i\ ïSsfcf
PLATTEGROND VAN DE BINNENSTAD VAN
VHERTOGENUOSCH
V \Y I
TOELICHTING:
1 GROOT ZIEKENGASTHUIS
2 DEGUUYTEIt
.1 WOONFLAT HAVEN
4 WASSERIJ MOLENSTRAAT
5 GEERTRUISLUIS
U GARAGETOLBRUG
7 TWAALF APOSTELEN
H V. EN D., PENSMARKT
V ZUID WILLEMSVAART
Hl HINTHAMER EINDE
11 GROEN liALCON
12 OUDE VISCHMARKT: THANS
VISSTRAAT
13 SCHUTSLUIS LEPELSTRAAT
14 DE MORIAAN
15 PARADE
If. CASINO
17 BEURDSESTRA AT
IS TELEFOONCENTRALE
1'J OUDE GEDEELTE CAROLUS
ZIEKENHUIS
21) ST. PI ET ER
21 ST. JOSEPHKERK
22 KLOOSTER VAN DE THERESIANEN
23 KANTOOR BISDOM
24 BURG. LOEFFPLEIN
element erkend en is inmiddels aange
kocht en gesloopt.
Na verhitte debatten werd nog in 1969
het besluit genomen de BinnenDieze en
de Haven te dempen. Nu stellen wij het
culturele belang van de Dieze hoger dan
het economische en zijn we gestaag bezig
met de restauratief
Nauwelijks tien jaar geleden werd de
Grote Stroom het deel van de Binnen-
dieze vanaf het Hoefplein tot de Heins-
straat - gedempt tot voorbij de Geertrui-
sluis. Inmiddels is dezelfde Geertruisluis
weer uitgegraven en gerestaureerd.
Nabij deze Geertruisluis kwam in 1965 de
nieuwbouw tot stand van een modem
garagebedrijf, dat met groot vertoon in
gebruik werd genomen. Nü is dit bedrijf
al sinds enkele jaren gesloten en het ge
bouw grotendeels gesloopt.
Nog geen tien jaar geleden bestond het
voornemen het complex van „de Twaalf
Apostelen" en de aangrenzende bebou
wing te slopen en te vervangen door een
grote parkeergarage. Inmiddels is de
complete straat al enkele jaren geheel ge
restaureerd en bewoond.
Nog geen vijftien jaar geleden werd het
afsluiten van straten voor gemotoriseerd
verkeer als moordend beschouwd voor
het functioneren van de middenstand.
Nü beschouwt men voetgangersgebie
den als een „must".
De visie op het nieuwe bouwen heeft in
1965 geleid tot de modernistische
vormgeving van het nieuwe V. en D.-
gebouw aan de Pensmarkt, dat onder
gronds werd verbonden met het oude
gebouw van dit warenhuis. Als het oude
structuurplan zou zijn uitgevoerd, zou
dit tot de voor de middenstand fnuikende
mogelijkheid hebben geleid met de auto
naar grote parkeerplaatsen in de Minder
broedersstraat en Achter het Stadhuis te
rijden, om vervolgens beide warenhui
zen te bezoeken zonder zelfs maar één
enkele andere winkel te zien te krijgen, of
zelfs maar buiten te zijn. Nü worden bei
de parkeerterreinen als ongewenst be
schouwd en komen zij in het ontwerp-
structuurplan 1979 niet meer voor. Het
nieuwe V. en D.-gebouw werd opge
trokken in een bouwstijl die op geen en
kele wijze rekening hield met het karak
ter van de historische omgeving, maar
wèl met het aan de achterzijde geprojec-