Catharijneconvent: monument met nieuwe toekomst Het middeleeuwse Catharijneconvent in Utrecht, dat aangebouwd is tegen de St. Catharijnekerk, de kerk waarin de aarts bisschop van Utrecht zetelt, is een nieuwe „levensperiode" ingegaan. Het is een rijksmuseum geworden, dat de ge schiedenis van de christelijke cultuur in Nederland in beeld brengt. Geen kunst museum dus, maar een historisch mu seum. Zoals bijvoorbeeld het Scheep vaartmuseum een beeld geeft van de Ne derlandse scheepvaart, zoals het Open luchtmuseum in Arnhem het leven op het Nederlandse platteland laat zien, zoals in het Rijksmuseum te Amsterdam onze vaderlandse geschiedenis wordt ge toond en ga zo maar verder, zo haalt het rijksmuseum Het Catharijneconvent de godsdienstige geschiedenis van ons volk voor het voetlicht. Ook die van onze tijd. Geen kunstmuseum dus daar in het Ca tharijneconvent. Nu ja, zet meteen maar een dubbeldik vraagteken. Want dit mu seum is een oase van pure kunst genieting. Je ontmoet er figuren als Geertgen tot Sint Jans, middeleeuwse beeldsnijders, Jan van Scorel, Pieter Saenredam tot en met Rembrandt. Je ziet er het fonkelende werk van goud- en zil verbewerkers, het stille werk van onze tingieters en het borduurwerk van onze naaldkunstenaars, die in het verre verle den kerkelijke gewaden met fijn goud-en zilverdraad versierden. De collectie ker kelijke textilia van het museum is de beste in Europa. Ook de verzameling boek banden met schriftkunst, verlucht met kostelijke miniaturen, is uniek. Nee, je moet niet zeggen dat het niet zozeer een kunstmuseum is. Dat is het wèl. Volop. Intussen: ik begrijp de kenschetsing his torisch museum wel. Zeker wanneer ik op de zolderverdieping aandoenlijke roomse bidprentjes en protestantse zon dagschoolplaatjes bekijk, alsmede vaan dels en vlaggen van katholieke en refor matorische arbeidersbonden. Zelfs een affiche van het C.D.A. met een portret van Van Agt ontbreekt niet. Een tegen- affiche hangt er bij en daarmee is het mu seum historisch up to date. Gemakshalve sla ik nu maar over dat er ook een harmo nium, die cirkelzaag des geloofs, staat met een zangbundel van Johannes de Heer. Liever had ik daar een koororgeltje gezien, een portatiefje of een positief, waar men op gezette tijden samen met blaze'rs en strijkers zou kunnen musice ren, bijvoorbeeld tijdens een koffiecon- certje op zondagmorgen. Want speellie den horen er bij in de historie van de christelijke kerk in dit land. Maar mis schien is dit toekomstmuziek voor het Catharijneconvent. Nog één opmerking over de collectie en dan hou ik op want ik moet haastig toe naar de restauratie van de conventsge bouwen. Er is een speciale zaal uitge spaard voor de tentoonstelling van een kleurig altaar uit het Amsterdamse Maagdenhuis (1787) en een eiken prote stantse kansel met doophek uit Warder (N.H.) (ca. 1780). Dit zijn echte monu mentjes en ze staan harmonieus bij el kaar. Daarmee komt precies tot uitdruk king wat de bedoeling is van dit mu seum. In het Catharijneconvent zijn drie oude kerkelijke verzamelingen samenge bracht. De drie zijn: het Aartsbisschop pelijk Museum te Utrecht, het Bisschop pelijk Museum te Haarlem en het Oud- Katholiek Museum te Utrecht. Het Rijk interesseerde zich voor de plannen tot vereniging in één rijksmuseum onder voorwaarde dat ook de reformatie er bij betrokken zou worden. Het rijk wilde zich'namelijk, en terecht, niet vereenzel vigd zien met een van de vele kerkge nootschappen in ons land. Aan deze voorwaarde is voldaan. In 1974 werd de Stichting Protestantse Kerkelijke Kunst in het leven geroepen en die leverde een

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1979 | | pagina 26