f\:.f- ft f? Hp v La grondse parkeergarages. Twee van die drie gebouwen krijgen een inhoud van ongeveer 6000 vierkante meter en worden in vier la gen gebouwd. Het derde, iets kleiner, komt te staan langs de voetgangersroute naar het station en krijgt een inhoud van ongeveer 2000 vierkante meter. In één van de kantoorgebouwen komt het Gemeenschappelijk Administratie Kantoor (GAK) te zitten. Dat wilde op verzoek van de gemeente wel verhuizen, maar dan op voorwaarde dat er voldoende parkeerruimte zou worden gecreëerd. Een eis waaraan de stedebouwkundige dienst door het ontwer pen van een ondergrondse parkeergarage gevolg heeft gegeven. Overigens zullen de burgers wel uit hun vel springen wanneer de gemeente, zoals zij met de Nederlandse Spoorwegen heeft afgesproken het oude sta tion afbreekt en er een nieuw voor op de plaats zet. Naast de vele tientallen miljoe nen die dit projekt zal gaan kosten, worden er opnieuw goede woningen opgeofferd. De plannen in deze richting zijn echter nog niet aan Gedeputeerde Staten voorgelegd en hopenlijk zullen zij, als het eenmaal zover is, ook geen toestemming geven. Nobel Tegen het voeren van een dergelijke af- braakpolitiek staat echter dat de gemeente Hilversum probeert de paar monumenten die nog overeind staan, te redden. Een nobel streven: een binnenstad afbreken en monu menten redden door een „levendig" mu seumbuurtje rond het rijksmonument „De Jonghe Graef van Buuren", een oude her berg uit 1700, te creëeren. De gedachte was om verschillende waardevolle geveltjes of gevelfragmenten bij elkaar te brengen tot een bijzonder oud-Hilversums buurtje. Dat daarmee de gehele kern en daarmee het ka rakter van het oude weversdorp onherstel baar zou worden beschadigd, daar trok de gemeente zich niet veel van aan. Nee, men vond het belangrijker om een stuk of tien monumentale pandjes steen voor steen af te breken en ze - omringd door nieuwbouw - weer op één plek op te bouwen. Deze ge dachte heeft men vanwege de hoge kosten die hiermee waren gemoeid anno 1977 laten varen. Nu wordt geprobeerd om een aantal gebouwen op de gemeentelijke monumen tenlijst te zetten en deze voor sloop te be hoeden. Het begin is er al. Een aantal pand jes is al op de lijst geplaatst en nog een aantal probeert men erop te krijgen. Het zijn o.a. panden die dateren uit het begin of de tweede helft van 1700. Met name aan de Langestraat staat een aantal huisjes en boer derijen die eigenlijk nooit zouden mogen verdwijnen. Of deze maatregel voldoende is om de pan den te redden, staat echter te bezien. De gemeente Hilversum heeft geen geld om die panden aan te kopen en/of te restaurem en uit eigen zak een gedeelte hiervan te bekos tigen. Het is dan ook niet ondenkbaar dat veel van deze monumenten over enkele ja ren tot krotten zullen zijn vervallen. Als dat gebeuit is van het oude weversdorp met zijn kronkelige zandpaden niet veel meer over. Dan is er alleen nog maar nieuwbouw met hier en daar een monu mentje waar het rijk zich over heeft ont fermd. Ja, en misschien ook nog één of twee historische buurtjes. Beter gezegd één of twee sfeervolle plekjes rond een paar mo numenten. Plekjes waar het stratenpatroon en de verlichting zijn aangepast. Wantrouwen Er is onmiskenbaar onrust en wantrouwen bij de Hilversumse bevolking. En niet alleen bij de bevolking maar ook bij de grote pro jectontwikkelingsmaatschappijen. Die zijn financieel goed bij de neus genomen en gaan, nu de verdeelweg niet wordt aange legd, voor vele miljoenen het schip in. Im mers nu de werkzaamheden niet lopen zoals aanvankelijk was gepland, zijn op sommige plekjes in de kern gebouwen verrezen die voor het verkeer of publiek moeilijk zijn te i- 4 -s •-.Vl 155

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 19