gestaag klikje doorgedraaid werden, door een tuinliefhebber in veel te korte tijd, want het gaat niet alleen om het mooie plaatje, maar ook om de ver schillende groepen bomen en planten die dat plaatje toont. Hoewel ik de hele serie enkele malen doorzag, bleef de tijd van Het waren tenslotte alleen die enkele dia's beschouwen te kort. Zou het niet veel die mij de tuinarchitect Roodbaard als boeiender geweest zijn die dia's als foto's kunstenaar tot leven brachten, en o ja, - in relatie te brengen met de waaierlijnen als dat tenminste van hem afkomstig of op de plannen, waarmee Roodbaard zijn door hem geïnspireerd was - drie prent- vista's aangaf, zodat wij hadden kunnen briefkaarten getekend door de zestienja- beseffen wat de schilder en tuinarchitect rige Piet van der Hem, die ik in een boek- zich hierbij voorstelde, waarom hij een je vond dat in het museum verkocht bekend tuinarchitect was? Hoe aardig hij wordt. Hoewel hij dan groen een nare zowel bij Reinstein als Fogelsangh State kleur vond, wist hij de charme van die zijn ypsilon bruggetjes gebruikte, maar tuinen zo jong als hij was wel te treffen, hoe subtiel daar elders weer een zacht golvend bruggetje stond. Hoe nu nog het S.D. spel van de tekstuur van bomen en platen in de tuin in Kollum (was het daar?, het ging zo vlug) opvalt. Hoe het typisch 19e eeuwse koepeltje het in werkelijkheid P.S. Ik wéét wel dat tuinontwerpen en nog zeer charmant doet, beter dan op het plannen nodig zijn, maar 't is maar hoe je stijve plaatje van Vijverberg. het bekijkt. Wederom is een halfjaarlijks rapport over de restauratie en verbouwing van het paleis-museum Het Loo gepubli ceerd. Daaruit blijkt o.m. dat de tweede etappe - restauratie en verbouwing van de vleugels - is aanbesteed voor 22.750.000. Voor de restauratie van de formele tuin zijn vijf werkgroepen inge steld. Door aankoop in Engeland is een monumentale tuinbank verworven, af komstig van het Engelse huis Panshanger in Hertfordshire. Gezien de aard van het snijwerk is de bank waarschijnlijk in Ne derland vervaardigd. De gebeeldhouwde bank vertoont in elk geval grote ovtreen- komst met prenten van Daniël Marot, die veel in Nederland heeft gewerkt. Er is eindelijk uitzicht op restauratie van het huis in het park Clingendael, dat eigendom is van de gemeente 's-Graven- hage. Het Centrum voor Internationale Betrekkingen zal er in worden gevestigd. Met de restauratie zal, naar voorlopige schatting, tien miljoen gulden gemoeid zijn In het Amsterdams Historisch Mu seum wordt tot en met 6 januari 1980 een tentoonstelling gehouden onder de titel „Het archief pakt uit". De gevelwand van het Lange Voor hout in Den Haag (beschermd stadsge bied) tegenover de Amerikaanse ambas sade wordt met sloop bedreigd. Een pro- jektontwikkelaar heeft plannen om er een kantoorpand neer te zetten. B. en W. van Amsterdam hebben de gemeenteraad een nota voorgelegd, waarin wordt voorgesteld voor de hoofdstad een eigen lijst van beschermde monumenten op te stellen. In art. 32 van de Monumentenwet zijn provinciale besturen en gemeentebesturen gerech tigd eigen lijsten van beschermde monu menten vast te stellen. In het oktobernummer (blz. 203) dient het onderschrift bij foto 7 gelezen te worden: Gevelwanden Blokzijl.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1979 | | pagina 32