tenmuren uitgekrabd en opnieuw gevoegd. En wat was het resultaat: het ene compli ment na het andere." Piet Rombouts glun dert er nu nog van als hij het vertelt. Naarmate de restauratie vorderde werd het gezin Rombouts steeds enthousiasteren hoe kan het ook anders, steeds trotser. Zelfs de aanzienlijke financiële zorgen konden daar aan niets veranderen. Piet Rombouts wist van tevoren, dat hij niet hoefde te rekenen op financiële steun van de overheid. Vol gens hem is het aan het goede financiële beheer van zijn vrouw te danken, dat die zorgen nooit zo groot zijn gewordendat het werk moest worden stilgelegd. ,,We heb ben ons huis moeten verkopen en een subsi die van 29.000 gulden van de Rijksdienst voor de monumentenzorg werd met gejuich ontvangen, maar als mijn vrouw niet zo goed op de centen had gepast, waren we er nooit uitgekomen". Mevrouw Rombouts over die tijd: ,Het was Interieur van het Trapkeshuis materiaalkosten. Rombouts zorgde zelf voor de werkkrachten Van de twee schouwen in de grote woon kamer moest er een hersteld worden in de oorspronkelijke staat. Uitgangspunt daar voor waren een nog in goede staat verkerend lijstwerk en een penant. Een tweede schouw, waar niets meer van over was, mocht Rombouts bouwen naar eigen ont werp. Problemen ontstonden er ook toen Piet Rombouts de buitenmuren helemaal opnieuw wilde opvoegen. Dat hoefde niet werd hem te verstaan gegeven. Er mocht alleen worden opgevoegd rondom de kozij nen. „Als ik dat advies had opgevolgd zou het .Trapkeshuis' er aan de buitenkant heb ben uitgezien als een lappendeken. Ik heb gedaan alsof mijn neus bloedde, alle bui- woekeren met het beetje geld, dat we had den. De eindjes moesten hoe dan ook aan elkaar geknoopt worden". Piet Rombouts schat nu, dat de restauratie - bedrijfsmatig beschouwd - zeker zo'n 3,5 ton heeft ge kost. Toen het einde van het werk in zicht kwam, startte Piet Rombouts de bouw van een werkplaats naast het „Trapkeshuis". Daar was het immers om begonnen. Het gebouw werd helemaal in dezelfde stijl opgetrok ken. „Toen in 1970 alles klaar was ontstond er duidelijk een leegte. Ik denk, dat die drie jaar van de restauratie de prettigste tijd van mijn leven is geweest. Na de voltooiing van de restauratie kwam het besef dat de koek op was. Gelukkig kon ik me toen helemaal gaan bezig houden met mijn nieuwe werk, het restaureren van oude meubels. Als ik dat niet had kunnen doen zou het veel moeilij ker zijn geweest om die leegte op te vul len." Het gezin Rombouts woont nu alweer zo'n zeven jaar in het „Trapkeshuis". Tot volle tevredenheid van iedereen. In de werkplaats van Piet Rombouts ligt zo'n driehonderd kubieke meter eikenhout van een hoge kwaliteit, voornamelijk af komstig uit gesloopte franse en duitse vak werkhuizen, die dateren uit de zestiende en zeventiende eeuw. Uit dezelfde periode stammen de ongeveer driehonderd kasten en dekenkisten die in Veldhoven zijn opge slagen. Op bestelling, en tegen een in de catalogus vastgestelde prijs, restaureert hij een kast. Ook meubelstukken worden alleen op bestelling gemaakt. Met een restauratie is meestal drie weken gemoeid. Dan is een echt stuk ambachtelijk werk klaar, compleet met een certificaat waarop de ouderdom staat aangegeven, alsmede de restauraties die eraan zijn ver richt. 184

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 27