r
-8
cMa
bereiken. Neem bijvoorbeeld de bouw van
één van de zeven geplande parkeergarages.
De projectontwikkelingsmaatschappij had
van de gemeente de verzekering gekregen
dat de binnenweg er vlak langs zou komen
te lopen en dat in de kern voor gemotori
seerd verkeer in de toekomst geen plaats
meer zou zijn. De parkeergarage was al met
al voor deze maatschappij een aantrekkelijk
object.
Nu staat de flat in feite al jaren leeg en heeft
men maar ten einde raad een werkgroep
voor de ontsluiting van deze garage in het
leven geroepen. Zij proberen alsnog de par
keergarage rendabel te maken, wat waar
schijnlijk weer met het slopen van goede
woningen gepaard zal gaan.
Peter Manz: „De werkgroep, waarin on
dermeer de direktie van de parkeerflat zit,
vindt het niet afbouwen van de verdeelweg
onbezonnen. Maar ook zij staan er in feite
met de handen op de rug gebonden bij te
kijken. Zolang de toegang naar deze garage
schreven - er was veel belangstelling, want
op de marktdagen stijgt de omzet aanzienlijk
- hun voorlopige huurcontracten hebben
opgezegd.
Ringweg
Niet alleen het centrum draagt de sporen van
een verkeerd beleid. Ook de rand van Hil
versum wordt chaotisch door elkaar ge
gooid. Dit is merkbaar aan een geplande
buitenringweg rond de stad. Reeds zo'n vijf
tien jaar geleden werd een belangrijke weg
in één van de buitenwijken van de stad - de
Diependaalselaan - verbreed met als doel
het verkeer van de provinciale weg van
Vreeland te verbinden met Rijksweg 27
(Hilversum-Utrecht). Dit onderdruk van de
winkeliersvereniging „Gijsbrecht van
Aemstel", die de gelijkmatige, parallel aan
de Diependaalselaan lopende voorrangsweg
van verkeer wilde ontlasten. Een paar jaar
geleden werd, om dit te realiseren, bij de
Rijksweg een aansluiting gebouwd, waar
bestemmingsplan dat dateert van - schrik
niet - 1933Soms proberen via de wet op de
geluidshinder het getij te keren?"
Bevolkingsverloop
Hilversum heeft het nu erg moeilijk met
haar financiën. Veertig jaar lang zal een
bedrag van twee miljoen gulden aan rente en
aflossing op tafel moeten komen, voordat
men boven de rode streep komt. Lukt het de
gemeente niet de begroting voor 1980 slui
tend te krijgen dan is de boot aan. Gedepu
teerde Staten accepteert namelijk de tekor
ten tot dat tijdstip, doch zullen daama in
grijpen. De consequentie hiervan kan zijn
dat Hilversum degradeert tot een zogeheten
artikel 12-gemeente. Een hulpbehoevende
gemeente die voor elke cent die ze wil uit
geven nederig toestemming moet vragen.
„Het verkeerde investeringsbeleid van de
gemeente", zegt Manz, „is niet de enige
oorzaak dat Hilversum bijna voor een drei
gend bankroet is komen te staan". Erger is
dat Hilversum ontvolkt en vergrijst; 2000
mensen trekken er jaarlijks weg. De 350
woningen die de gemeente binnen vijf jaar
kan bijbouwen is voor de meeste inwoners
geen garantie om te blijven.
De conclusie dat het investeringsbeleid van
de gemeente niet deugt, blijkt nog een vrij
zachte uitspraak. Erger is dat het wonen in
Hilversum voorde burger onmogelijk wordt
gemaakt. Onvoldoende verkeersvoorzie
ningen, onvoldoende woon- en leefruimte
verzieken de stad. Een stad die wordt geleid
door een gemeentebestuur, dat geen beleid
voert. Het vreemde is wèl dat de fraktie-
voorzitters van de Hilversumse gemeente
raad stuk voor stuk de huidige problematiek
onderkennen. Dat blijkt wel uit een aantal
citaten die onlangs zijn gepubliceerd in een
uitgave van de Stichting Hilversumse Ge
meenschap, „Horen, Zien en Spreken".
De heer S. Minco (VVD) stelde dat priori
teit heeft het inhalen van de achterstand in
het woningareaal ten behoeve van de wo
ningzoekenden. Zowel voor de laagstbe
taalden die in kwalitatief slechte huizen wo
nen, als van alleenstaanden en jongeren.
Ook stelde hij dat de sfeer in de binnenstad
verslechterde. Vooral het leeglopen van
winkels in de aan loopgebieden en het terug
lopen van het wonen in de binnenstad zag hij
met lede ogen aan. De heer W. de Groot
(Progressief Hilversum) zag veel proble
men rijzen bij de huidige verkeersaanpak.
„We zullen het openbaar vervoer moeten
blijven bevorderen maar tevens rekening
moeten houden met de behoefte aan partiku-
lier vervoer". De heer N. J. Schiltmans
(CDA): Er moet meer aandacht worden be
steed aan de oude stadsdelen die kompleet
onleefbaar zijn geworden door o.a. het
enorme verkeersaanbod. Daarnaast vindt hij
dat de nieuwbouwwoningen te duur worden
- 'M',.'
niet wordt verbeterd, en verbetering bete
kent ondermeer het verbreden van de toe
gangsweg, zal de situatie blijven zoals die
nu is." En het gaat niet alleen om een par
keergarage. Er zijn wel meer van die half
mislukte projekten uit de grond verrezen
waar eerst oude woningen stonden die het
hart van Hilversum waren. De gemeente
wist altijd weer een projectontwikkelings
maatschappij voor haar plannen te interesse
ren. Plannen die achteraf niet haalbaar wa
ren.
Zo ging het ook in zijn werk bij de bouw van
een winkelcentrum vlakbij de plaats waar
naar de markt zou worden overgebracht. De
bouw vond plaats op initiatie van de ge
meente die de markt wilde verplaatsen om
op die vrijgekomen plaats een nieuw poli-
tie-bureau neer te zetten. Nu gaat deze ver
huizing niet door met als gevolg dat veel
winkeliers die op het projekt hadden inge-
156
van de kosten vele miljoenen guldens be
droegen. Deze aansluiting bleef er vele ja
ren ongebruikt bij liggen, totdat men een
paar maanden geleden alsnog deze verbin
ding tot stand bracht. De buitenringweg
wordt echterniet verderafgemaakt. De kos
ten voor dit projekt zijn te hoog en ook zou
het ten koste gaan van een aantal goede
woningen. Wèl hebben Gedeputeerde Sta
ten besloten om de provinciale weg Vree-
land-Hilversum tot een vierbaansweg te ver
breden. De bewoners van deze woonwijk
slaan de ontwikkelingen met angst en beven
gade. Ze zien het al voor zich: Over twee
banen tegelijk komt het verkeer Hilversum
binnenstormen, gaat - omdat het maar één
kant op kan - de Diependaalselaan op en
komt dan klem te zitten in een woonwijk van
zo'n 20.000 man. Peter Manz: „De bewo
ners van deze wijk wordt het nu echt te
gortig. Doch wat kan men doen tegen een