Een fijne zaak
WOUDENBERG
B v aannemersbedrijf
MK.DE - °'836 jf
Bovenstaande drie woorden werden aan het
eind van de vorige maand gesproken door
de heerG. J. Woudenberg, directuer van het
gelijknamige bouwbedrijf in Ameide. Hij
gaf daarmee een korte, maar uitstekende
kenschets van een door zijn bedrijf genomen
initiatief, namelijk de zorg voor het kweken
van nieuwe (jonge) vaklieden zonder wie
het restauratiewerk in de toekomst niet mo
gelijk is.
Restaureren is een zaak met vele bestuur
lijke en financiële aspecten, maar ook vak
lieden zijn nodig. De heer Woudenberg die
vele restauraties als gespecialiseerde aan
nemer op zijn naam heeft staan, weet daar
alles van. Al lang hield hij zich met de op
leiding van vaklieden bezig. Eind vorige
maand deed zich een gelegenheid voor om
daarmee naar buiten te treden. Toen werd
nl. door de minister van VRO, jhr. drs. P.
A. C. Beelaerts van Blokland, oud-burge
meester van Vianen, het startsein gegeven
voor de restauratie-renovatie van de panden
62/70 in Vianen, het 18e eeuwse patrciërs-
huis Van Rooyen.
De minister herinnerde er in zijn toespraak
aan, dat Vianan nogal wat moeilijkheden
heeft ondervonden en nog ondervindt met
subsidiëring van rehabilitatie, renovering
en restauratie. Daarom uitte hij een woord
van waardering voor het aannemersbedrijf
Woudenberg, dat ondanks tegenslag toch de
restauratie heeft doorgezet. Uitvoerig stond
de minister stil bij het vraagstuk van de ar-
beidsbezetting in de bouw en van de scho
ling. Onder de bouwvakarbeiders is een
voldoende hoge scholingsgraad noodzake
lijk. Een toeneming van de scholingsgraad
kan tevens een bijdrage leveren aan de op
voering van de arbeidsproductiviteit. Naast
opleiding in de praktijk van jeugdigen dient
ook gedacht te worden aan de mogelijkhe
den van om- en bijscholing van de oudere
vakarbeider, die niet over die mate van
scholing beschikt, die de bouw vereist.
De minister zei bijzonder verheugd te zijn,
dat met de restauratie van het pand van
Rooyen tevens de vakopleiding van vijftien
jonge bouwvakkers mogelijk wordt ge
maakt. Zij krijgen een unieke kans in de
praktijk het restauratievak (metselen en
timmeren) te leren, dat nogal afwijkt van
wat op de L.T.S. of M.T.S. wordt onder
wezen. Het restauratievak komt de minis
ter, naar hij nog opmerkte, bij uitstek ge
schikt voor om jonge bouwvakarbeiders een
hoge mate van handvaardigheid bij te bren-
116
gen en hij zei te hopen, dat dit initiatief van
Woudenberg in de bouwwereld nog door
vele anderen zal worden gevolgd.
De heer Woudenberg herinnerde er aan, dat
zijn bijdrijf aanvankelijk gedacht heeft aan
een opleidingsschool in Ameide, afgestemd
op de opleiding voor kraanmachinisten te
Eist en de opleiding in Mierlo, beide van de
Stichting Vakopleiding. Maar het plan voor
Ameide werd om twee redenen verlaten: l e.
zou het psychologisch niet juist zijn om jon
gens iets te laten uitvoeren om het direct
daarna weer te slopen en 2e omdat de jon
gens honkvast zijn, want men gaat niet
graag meer de gehele week van huis. Jaar
lijks werden al 10 tot 15 jongens van de
L.T.S. aangenomen, verdeeld over ver
schillende werken, waar ze dan door een
oudere vakman worden opgeleid. Nu is het
dan een bedrijfsschool. Het is de bedoeling,
dat de jongens van het begin tot het einde op
het projekt blijven en alle voorkomende
werkzaamheden uitvoeren. Gedurende de
periode die voor de onderhavige restauratie
is gepland - 11fe jaar - gaan ze ook het te
kenwerk hiervoor maken en zal er eveneens
aandacht worden gegeven aan materialen-
kennis door bijv. excursies te organiseren
naar een steen- en tegelfabriek, een natuur
steengroeve, enz. Voorts heeft de oplei
dingsschool al toezeggingen om de jongens
kunstgeschiedenis bij te brengen en ook kos
tenbewaking en planning zullen worden be
handeld. Op deze wijze zei de heer Wou-
RESTAWATIË.'RENOVATiË 6N- $gJWgQUW;.SCOMIH-EX KERKSTRAAT WEESDUK
amMKSCW areroraetMbureau BOSi SCHUWMSk 8 VERGUNST soaalweg S66 lOWj»
archNectonbureau' ift N.C.G.M. van ete RIJT owfcimlsestraatSO tenden
v.d. beörfltsschool van aarmemnrebedriit WOUDENBERG BV. te an®- e
voorstraat 7 (postbus 3) 01S36-WH