f\:.f-
ft
f?
Hp
v
La
grondse parkeergarages. Twee van die drie
gebouwen krijgen een inhoud van ongeveer
6000 vierkante meter en worden in vier la
gen gebouwd. Het derde, iets kleiner, komt
te staan langs de voetgangersroute naar het
station en krijgt een inhoud van ongeveer
2000 vierkante meter.
In één van de kantoorgebouwen komt het
Gemeenschappelijk Administratie Kantoor
(GAK) te zitten. Dat wilde op verzoek van
de gemeente wel verhuizen, maar dan op
voorwaarde dat er voldoende parkeerruimte
zou worden gecreëerd. Een eis waaraan de
stedebouwkundige dienst door het ontwer
pen van een ondergrondse parkeergarage
gevolg heeft gegeven. Overigens zullen de
burgers wel uit hun vel springen wanneer de
gemeente, zoals zij met de Nederlandse
Spoorwegen heeft afgesproken het oude sta
tion afbreekt en er een nieuw voor op de
plaats zet. Naast de vele tientallen miljoe
nen die dit projekt zal gaan kosten, worden
er opnieuw goede woningen opgeofferd.
De plannen in deze richting zijn echter nog
niet aan Gedeputeerde Staten voorgelegd en
hopenlijk zullen zij, als het eenmaal zover
is, ook geen toestemming geven.
Nobel
Tegen het voeren van een dergelijke af-
braakpolitiek staat echter dat de gemeente
Hilversum probeert de paar monumenten
die nog overeind staan, te redden. Een nobel
streven: een binnenstad afbreken en monu
menten redden door een „levendig" mu
seumbuurtje rond het rijksmonument „De
Jonghe Graef van Buuren", een oude her
berg uit 1700, te creëeren. De gedachte was
om verschillende waardevolle geveltjes of
gevelfragmenten bij elkaar te brengen tot
een bijzonder oud-Hilversums buurtje. Dat
daarmee de gehele kern en daarmee het ka
rakter van het oude weversdorp onherstel
baar zou worden beschadigd, daar trok de
gemeente zich niet veel van aan. Nee, men
vond het belangrijker om een stuk of tien
monumentale pandjes steen voor steen af te
breken en ze - omringd door nieuwbouw -
weer op één plek op te bouwen. Deze ge
dachte heeft men vanwege de hoge kosten
die hiermee waren gemoeid anno 1977 laten
varen. Nu wordt geprobeerd om een aantal
gebouwen op de gemeentelijke monumen
tenlijst te zetten en deze voor sloop te be
hoeden. Het begin is er al. Een aantal pand
jes is al op de lijst geplaatst en nog een aantal
probeert men erop te krijgen. Het zijn o.a.
panden die dateren uit het begin of de
tweede helft van 1700. Met name aan de
Langestraat staat een aantal huisjes en boer
derijen die eigenlijk nooit zouden mogen
verdwijnen.
Of deze maatregel voldoende is om de pan
den te redden, staat echter te bezien. De
gemeente Hilversum heeft geen geld om die
panden aan te kopen en/of te restaurem en
uit eigen zak een gedeelte hiervan te bekos
tigen. Het is dan ook niet ondenkbaar dat
veel van deze monumenten over enkele ja
ren tot krotten zullen zijn vervallen.
Als dat gebeuit is van het oude weversdorp
met zijn kronkelige zandpaden niet veel
meer over. Dan is er alleen nog maar
nieuwbouw met hier en daar een monu
mentje waar het rijk zich over heeft ont
fermd. Ja, en misschien ook nog één of twee
historische buurtjes. Beter gezegd één of
twee sfeervolle plekjes rond een paar mo
numenten. Plekjes waar het stratenpatroon
en de verlichting zijn aangepast.
Wantrouwen
Er is onmiskenbaar onrust en wantrouwen
bij de Hilversumse bevolking. En niet alleen
bij de bevolking maar ook bij de grote pro
jectontwikkelingsmaatschappijen. Die zijn
financieel goed bij de neus genomen en
gaan, nu de verdeelweg niet wordt aange
legd, voor vele miljoenen het schip in. Im
mers nu de werkzaamheden niet lopen zoals
aanvankelijk was gepland, zijn op sommige
plekjes in de kern gebouwen verrezen die
voor het verkeer of publiek moeilijk zijn te
i-
4 -s
•-.Vl
155