3 GEZICHT Cl' l)E WESTliOUW. LINKS l)E VOOIIHAI. EN HET IIERGRORTAAL 4 GEZICHT VANUIT DE l'ANDHOFOI' DE AANSLUITING VAN DE OUDSTE UASILICA OI> DE WESTliOUW FOTO: F. LAHAYE. MAASTRICHT gangen naast de absis. De rechtse is al sinds lang dichtgemetseld, de linkse onderging dit lot eerst in de haren twintig van deze eeLiw. In het restatiratieplan zien wij dat de restauratie-architecten de bo gen als zodanig dicht laten, maar er deur openingen in aanbrengen. O.i. is dit on juist. De bogen zijn geheel open geweest en de ingang tot de kerk lag oorspronke lijk in de oostmuur van het transept. Daardoor ontstaan rechts en links van de absis markante schaduwpartijen, hetgeen de reliefwerking van het geheel zeer ten goede komt. Poorten naast de absis zijn een Maastrichts motief, immers aan de O.L.Vrouwekerk komen zij eveneens voor. Er zullen dan wel gesmede hekken in de bogen gewenst zijn. Een tweede detail dat aandacht verdient, is de topge vel boven de absissluiting. Vóór de res tauratie van Cuypers vertoonde hij goti sche vormen. De thans bestaande is ge bouwd uit rode zandsteen, waarvan de- kleur sterk uit de toon valt. Maar laten wij over deze gevel Cuypers zelf aan het woord: ,,In het jaar 1870- 1877 was ik veel afwezig door mijne be trekking als Dombaumeister te Mainz, alwaar de belangrijke herstellingswerken aan de oostelijke absis en den toren van den Dom door mij geleid werden; de toenmalige Deken Rutten, die met groote liefde voor de herstelling bezield was. had men den dagelijkschen op zichter der werken zonder mijne voor kennis de herstelling van de oostelijken gevel van het koor ondernomen en in de plaats van inlandsche maassteen of harde mergel van de landstreek te gebruiken, roode zandsteen laten aanvoeren, omdat deze steen harder is en meer bestand te gen den invloed der weersgesteldheid. Het is te betreuren, dat dit heeft plaats gehad, omdat daardoor het karakter van Limburgs monument op dit punt is ge schonden" 3). Dit getuigenis zegt voor zichzelf genoeg. De vormgeving van deze gevel is boven dien armelijk en nuchter. Een herziening ware dus aan te bevelen. Cuypers heeft zich aan deze oostfagade nog een kleine vrijheid veroorloofd. De bifore venstertjes in de linkertoren, ter hoogte van de dwerggalerij, komen op oude tekeningen en prenten niet voor, in tegenstelling tot die aan de overzijde. Ik neem aan dat niemand hem deze toevoe ging euvel zal duiden. Het openen van de oostelijke ingangen maakt de in de 19de eeuw toegevoegde ingang in de sluitwand van het zuider transept overbodig. Deze zal, mèt zijn weinig esthetische luifel, dan ook terecht verdwijnen. Het Bergportaal, het enige originele goti sche beeldenportaal dat ons land bezit, zal met de uiterste zorg dienen te worden behandeld. Het heeft te lijden gehad, zij het in beperkte mate, van de Beelden storm; een aantal koppen van de zijbeel- den sneuvelden en hetzelfde lot onder gingen enkele figuurtjes in de archivolten (boogomlijstingen). Cuypers trok ze in vrij desolate staat aan. Na de Beelden storm had men de ontbrekende koppen zo goed en zo kwaad als het ging vervan gen. In een gidsje van de St.- Servaaskerk, in 1843 uitgegeven door Eugène Gens, lezen wij het volgende over de toestand der sculpturen: ,,Mal- heureusement, 1'état de mutilation oü el- les se trouvent, le bedigeonnage dont el- les sont souillées, ne permettent guère de reconnaitre quels sont les personnages que ces statues représentent"4). Het niveau van het plein vóór het portaal was opgehoogd, zodat men een acht a tien treden moest afdalen om er bij te

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1979 | | pagina 17