SM Drie-bruggen-schoonheid 127 Het kruispunt van de Leidsegracht en de Keizersgracht in Amsterdam mag zeker als een der fraaiste en schilderachtigste stadsbeelden van de binnenstad worden gekwalificeerd. Zo begint ing. L. Stavast van de afd. bruggen van Publieke Wer ken een zeer lezenswaardig artikel in „Werk in uitvoering", het maandblad van de dienst. De aantrekkelijkheid van het artikel wordt nog verhoogd door tal van historische anekdotes. Met toestem ming van PW ontlenen we er het een en ander aan. In de eerste helft van de 18e eeuw werd op het kruispunt een drietal stenen boog bruggen gebouwd, die echter in 1895 het slachtoffer werden van een minder kunstzinnige vernieuwing en waarbij de voor Amsterdam zo karakteristieke ge welven een prooi werden van de slopers hamer. Zij werden toen vervangen door een drietal beslist minder fraaie balkbrug gen. In 1977 waren de drie bruggen aan vernieuwing toe. Besloten werd tot het opnieuw bouwen van boogbruggen, maar niet geheel in de oorspronkelijke vorm. De in de 18e eeuw gebouwde bruggen waren in verband met de toen malige scheepvaarteisen iets hoger, ter wijl bovendien de meest westelijke brug over de Leidsegracht twee gewelven had in plaats van één. Het gewelf aan de zuid zijde diende evenwel niet voor de scheep vaart, maar was waarschijnlijk in gebruik als bergplaats voor de ter plaatse van de brug gelegen sluis. Na de tweede wereld oorlog heeft de afd. Bruggen tot nu toe ca. veertien van deze vroegere boog bruggen weer in hun oude glorie kunnen herstellen, terwijl bovendien zes nog be staande boogbruggen zorgvuldig wer den gerestaureerd. In de komende jaren staan nog meer restauraties van boog bruggen op het programma. In 1612 werd een begin gemaakt met de stadsuitbreiding tussen Singel en Singel gracht. Deze uitbreiding kwam in twee gedeelten tot stand, waarbij de grens van het eerste gedeelte langs de huidige Leid segracht was gelegen. Uit oude kaarten kan worden afgeleid, dat ter plaatse een verbinding aanwezig was tussen het wa ter van de Keizersgracht binnen de om muurde stad en het buiten de wallen gele gen water van de Leidsegracht. Het is echter niet duidelijk of de hierover gele gen verbinding te land reeds een brug was dan wel dat hier sprake is geweest van een duiker onder de stadswal. In elk geval waren er bij het voortschrijden van de bebouwing in het tweede gedeelte van de genoemde stadsuitbreiding op deze plaats zeker bruggen nodig. De oudste van de drie is de meest oostelijke brug over de Leidsegracht. Deze werd in 1727 gebouwd. In de daarop volgende jaren kwam de brug over de Keizersgracht aan de beurt. Als laatste van het drietal kwam in 1744 de aan de westzijde gelegen brug over de Leidsegracht met de sluis tot uitvoering. De wijzigingen in de brugconstructies in 1895 betekenden o.m. een verlaging van de brugdekken, omdat de toch wel steile opritten een belemmering vormden voor de toenmalige vervoermiddelen, te meer omdat de te vervoeren lasten in die dagen ook steeds zwaarder werden. Deze met handkracht voortbewogen trans portmiddelen moesten veelal met behulp van extra mankracht over deze bruggen worden gebracht. Het oude beroep van kargadoor was dan ook een typisch Am sterdams beroep met al even typische na men voor de beoefenaars ervan. Zij had den altijd een touw met een haak bij zich om de helpende hand te bieden. Van ty pische namen gesproken, ing. Stavast noemt er een: Kees Koeienreet. Verla ging van de bruggen werd indertijd door de Bezuinigingspartij weggestemd, maar in 1894 kwam het er toch van. Op 11 november van dat jaar verdween name lijk een gedeelte van de brug over de Keizersgracht in het water, vermoedelijk ZO ZULLEN DE DRIE BRUGGEN OP HET KRUISPUNT LEIDSEGRACHT- KEIZERSGRACHT ER NA VERNIEUWINC EN RESTAURATIE WEER UITZIEN. DE AFBEELDING IS NAAR EEN TEKENING VAN OTTO JARING. FOTO: DIENST PUBLIEKE WERKEN.AMSTERDAM als gevolg van verzakking. Er kwam een interpellatie over in de gemeenteraad. Een van de raadsleden had bij het aan schouwen van de ruïne geconstateerd, dat de brug was bezweken onder de druk van de administratieve bezigheden, welke bij de reorganisatie van de afd. Publieke Werken hopelijk tot het verleden zouden behoren (je zou in 't algemeen bijna zeggen: een bekend geluid voor ónze tijd; red. H.). Overigens, bruginstortingen in Amsterdam waren eerder voorgekomen, zoals in 1659 toen de brug over de Prin sengracht aan het einde van de Lelie gracht bezweek en waarbij zeven of acht mensen verdronken. Omstreeks 1880 be zweek de houten ophaalbrug over de Groenburgwal in de Staalstraat. Met de vernieuwing en restauratie van het drietal bruggen is men al geruime tijd bezig. Die over de Keizersgracht is klaar. De twee andere bruggen hadden in september 1979 gereed moeten zijn, maar daarbij is nogal vertraging ondervonden, terwijl de jongste winterperiode het werk even eens ophield. Maar het einde van het to tale restauratiewerk aan dit driebruggen- punt is nu toch in zicht.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1979 | | pagina 92