HET NIEUWE RIJKSMUSEUM HET
CATHARIJNECONVENT. HET RANDHOF MET
DE WESTELIJKE KLOOSTERGANG EN DE
ST. CATHARIJNEKERK
HET HOOFDGEBOUW VAN HET
MIDDELEEUWSE KLOOSTER, MET RECHTS
HET CHIRURGIJNSHUIS
interessante bijdrage. Vandaar die calvi
nistische preek-partij en dat roomse al
taar in één zaal. Het is een symbool van
verscheidenheid in eenheid.
Nog dit. Het spijt mij dat in het museum
geen Mondriaan te zien is, of van een
andere vertegenwoordiger van de Stijl
groep. Vele leden van die groep waren
van huis uit calvinisten en zij toonden dat
in de rechtlijnigheid en de hoekigheid van
hun werk. Zij wisten dat soberheid geen
uitdrukking van armoe is. Integendeel.
Maar wie weet, misschien verwerft het
museum nog eens een Mondriaan. Hij
realiseerde z'n calvinistische kom-af in
strakke lijnen en vlakken.
Genoeg nu over het bezit van het mu
seum. Het gaat hier om het gerestaureer
de kloostercomplex en dat kan men be- 229
schouwen als het belangrijkste museum
stuk. De entree tot de kloosterhof, die
openbaar terrein is, vindt men vlak naast
de kathedrale kerk aan de Lange Nieuw-
straat. Die hof ademt rust en sereniteit. Je
geniet er van Hollandse baksteengothick,
waarvan een groot deel moest worden
hersteld in de wanden van de panden,
met name langs de oostkant. Er was in de
loop der eeuwen zoveel verknoeid en
verkrot aan het convent, datje niet alleen
maar met een restauratie kon volstaan. Er
was nieuwbouw nodig. Dat is gebeurd.
Vakkundig en liefdevol. Thans is de-
kloosterhof een fijne pleisterplaats in
Utrecht. Aan de kruidhof van het con
vent moet nog wel iets gebeuren, maar