r -8 cMa bereiken. Neem bijvoorbeeld de bouw van één van de zeven geplande parkeergarages. De projectontwikkelingsmaatschappij had van de gemeente de verzekering gekregen dat de binnenweg er vlak langs zou komen te lopen en dat in de kern voor gemotori seerd verkeer in de toekomst geen plaats meer zou zijn. De parkeergarage was al met al voor deze maatschappij een aantrekkelijk object. Nu staat de flat in feite al jaren leeg en heeft men maar ten einde raad een werkgroep voor de ontsluiting van deze garage in het leven geroepen. Zij proberen alsnog de par keergarage rendabel te maken, wat waar schijnlijk weer met het slopen van goede woningen gepaard zal gaan. Peter Manz: „De werkgroep, waarin on dermeer de direktie van de parkeerflat zit, vindt het niet afbouwen van de verdeelweg onbezonnen. Maar ook zij staan er in feite met de handen op de rug gebonden bij te kijken. Zolang de toegang naar deze garage schreven - er was veel belangstelling, want op de marktdagen stijgt de omzet aanzienlijk - hun voorlopige huurcontracten hebben opgezegd. Ringweg Niet alleen het centrum draagt de sporen van een verkeerd beleid. Ook de rand van Hil versum wordt chaotisch door elkaar ge gooid. Dit is merkbaar aan een geplande buitenringweg rond de stad. Reeds zo'n vijf tien jaar geleden werd een belangrijke weg in één van de buitenwijken van de stad - de Diependaalselaan - verbreed met als doel het verkeer van de provinciale weg van Vreeland te verbinden met Rijksweg 27 (Hilversum-Utrecht). Dit onderdruk van de winkeliersvereniging „Gijsbrecht van Aemstel", die de gelijkmatige, parallel aan de Diependaalselaan lopende voorrangsweg van verkeer wilde ontlasten. Een paar jaar geleden werd, om dit te realiseren, bij de Rijksweg een aansluiting gebouwd, waar bestemmingsplan dat dateert van - schrik niet - 1933Soms proberen via de wet op de geluidshinder het getij te keren?" Bevolkingsverloop Hilversum heeft het nu erg moeilijk met haar financiën. Veertig jaar lang zal een bedrag van twee miljoen gulden aan rente en aflossing op tafel moeten komen, voordat men boven de rode streep komt. Lukt het de gemeente niet de begroting voor 1980 slui tend te krijgen dan is de boot aan. Gedepu teerde Staten accepteert namelijk de tekor ten tot dat tijdstip, doch zullen daama in grijpen. De consequentie hiervan kan zijn dat Hilversum degradeert tot een zogeheten artikel 12-gemeente. Een hulpbehoevende gemeente die voor elke cent die ze wil uit geven nederig toestemming moet vragen. „Het verkeerde investeringsbeleid van de gemeente", zegt Manz, „is niet de enige oorzaak dat Hilversum bijna voor een drei gend bankroet is komen te staan". Erger is dat Hilversum ontvolkt en vergrijst; 2000 mensen trekken er jaarlijks weg. De 350 woningen die de gemeente binnen vijf jaar kan bijbouwen is voor de meeste inwoners geen garantie om te blijven. De conclusie dat het investeringsbeleid van de gemeente niet deugt, blijkt nog een vrij zachte uitspraak. Erger is dat het wonen in Hilversum voorde burger onmogelijk wordt gemaakt. Onvoldoende verkeersvoorzie ningen, onvoldoende woon- en leefruimte verzieken de stad. Een stad die wordt geleid door een gemeentebestuur, dat geen beleid voert. Het vreemde is wèl dat de fraktie- voorzitters van de Hilversumse gemeente raad stuk voor stuk de huidige problematiek onderkennen. Dat blijkt wel uit een aantal citaten die onlangs zijn gepubliceerd in een uitgave van de Stichting Hilversumse Ge meenschap, „Horen, Zien en Spreken". De heer S. Minco (VVD) stelde dat priori teit heeft het inhalen van de achterstand in het woningareaal ten behoeve van de wo ningzoekenden. Zowel voor de laagstbe taalden die in kwalitatief slechte huizen wo nen, als van alleenstaanden en jongeren. Ook stelde hij dat de sfeer in de binnenstad verslechterde. Vooral het leeglopen van winkels in de aan loopgebieden en het terug lopen van het wonen in de binnenstad zag hij met lede ogen aan. De heer W. de Groot (Progressief Hilversum) zag veel proble men rijzen bij de huidige verkeersaanpak. „We zullen het openbaar vervoer moeten blijven bevorderen maar tevens rekening moeten houden met de behoefte aan partiku- lier vervoer". De heer N. J. Schiltmans (CDA): Er moet meer aandacht worden be steed aan de oude stadsdelen die kompleet onleefbaar zijn geworden door o.a. het enorme verkeersaanbod. Daarnaast vindt hij dat de nieuwbouwwoningen te duur worden - 'M',.' niet wordt verbeterd, en verbetering bete kent ondermeer het verbreden van de toe gangsweg, zal de situatie blijven zoals die nu is." En het gaat niet alleen om een par keergarage. Er zijn wel meer van die half mislukte projekten uit de grond verrezen waar eerst oude woningen stonden die het hart van Hilversum waren. De gemeente wist altijd weer een projectontwikkelings maatschappij voor haar plannen te interesse ren. Plannen die achteraf niet haalbaar wa ren. Zo ging het ook in zijn werk bij de bouw van een winkelcentrum vlakbij de plaats waar naar de markt zou worden overgebracht. De bouw vond plaats op initiatie van de ge meente die de markt wilde verplaatsen om op die vrijgekomen plaats een nieuw poli- tie-bureau neer te zetten. Nu gaat deze ver huizing niet door met als gevolg dat veel winkeliers die op het projekt hadden inge- 156 van de kosten vele miljoenen guldens be droegen. Deze aansluiting bleef er vele ja ren ongebruikt bij liggen, totdat men een paar maanden geleden alsnog deze verbin ding tot stand bracht. De buitenringweg wordt echterniet verderafgemaakt. De kos ten voor dit projekt zijn te hoog en ook zou het ten koste gaan van een aantal goede woningen. Wèl hebben Gedeputeerde Sta ten besloten om de provinciale weg Vree- land-Hilversum tot een vierbaansweg te ver breden. De bewoners van deze woonwijk slaan de ontwikkelingen met angst en beven gade. Ze zien het al voor zich: Over twee banen tegelijk komt het verkeer Hilversum binnenstormen, gaat - omdat het maar één kant op kan - de Diependaalselaan op en komt dan klem te zitten in een woonwijk van zo'n 20.000 man. Peter Manz: „De bewo ners van deze wijk wordt het nu echt te gortig. Doch wat kan men doen tegen een

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 20