êT* Graffito heemschut Jaargang 56 no. 1 januari 1979 Maandblad van de Bond Heemschut Opgericht in 1911 Beschermvrouwe: H.M. Koningin Juliana Eindredacteur: J.E. van der Wielen HEEMSCHUT verschijnt 10 keer per jaar Alle correspondentie betreffende de redactie van het tijdschrift: aan Secretariaat van de Bond Heemschut Korenmetershuis Nieuwezijds Kolk 28 1012 PV Amsterdam Postbus 10525 1001 ËM Amsterdam Postgiro 124326 Tel. (020)22 52 92 Alle correspondentie betreffende advertenties: aan B.V. 't Koggeschip Nieuwe Achtergracht 104 1018 WT Amsterdam Postbus 1198 1000 BD Amsterdam Tel. (020)22 97 21 BOND HEEMSCHUT Lidmaatschap per jaar: individulele leden 40, mogelijkheid van reductie voor 65+ en 25- 20, donateurs niet-indiv. leden/ 55, losse nummers (incl. porto) 3,70 Uit de inhoud: 2 Wat gebeurt er met het Paviljoen Von Wied? 4 „Leiden": beteekent dat de universiteit? 8 Het Elisabeths Weeshuis te Culemborg 10 Romeinse vesting Xanten wordt herbouwd 13 Restaureren in Hattum 14 Een pleidooi voor behoud van het canisius-college in Nijmegen 18 Heemschut in actie 21 Monumentenstudiedag Foto omslag: Het voormalige Heilige Geest- of Arme Wees- en Kinderhuis. Foto: Rijksmuseum van geologie en mineralogie Het woord hierboven zal voor sommi gen een verklaring vragen. Onze ency clopedie zegt er o.m. het volgende over: Graffito, ook wel sgraffito is een procédé ter versiering van paneelvlakken, tym- pans, platte banden in gevels, bestaande in het aanbrengen van een bijzondere be pleistering, waarin in nog weke toestand met een ijzer ornamenten worden ge krabd. In 't kort dus: muurversiering. Vooral na de Tweede Wereldoorlog werd aan het begrip muurversiering nog een dimensie toegevoegd en hebben beeldende kun stenaars de gelegenheid gekregen muur schilderingen aan te brengen op muren van (openbare) gebouwen, die door hun vaak gesloten massaliteit zonder enige vorm van versiering een doodse, afwe rende indruk zouden maken. Sommige kunstenaars zoeken het daarbij in het ab stracte, andere in voorstellingen, waarbij van de fantasie geen ofnauwelijk inspan- ning wordt gevraagd. De versiering be- i perkt zich soms tot de „platte banden", J zoals bij het Shell-gebouw in Den Haag, waarbij Karei Appel overigens geen graf- fito-procédé toepaste, maar daaraan i hoogstens de inspiratie ontleende. Niet iedereen kan zich in deze opnieuw opgevatte kunstvorm vinden, maar welk bezwaar men er ook tegen kan hebben, men kan hierbij niet aan de oprechtheid van de kunstenaar twijfelen. Er manifesteert zich intussen al verschei dene jaren een andere vorm van muur versiering waartegen wij meer en meer bezwaar gaan koesteren. Het is een vorm van muurversiering, die uit het buiten land naar hier is komen overwaaien. Of schoon, er is een oud spreekwoord, dat zegt: kinderen en dwazen schrijven hun namen op muren en glazen. En dit ver schijnsel nu is in de tegenwoordige tijd bepaald geen versiering. Integendeel. Nu weten we wel, dat sociologen en anderen -ogen voor het beoefenen van de muur- tekstkunst allerlei verklaringen hebben, maar daarom behoeven we er nog geen vrede mee te hebben. Het is natuurlijk erg interessant als we kennis mogen ne men van de mededeling „Thijs ik hou van je" of,, De heksen zijn terug". En een aardige vinden we ook „Klaasje repje" en het is zeker fijn voor degene voor wie deze mededeling: „Klaas komt" bestemd 1 is. Minder leuk is: „Wie dit leest kan de krijgen" en het lijkt nauwelijks inte ressant te lezen dat „Henk de kapper metgaat". Verder blijken talloze mu zikale idolen zo nodig vermeld te moeten worden. Daarbij ook punk, waarachter dan meestal nog een swastika is getekend, een uiting van muurversie ring, die bij degenen die de Tweede We reldoorlog hebben meegemaakt bepaald geen prettige herinneringen oproept. We hebben hiervoor een kleine selectie gemaakt uit de talrijke teksten, die we in de loop van één maand in verschillende steden noteerden. Politieke leuzen en dan vooral betrekking hebbende op buitenlandse toestanden zijn ook bijzonder in. Vroeger zagen we nog wel eens politieke leuzen in verkie zingstijd, maar de overheid heeft daaraan toen vooreen belangrijk deel paal en perk gesteld door het aanbrengen van borden. De uitingsdrift gaat tegenwoordig ech ter, naar onze mening, alle perken te bui ten. De vervuiling van Amsterdam op het hier door ons gesignaleerde terrein neemt afschuwelijke vormen aan en ver gelijkingen met Harlem (New York) dringen zich op. Dit alles zouden we nog wel bereid zijn te aanvaarden, maar wan neer meer en meer ook monumenten worden besmeurd, wordt onze tolerantie' toch wel iets te veel op de proef gesteld. Terecht zijn er gemeentelijke welstands commissies die tegen al te opdringerige (licht-) reclame in het (beschermde) stadsgebied waken. De Bond Heemschut staat daar volkomen achter. We herinne ren ons in dit verband het indringende filmpje van Civil Trust over de reclame - vervuiling in Engelse steden. Welnu, wanneer er terecht tegen deze vervuiling wordt opgetreden dan mogen we ons toch ook afvragen, waarom er niet wordt gewaakt tegen de uitbarsting van on-es- thetische vormen van graffito, met name op onze monumenten. Enerzijds hebben wij hierbij te maken met een gebrek aan eerbied voor onze monumenten, ander zijds met een gebrek aan toezicht. Te weinig politie zegt men. We vrezen, dat we het met deze dooddoener zullen moe ten doen. Helaas o.m. ten koste van onze monumenten. Het is wèl triest. v.d.W.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1979 | | pagina 9