Hilversum: half gesloopt Het onbezonnen investeringsbeleid van de gemeente Hilversum, heeft deze radiostad bijna aan de financiële afgrond gebracht. Tientallen miljoenen zijn verloren gegaan bij het realiseren van utopische plannen. Gevolg: een half gesloopte, half afge bouwde binnenstad, die net zo onleefbaar is als tien jaar terug. Dit is het trieste verhaal van een gemeente die alleen al van de hondenbelasting zou kunnen bestaan. Het gemeenteapparaat ac cepteerde in 1971 een structuurplan voor stadsvernieuwing zonder de financiële con sequenties hiervan te overzien. De plannen voorzagen in een verdeelweg rond de bin nenstad, de bouw van zeven a acht parkeer garages in de kern, kantoorgebouwen bij het station, een historisch buurtje, een groot overdekt winkelwarenhuis en wat woning bouw. En dat allemaal om het centrum van de stad een beter aanzien te geven. Nu, in 1977, zit men met de nageboorte. Een klein stukje verdeelweg is aangelegd. Een winkelcentrum is er gekomen en ook staan er twee parkeergarages. En verder: een verlies van het grondbedrijf van zo'n achttien miljoen, géén woningbouw maar wel veel sloop en een verscherpte controle van Gedeputeerde Staten op het investe ringsbeleid. Ir. Peter Manz, coördinator sociale begelei ding stadsvernieuwing van het plaatselijke welzijnsorgaan de Stichting Hilversumse Gemeenschap: „Inspraak kende de ge meente in die tijd niet. Lukraak werden door het grondbedrijf in de jaren 1972 tot 1974 panden opgekocht om plaats te maken voor nieuwbouw bij het station en voor die om streden verdeelweg. Een verdeelweg die het verkeer richting binnenstad zou moeten op vangen en afzetten op een aantal parkeer- flats." Bij elkaar werd voor ruim tien miljoen gul den aangekocht, waarvan, mits de nog res terende panden die nog overeind staan ook worden gesloopt, de Nederlandse Staat acht miljoen voor zijn rekening zal nemen. Deze bedragen vallen echter in het niet bij de kosten die met de gehele kemsanering zijn gemoeid. Ruim 113 miljoen is hiervoor no dig! De gemeente beweerde in 1971 ruim dertig miljoen op tafel te kunnen leggen. Het rijk zou dan het tekort van 82,5 miljoen aanzuiveren. Sloop Het slopen van tientallen woningen die de gemeenteplannetjes in de weg stonden, heeft een nare smaak in de mond van de Hilversummers achtergelaten. Met een be schuldigende vinger wijzen de burgers naar de omgeving van het station, waar het kapi taal al jaren renteloos op straat of liever gezegd bij de sloper ligt. En wat komt er voor in de plaats? Een busstation direct vóór het NS-station, drie gebouwen met moge lijkheden voor kantoren, woningen, horeca en winkeltjes zoals kiosken en onder- ingang spoorlijn g rot e spoor we govergo ng ftetsenstolling VVV station fietsenstalling O busstation wilhelmina stroo taxi en orticuliere afhalers ingmne - w© m en uitgong porkeerkelder ngong fietspad tgang bussen schapenkamp m en uitgang taxi en particulieren nieuwbouw verkeersrichting 1 Plattegrond van Hilversum, waarop te zien zijn de binnenringweg, de buitenringweg. Rechts de rijksweg Hilversum-Ulrecht. 2 1kantoren of kantoren en woningen 2: beneden kleine winkels of kiosken, hore cabedrijven. Boven kantoren. 3: Kantoren en woningen of kantoren. 3 Het geplande historisch buurtje rond de Herbergh De Jonge Graef van Buuren" De gemeente Hilversum dacht hiervan een sfeervol buurtje te maken 4 De Kerkbrink; een druk plein, waar nu nog het verkeer langs raast. Links de nieuwe Ned. Herv. Kerk waarvan de toren dateert uit 1430. Het tuinhuisje dat hierachter ligt dateert uit 1600. 154

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 18