Hilversum: half gesloopt
Het onbezonnen investeringsbeleid van de
gemeente Hilversum, heeft deze radiostad
bijna aan de financiële afgrond gebracht.
Tientallen miljoenen zijn verloren gegaan
bij het realiseren van utopische plannen.
Gevolg: een half gesloopte, half afge
bouwde binnenstad, die net zo onleefbaar is
als tien jaar terug.
Dit is het trieste verhaal van een gemeente
die alleen al van de hondenbelasting zou
kunnen bestaan. Het gemeenteapparaat ac
cepteerde in 1971 een structuurplan voor
stadsvernieuwing zonder de financiële con
sequenties hiervan te overzien. De plannen
voorzagen in een verdeelweg rond de bin
nenstad, de bouw van zeven a acht parkeer
garages in de kern, kantoorgebouwen bij het
station, een historisch buurtje, een groot
overdekt winkelwarenhuis en wat woning
bouw. En dat allemaal om het centrum van
de stad een beter aanzien te geven.
Nu, in 1977, zit men met de nageboorte.
Een klein stukje verdeelweg is aangelegd.
Een winkelcentrum is er gekomen en ook
staan er twee parkeergarages. En verder:
een verlies van het grondbedrijf van zo'n
achttien miljoen, géén woningbouw maar
wel veel sloop en een verscherpte controle
van Gedeputeerde Staten op het investe
ringsbeleid.
Ir. Peter Manz, coördinator sociale begelei
ding stadsvernieuwing van het plaatselijke
welzijnsorgaan de Stichting Hilversumse
Gemeenschap: „Inspraak kende de ge
meente in die tijd niet. Lukraak werden door
het grondbedrijf in de jaren 1972 tot 1974
panden opgekocht om plaats te maken voor
nieuwbouw bij het station en voor die om
streden verdeelweg. Een verdeelweg die het
verkeer richting binnenstad zou moeten op
vangen en afzetten op een aantal parkeer-
flats."
Bij elkaar werd voor ruim tien miljoen gul
den aangekocht, waarvan, mits de nog res
terende panden die nog overeind staan ook
worden gesloopt, de Nederlandse Staat acht
miljoen voor zijn rekening zal nemen. Deze
bedragen vallen echter in het niet bij de
kosten die met de gehele kemsanering zijn
gemoeid. Ruim 113 miljoen is hiervoor no
dig! De gemeente beweerde in 1971 ruim
dertig miljoen op tafel te kunnen leggen.
Het rijk zou dan het tekort van 82,5 miljoen
aanzuiveren.
Sloop
Het slopen van tientallen woningen die de
gemeenteplannetjes in de weg stonden,
heeft een nare smaak in de mond van de
Hilversummers achtergelaten. Met een be
schuldigende vinger wijzen de burgers naar
de omgeving van het station, waar het kapi
taal al jaren renteloos op straat of liever
gezegd bij de sloper ligt. En wat komt er
voor in de plaats? Een busstation direct vóór
het NS-station, drie gebouwen met moge
lijkheden voor kantoren, woningen, horeca
en winkeltjes zoals kiosken en onder-
ingang
spoorlijn
g rot e spoor we govergo ng
ftetsenstolling
VVV
station
fietsenstalling
O
busstation
wilhelmina stroo
taxi en
orticuliere
afhalers
ingmne -
w©
m en uitgong
porkeerkelder
ngong
fietspad
tgang bussen
schapenkamp
m en uitgang
taxi en particulieren
nieuwbouw
verkeersrichting
1
Plattegrond van Hilversum, waarop te zien
zijn de binnenringweg, de buitenringweg.
Rechts de rijksweg Hilversum-Ulrecht.
2
1kantoren of kantoren en woningen
2: beneden kleine winkels of kiosken, hore
cabedrijven. Boven kantoren.
3: Kantoren en woningen of kantoren.
3
Het geplande historisch buurtje rond de
Herbergh De Jonge Graef van Buuren"
De gemeente Hilversum dacht hiervan een
sfeervol buurtje te maken
4
De Kerkbrink; een druk plein, waar nu nog
het verkeer langs raast.
Links de nieuwe Ned. Herv. Kerk waarvan
de toren dateert uit 1430. Het tuinhuisje dat
hierachter ligt dateert uit 1600.
154