van stations langs die lijn. In de jaren zestig maakte hij een ontwerp voor het Paleis voor Volksvlijt. In 1874 vestigde Van Gendt zich in Amsterdam. In de eerste tijd bouwde hij veel villa's in het zojuist door de spoorlijn ontsloten Gooi. Samen met dr. Cuypers hield hij zich bezig met de bouw van het Centraal Station, later werkte hij samen met de gebroeders Springer van de nieuwe Stadsschouwburg. In het midden van de ja ren negentig ging hij samenwerken met zijn beide zoons. Zijn stijl was aanvankelijk eclectisch, in het begin van de jaren tachtig echter dragen zijn gebouwen een enigszins Weens karakter, naderhand volgt een periode van neo-re- naissance (gebouw van de HVA aan de N.Z. Voorburgwal, Burgerziekenhuis). Wanneer Van Gendt samenwerkt met zijn zoons doen Nouveau Art-elementen hun in trede. Van Gendt stierfin 1901. LydiaLan- sink, de kunsthistorica bekend geworden door haar kennis van de architectuur van het Museumplein en omgeving, noemt in een artikel voor „wenen-TA-BK" (juli 1976) de heren Van Gendt „pioniers op technisch, niet op estetisch terrein". En verder: „de gebouwen die zij in een geleende stijl ont wierpen, behoren vaak tot het beste en bruikbaarste dat in die stijl tot stand is ge bracht". En dat is in het bijzonder van toepassing op het Concertgebouw waarvoor nog in 1883 de grondwerken werden opgeleverd. Er wa ren 2186 palen geheid op het terrein aan de uiterste rand van de stad, dat niet eens meer onder de gemeente Amsterdam viel, maar dat grondgebied was van Nieuwer-Amstel (het tegenwoordige Amstelveen). Van deze gemeente en van de bouwmaatschappij Wil lemspark had de jonge NV de grond ver worven. Amsterdam had niet stilgezeten en had grond aangeboden aan de Ceintuurbaan ter hoogte van het tegenwoordige Sarphati- Voorgevel van het Concertgebouw naar een tekening van de architect A. L. van Gendt Tekening: Hist. Topografische Atlas Gem. Archiefdienst Amsterdam. II Het Amsterdamse Concertgebouw, zoals het zich thans manifesteert aan de rand van het Museumplein Foto: Kors van Bennekom, Amsterdam park. Maar de prijs was te hoog. Voor drie gulden de vierkante meter werd de NV ei genares van 7150 m2 aan wat toen bekend was als de Houbrakenstraat (nu Van Baerle- straat). Een adempauze bleek nodig na voltooiing van de grondwerken: de middelen vloeiden als gevolg van de minder gunstige conjunc tuur niet zo snel toe als men had gehoopt. Eerst op 19 februari 1885 kon in het Von delparkpaviljoen de aanbesteding worden gehouden. De bouw werd gegund vooreen bedrag van 257.000 gulden. Enig kissebissen ging nog vooraf aan de opening en wel over de voorzieningen die moesten worden getroffen om het gebouw bereikbaar te maken via P.CHooftstraat en Van Baerlestraat. Drie, vier weken voor de openingsdag ging Nieuwer-Amstel aan de slag met de aanleg van bestrating en riole ring. In de buurt van het nieuwe gebouw moest een petroleumverlichting worden aangebracht. Geen wonder dat in de eerste jaren van het bestaan velen een bezoek aan het Concertgebouw nog als „een tocht naar buiten" voelden. Het grote gebouw met de 48 meter lange voorgevel stond dan ook aanvankelijk nog eenzaam temidden van weilanden en tui nen. Waar nu het J.W. Brouwersplein ligt liep nog vele jaren een sloot waaruit, zoals een foto van Jacob Olie uit 1895 laat zien, bij oefeningen de stoomspuit van Nieu-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1978 | | pagina 15