1 ontvankelijk te verklaren en de Portugees Israëlietische Gemeente kon als voorheen de begrafenissen uitvoeren onder de condi tie dat het vervoer zonder ceremonie en in stilte zou plaatsvinden. De in Groet begravenen werden naar Ou derkerk aan de Amstel overgebracht, de laatste in 1634. Het in eerste instantie aangekochte stuk grond was maar tijdelijk voldoende; in de loop der jaren werden regelmatige gron daankopen gedaan. Maar ook daaraan kwam op een gegeven ogenblik een einde omdat er nauweüjks meer grond beschik baar was. Vandaar dat reeds een stuk grond met zand werd opgehoogd, alwaar in de achttiende eeuw overledenen waren begra ven, een handeling die een rabbinale goed keuring vereiste maar die werd verkregen. Vanwege de calamiteiten gedurende de Tweede wereldoorlog zal zich in de toe komst geen plaatsgebrek voordoen! De grafstenen en tomben variëren sterk in vorm. Het Portugees, binnen de administra tie van de Portugees Israëlietische Ge meente en tussen de leden onderling gebe zigd, vindt men terug in de teksten op de grafstenen. Opvallend zijn de verschillende stijlen van de grafstenen en tomben. Zo ziet men enerzijds pagode- en oosterse stijl, an derzijds barok- en rococovormgevingen. Dit hangt niet alleen nauw samen met de tijd waarin begraven werd, maar ook met de persoonlijke smaak en voorkeur van de fa milie, alsmede met de nauwe verbonden heid - zeker in het begin - met onder meer het Iberisch schiereiland. Afhankelijk van de rijkdom van de familie kon men zich bepaalde „extra's" veroorlo ven, tot uitdrukking komende in het gebruik van min of meer kostbare natuursteen of marmer. Teksten zijn er in vele variaties; minder veelvuldig zijn de beeldhouwwer ken - werkelijke voortbrengselen van de eigentijdse Nederlandse beeldhouwkunst - die al of niet bijbelse voorstellingen te zien geven. Ook het in steen met alle facetten voorziene uitgehouwen familiewapen zien wij in sommige gevallen. De begraafplaats is uit curiositeit een trek pleister voor Nederlanders en buitenlan ders, maar ook voor wetenschapsmensen uit binnen- en buitenland. Vroeger was dat al zo, want kunstenaars van internationale bekendheid schilderden (Ja- cob van Ruysdael), beschreven (Daniël Willink) en etsten (Romeyn de Hooghe en Blotelingh) deze unieke plek. Eigenlijk is dat niet zo verwonderlijk, omdat vele na men van vooraanstaande figuren op grafste nen of tomben worden aangetroffen: Franco Mendes, Vaz Dias, Texeira de Mattos, Henriques de Castro, Mendes da Costa, De Pinto en Sarphati, om maar enkele te noe men. 115 Het spreekt welhaast vanzelf dat van de begravenen een register werd bijgehouden, het Livro do Bet Haim. In het verleden gebeurde dat echter niet met de nauwkeu righeid van tegenwoordig. Ook kon men vroeger niet voorzien dat vele generaties later belangstelling zou worden getoond voor elk detail dat op de grafsteen of tombe vermeld staat. In de loop der eeuwen ver zakten de stenen voor een deel. Teksten werden geheel aan het gezicht onttrokken; verwering had uiteraard ook invloed op de stenen. In dit verband komt dan de naam van David Henriques de Castro, overleden in oktober 1898, naar voren, die het als zijn levenswerk beschouwde plattegronden en beschrijvingen te maken. Hij slaagde er in van het oudste deel van de begraafplaats een plattegrond samen te stellen in 34 cartons en van de twaalf eerste een boekdeel beschrij vingen te maken van 400 bladzijden. 6000 zerken en tomben bracht hij te voorschijn, waarvan er 1000 door zijn bemiddeling werden hersteld. Zijn werk echter kon hij niet voltooien; de Portugees-Israëlietische Gemeente prijst zich echter gelukkig dat enkele zeer toegewijden nog steeds bezig zijn met archivering van alle beschikbare gegevens. Dit leidde er toe dat men nu be schikt over ongeveer 50.000 kaarten met gegevens over ongeveer 27.000 personen die begraven werden. De gedecimeerde Portugese Gemeente heeft en zou ook nooit voldoende gelden beschikbaar hebben om deze arbeidsintensieve werkzaamheden uit te laten voeren, vandaar de gelukkige om standigheid dat de „Stichting tot onderhoud en instandhouding van historisch joodse be graafplaatsen in Nederland" - met kapitaal- inbreng van de Portugees-Israëlietische Gemeente - kan bogen op subsidies'van het Rijk, de provincie en de gemeente Ouder kerk aan de Amstel. Het is intussen van belang kennis te nemen van de activiteiten van de Stichting tot Instandhouding en On derhoud van Historische Joodse Begraaf plaatsen in Nederland, een stichting die met een jaarbudget werkt van ca. 30.000,-.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 22