Utrechtse stegen in het slop 33 Duidelijker titel had men het rapport van de stichting Werkgroep Herstel leefbaar heid oude stadswijken Utrecht, hande lend over de stegen van' de bisschopsstad, niet kunnen geven. Het rapport laat er weinig twijfel over bestaan, dat de Utrechtse stegen inderdaad in het slop „zitten" en dat is bijzonder te betreuren, want, zo lezen we: „Het straten-, stegen- en grachtenplan (van Utrecht) dateert uit de middeleeuwen". En al is er dan van de oorspronkelijke bebouwing van de ste- DE HAMSTEEG MET OP DE VOORGROND MIDDELEEUWSE CAMEREN gen niet zo heel veel bewaard gebleven, de stegen zelfzijn nog altijd karakteristiek voor de Utrechtse binnenstad. Een wan deling door een willekeurige steeg kan voor menigeen verrassingen en onver wachte hoekjes opleveren. De meeste mensen lopen de ingangen van stegen voorbij zonder ze zelfs maar op te mer ken. Een voorbeeld: In het begin van de Zwaansteeg (aan de kant van de Oude gracht) zou je je in een Arabische stad kunnen wanen vanwege de steunboog- jes, die tegenover elkaar staande huizen met elkaar verbinden. De meeste stegen, waarvan de wanden nog intakt zijn, bieden een troosteloze aanblik, zo constateert het rapport. De stegen zijn sombere naargeestige door gangen geworden. Van enige positieve ontwikkeling is nauwelijks sprake. De stegen zitten diep in het slop. Sociologisch is de sterke achteruitgang van de stegen goed te verklaren: te grote gezinnen en slechte sanitaire voorzienin gen met als gevolg ontvolking. Er zijn ook andere oorzaken aan te wijzen: grote delen van stegen zijn „opgeslokt" door de bouw, resp. uitbreiding van waren huizen en voor opslag. De nieuwbouw van de Hema, die hele steegwanden van het Jodenrijtje en de Lauwerssteeg be slaat, is een voorbeeld van een dergelijke (recente) ontwikkeling. Ondanks het feit, dat vrijwel de gehele Utrechtse oude stad binnen de singels in februari 1976 beschermd gebied is ge worden, zijn de stegen verwaarloosd. In historisch opzicht vormen ze een onmis baar onderdeel van het karakter van de oude binnenstad. Ook visueel hebben ze nog heel wat te bieden door hun speci fieke afmetingen en de nu nog aanwezige gevarieerde bebouwing. De bestaande si tuatie zou heel goed als uitgangspunt kunnen dienen om de stegen er aantrek kelijker uit te laten zien, aldus het rap port. Een probleem is, dat het wonen in een steeg nog steeds geassocieerd wordt met de 19e eeuwse woonellende. Alleen al op grond van ligging aan een steeg kunnen huizen onbewoonbaar worden ver klaard. Maar, zegt het rapport, met de technische middelen van tegenwoordig en met behulp van subsidieregelingen kunnen verwaarloosde panden aan ste gen in goede bewoonbare staat worden teruggebracht. Eveneens is het mogelijk goede nieuwe woonhuizen, die aan alle eisen van deze tijd voldoen, aan stegen te bouwen. Herbewoning van de stegen is onontbeerlijk voor de levendigheid èn de veiligheid van de binnenstad. Eén hoofdstuk van het rapport heeft tot titel: Utrecht onbegrijpelijk zonder ste gen. Hiervoor wordt teruggegrepen op de historie. Door allerlei kleinschalige wijzigingen en toevoegingen tot in het begin van de 20e eeuw heeft de structuur van de stad een evolutie doorgemaakt, waardoor een zeer complex en gevari eerd karakter is ontstaan. Pas in de eerste helft van deze eeuw en in grotere mate na ZAKKENDRAGERSSTEEG (1978) 1960, wordt het oude patroon aangetast door grootschalige afbraak. De hele groei is terug te vinden in de plattegrond. Het principe van haar stedelijke structuur is gebaseerd op nagenoeg evenwijdige wegen en grachten met dwarsverbindin gen. Het patroon wordt mede bepaald door gebruik te maken van het natuur lijke voorstedelijke grondgebruik en door eigendomsverhoudingen. Van grote invloed op de structuur van Utrecht is de oude Rijnloop geweest. De-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1979 | | pagina 20