Roosendaal
inventariseert
verder
ai
1 VOORAANZICHT VAN HET
MIDDENPAVILJOEN VAN HET
CANISIUS-COLLEGE TE NIJMEGEN
2 DE CENTRALE HAL
3 HET RECHTERPAVILJOEN (DETAIL)
FOTO'S: A. VAN LEEUWEN, NIJMEGEN.
f
A. Weiss en stellen Maria Middelares en
Jezuïtenheiligen voor. De schilderingen
zijn van Arends, naar een ontwerp van
pater Dijkmans. Aan de buitengevel van
deze kapel werden in 1925 vier beelden
geplaatst, vervaardigd door Egidius
Everaerts, en voorstellende Ignatius,
Aloysius, Petrus Canisius en Johannes
Berchmans. Recreatiezaal en de grote ref
ter werden beschilderd door Eug. Lüc-
ker, tekenleraar aan het college. Men be
zit nog een reeks etsen van zijn hand,
alsmede een aantal professoren-portret-
ten van Jan Toorop. Boven de ingang
van de Kropholler-kapel schilderde H.
Bijvoet een „Christus-Koning". Het al-
taarkruis hier is van M. Andriessen.
Het originele geheel overziende vertoont
het complex verwantschap met de archi
tectuur van het Rijksmuseum in Amster
dam.
Volgens Wies van Leeuwen verkeert het
complex in goede staat en zou het zeker
niet behoeven te worden afgebroken,
omdat het voor verschillende doeleinden
geschikt is (te maken). Maar bovenal
geldt voor behoud de historische-archi-
tectonische waarde van het College.
v.d.W.
Met voortvarendheid is op het rapport
Historische kern (deel 1, algemeen) van
Roosendaal (besproken in het sept. nr.
'78) het tweede deel, handelend over
kunstzinnige objecten, gevolgd. In een
overwegend katholieke gemeente is het
begrijpelijk, dat „godsdienstige" kun
stuitingen daar naar verhouding meer
voorkomen dan in een gereformeerde of
„gemengde" omgeving. Daarvan geeft
dit tweede deel van het Roosendaalse
rapport dan ook duidelijk blijk. Maar
voor wie niet zo bekend is in Roosendaal
- alleen treinreizigers naar het zuiden
kennen de plaats als grensstation - is het
verrassend zoveel beeldhouwwerk van
na 1945 daar te vinden is. En niet alleen
van kunstenaars uit de omgeving, want
we treffen ero.a. Mari Andriessen (Haar
lem) aan met een beeld in brons, voorstel
lende een staande jeugdige figuur met in
de linker hand een doopschelp, dat aan
geduid wordt met de naam St. Jan de
Doper.
Roosendaal heeft relatief weinig histori
sche monumenten, maar de ouderdom
van de stad in aanmerking nemende,
vinden we er - gelukkig - nog wel wat
gevelstenen uit vorige eeuwen, begin
nende met de 16e eeuw. Maar daarbij
blijft het toch wel, op een enkele oude
grafzerk na. Zelfs kruisbeelden uit vorige
eeuwen komen in de inventarisatie niet
voor. Het isjammer dat de commissie die
het rapport samenstelde zich strikt aan
haar opdracht heeft gehouden en niet ook
in de geschiedenis is gedoken, met name
in hetgeen, bijv. tijdens de Tweede We
reldoorlog aan kunstwerken verloren is
gegaan. Voor 't overige, ook voor dit
rapport geldt, dat het gemeentebestuur
met deze publikatie goed werk heeft laten
verrichten
v.d.W.
15