Roosendaal inventariseert verder ai 1 VOORAANZICHT VAN HET MIDDENPAVILJOEN VAN HET CANISIUS-COLLEGE TE NIJMEGEN 2 DE CENTRALE HAL 3 HET RECHTERPAVILJOEN (DETAIL) FOTO'S: A. VAN LEEUWEN, NIJMEGEN. f A. Weiss en stellen Maria Middelares en Jezuïtenheiligen voor. De schilderingen zijn van Arends, naar een ontwerp van pater Dijkmans. Aan de buitengevel van deze kapel werden in 1925 vier beelden geplaatst, vervaardigd door Egidius Everaerts, en voorstellende Ignatius, Aloysius, Petrus Canisius en Johannes Berchmans. Recreatiezaal en de grote ref ter werden beschilderd door Eug. Lüc- ker, tekenleraar aan het college. Men be zit nog een reeks etsen van zijn hand, alsmede een aantal professoren-portret- ten van Jan Toorop. Boven de ingang van de Kropholler-kapel schilderde H. Bijvoet een „Christus-Koning". Het al- taarkruis hier is van M. Andriessen. Het originele geheel overziende vertoont het complex verwantschap met de archi tectuur van het Rijksmuseum in Amster dam. Volgens Wies van Leeuwen verkeert het complex in goede staat en zou het zeker niet behoeven te worden afgebroken, omdat het voor verschillende doeleinden geschikt is (te maken). Maar bovenal geldt voor behoud de historische-archi- tectonische waarde van het College. v.d.W. Met voortvarendheid is op het rapport Historische kern (deel 1, algemeen) van Roosendaal (besproken in het sept. nr. '78) het tweede deel, handelend over kunstzinnige objecten, gevolgd. In een overwegend katholieke gemeente is het begrijpelijk, dat „godsdienstige" kun stuitingen daar naar verhouding meer voorkomen dan in een gereformeerde of „gemengde" omgeving. Daarvan geeft dit tweede deel van het Roosendaalse rapport dan ook duidelijk blijk. Maar voor wie niet zo bekend is in Roosendaal - alleen treinreizigers naar het zuiden kennen de plaats als grensstation - is het verrassend zoveel beeldhouwwerk van na 1945 daar te vinden is. En niet alleen van kunstenaars uit de omgeving, want we treffen ero.a. Mari Andriessen (Haar lem) aan met een beeld in brons, voorstel lende een staande jeugdige figuur met in de linker hand een doopschelp, dat aan geduid wordt met de naam St. Jan de Doper. Roosendaal heeft relatief weinig histori sche monumenten, maar de ouderdom van de stad in aanmerking nemende, vinden we er - gelukkig - nog wel wat gevelstenen uit vorige eeuwen, begin nende met de 16e eeuw. Maar daarbij blijft het toch wel, op een enkele oude grafzerk na. Zelfs kruisbeelden uit vorige eeuwen komen in de inventarisatie niet voor. Het isjammer dat de commissie die het rapport samenstelde zich strikt aan haar opdracht heeft gehouden en niet ook in de geschiedenis is gedoken, met name in hetgeen, bijv. tijdens de Tweede We reldoorlog aan kunstwerken verloren is gegaan. Voor 't overige, ook voor dit rapport geldt, dat het gemeentebestuur met deze publikatie goed werk heeft laten verrichten v.d.W. 15

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1979 | | pagina 23