die ten opzichte van het overheidsbeleid een aanvullend karakter hebben, dienen te worden gestimuleerd. Daarbij zijn zo wel de waakfunctie4) als de meer actieve functies als beheer, restauratie, onder houd en dergelijke van belang. Ten aan zien van de kostenfactor tenslotte moet men bedenken dat juist het onderhoud gericht is op voorkómen van hoge res tauratiekosten op een later tijdstip. Het argument dat indertijd door de regering werd gehanteerd bij het schrappen van de onderhoudsplicht uit het ontwerp- monumentenwet wordt door ons dan ook met enige scepsis bezien. NOC VÓÓR K AREOL VAN DE LIJST VAN BESCHERMDE MONUMENTEN WAS AFGEVOERD TOONDE OOK HET INTERIEUR REEDS ALLE TEKEN EN VAN VANDALISME. ZOALS OF DEZE FOTO DE EETKAMER. FOTO: RIJKSDIENT VOOR DE MONUMENTENZORG. 3 OP KORTE AFSTAND VAN KAREOL STAAT HET LANDHUIS GROOT BENTVELD IN ZANDVOORT. NOC BESCHERMD. MAAR HOE LANG ZAL DIT NOG DUREN ALS OOK HIER DOOR VERWAARLOZING RESTAURATIE NIET MEER MOGELIJK IS? FOTO: ANWB. dit moment nog een afwachtende hou ding innemen ten aanzien van de Rijkso verheid zeker worden aangespoord tot het voeren van een meer actief, eigen be leid op dit punt. Eensdeels pleiten we hier voor het toekennen van méér taken en bevoegdheden aan de gemeenten, ander zijds is het ook noodzakelijk dat er een intensiever gebruik wordt gemaakt van de reeds aanwezige instrumenten. Van de mogelijkheid van aanschrijving tot het treffen van voorzieningen, ter voorkoming van verder verval, zoals be doeld in artikel 25 lid 1 Woningwet junc- to artikel 307 van de Modelbouwveror dening 'wordt met betrekking tot monu menten nog onvoldoende gebruik ge maakt. Tegenover de overweging, dat door ge bruikmaking van al deze mogelijkheden te zeer zou worden ingegrepen in het vrije beschikkingsrecht van de eigenaar, moet naar ons idee worden gesteld dat wanneer eenmaal een pand is aangewe zen als beschermd monument, het alge meen belang van behoud en dus onder houd is vastgelegd. Dit algemeen belang kan dan ook een verder dan normaal rei kende regulering in de meeste gevallen rechtvaardigen. De aarzelende houding bij de overheid, zowel op rijks- als ge meentelijk niveau, zou daarom plaats moeten maken voor een meer gemoti veerde benaderingswijze en een krachtdadiger optreden. Voorwaarde blijft uiteraard dat de nor male, reeds bestaande beroepsmogelijk heden tegen dergelijke maatregelen be houden blijven en wellicht zelfs worden verruimd. In extreme gevallen zal ook de mogelijkheid van onteigening op grond van het algemeen belang onderzocht die nen te worden. Zowel de gemeente als de provincie heb ben voorts de bevoegdheid om een mo numentenverordening vast te stellen als mede monumentencommissies in het le ven te roepen. Hiervan wordt gelukkig steeds meer gebruik gemaakt. Monu menten die voorkomen op de hieruit voortvloeiende provinciale of gemeente lijke monumentenlijsten, vallen onder de bescherming van deze verordeningen, voor zover ze al niet worden beschermd krachtens de Monumentenwet („Rijks- lijst"). Activiteiten van particuliere organisaties, Als één van de voorwaarden voor toe kenning van restauratie-subsidie bestaat er wel een onderhoudsplicht; met de mo gelijkheid van een Rijksbijdrage. In dat geval is er echter veelal sprake van een privaatrechtelijke overeenkomst, met een in de meeste gevallen „goedwillen de" eigenaar. 2) Het in de Monumentenwet gemaakte onderscheid tussen opzettelijke en niet- opzettelijke verwaarlozing blijkt in de praktijk moeilijk te handhaven. Dooreen actief toezicht en tijdige aanschrijving van de eigenaar zou dit probleem worden ondervangen. Van niet-opzettelijke nala tigheid zou dan namelijk geen sprake meer zijn, hooguit van onmacht. In het laatste geval is de door de staatssecretaris van CRM aangekondigde subsidierege ling onmisbaar. 3) Een goed voorbeeld is de bouwtechni sche inventarisatie van bedreigde monu menten zoals deze plaats heeft in de pro vincie Noord-Holland, op initiatief van de Culturele Raad, waar onder andere de Bond Heemschut en de Vereniging Hen- drick de Keyser deel van uitmaken. 4) Het waken tegen verwaarlozing van (beschermde) monumenten, het actie voeren tegen voorgenomen sloop en het stimuleren van de overheid tot bescher ming van stads- en dorpsgezichten zijn drie van de voornaamste functies van een particuliere organisatie als de Bond Heemdschut. Red. H.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1979 | | pagina 17