De begraafplaats Beth Haim te Ouderkerk aan de Amstel Als wij het hebben over de Portugees- Israëlieten verdient het aanbeveling in het kort te memoreren omtrent hun oorsprong, welke geheel anders is dan die van de Nederlands-Israëlieten, de zgn. Hoogduitse joden. Na de verwoesting van de Tweede Tempel in Jeruzalem in het jaar 70 en de opstand onder Bar Kochba in het jaar 135 werden de joden gedwongen te vluchten en een groot aantal onderhen week uit naar Spanje. Inde daarop volgende lange periode van ruim 1300 jaar werd het joodse leven in dit deel van Europa afwisselend gekenmerkt door vervolgingen en rust, jodendomsbeleving en gedwongen bekering; toch ook een dui delijke ontwikkeling op het gebied van de cultuur, literatuur, filosofie e.d. In 1469 ontstond het Spaanse koninkrijk door het huwelijk van Ferdinand van Ara- gon en Isabella van Castilië. Negen jaar na hun huwelijk stelden zij de Inquisitie in. Als gevolg daarvan werden de joden voor de keus gesteld zich volledig te bekeren tot het Christendom en dan ook in het geheim hun jodendom niet meer te beleven, ofwel een risico te nemen hun bezittingen te verliezen en uiteindelijk toch gedood te worden. In 1492 kwamen deze maatregelen tot een hoogtepunt met als gevolg dat de joden ver dreven werden. Per schip verlieten zij Spanje om zich zowel in Europese als in Afrikaanse en Aziatische landen rond de Middellandse zee te vestigen. Het grootste deel van hen vestigde zich echter - al of niet tegen betaling van een grote som gelds - in het naburige Portugal, onder de conditie dat acht maanden de maximale verblijfsduur zou mogen zijn. Velen werden tot slavenar beid gedwongen. Ook deze toestand was verre van ideaal, want hoewel Emanuel I in eerste instantie tolerant bleek te zijn en de tot slavernij gedwongenen vrij werden ge maakt, werd toch in 1536 de Portugese In quisitie ingesteld. In 1580, na de vereniging van Spanje en Portugal - het huwelijk tussen Emanuel I met de Spaanse kroonprinses Isabella was daar debet aan - keetden de joden vanuit Portugal naar Spanje terug, overgeleverd aan de Spaanse Inquisitie. Vandaar vluchtten zij onder vrijwel onmo gelijke omstandigheden per schip naar Frankrijk, Engeland en Nederland. Zo kwamen in 1593 de eersten hier te lande aan, enige tijd later aangevuld met de in Antwerpen sedert het begin van de zes tiende eeuw als kooplieden wonende be keerlingen, de zgn. Mammen. Armen en rijken, geestelijk en materieel, waren onder hen, waarvan de grafstenen in Ouderkerk aan de Amstel de eeuwige getui gen zullen zijn. In dit artikel zullen wij ver der niet ingaan op het ontstaan van de Por tugees Israëlietische Gemeente te Amster dam, met name niet op het ontstaan van drie separate gemeentendie in een later stadium volledige samenwerking ondergingen het geen culmineerde in de inwijding van de beroemde synagoge in 1675 aan het Jonas Daniël Meijerplein. nuMr. Visserplein. Wel willen we hier aandacht besteden aan hun uiteindelijke gezamenlijk, tot op heden in gebruik zijnde begraafplaats. Deze moge lijkheid werd hen na hun komst naar Am sterdam beslist niet direct geboden. In eer ste instantie werden de doden in Groet bij Alkmaar begraven en men zal zich kunnen voorstellen dat dit, gezien de transportmo gelijkheden in de zeventiende eeuw, geen sinecure was. Niet alleen de grote afstand was een bezwaar, maar ook de tegenwer king van de bevolking speelde een belang rijke rol. Zo moest een bepaald bedrag be taald worden voor elke kerk die de begrafe nisstoet passeerde - een „belasting" die overigens tot 1721 bleef gelden voor het traject Amsterdam naar Ouderkerk aan de Amstel - en op een afstand van ruim veertig kilometer liep dat aanzienlijk op. Begraven in Ouderkerk aan de Amstel In 1602 werden de eerste overledenen in Groet begraven en gezien de hierboven om schreven moeilijkheden, spreekt het wel haast vanzelf dat al spoedig naar alternatie ven werd gezocht. Het was Ishac Franco Medeyros, een van de eerste gehuwde leden van de Portugees Israëlietische Gemeente en stichter van Neveh Salom, een der drie in eerste instantie ontstane gemeenten, die zich daarvoor inzette. Het gelukte hem, die ook onder zijn werkelijke naam Isaac Franco Mendes bekend stond, al in 1614 een stuk grond onder Ouderkerk aan de Am stel aan te kopen. Het bestuur van de be graafplaats was aanvankelijk in handen van pamassim (bestuurders), terwijl later de lei ding in handen kwam van drie administra teuren, van elke der drie gemeenten een. Nog geen twee jaar later, in 1616 en nadat de grond geschikt was gemaakt voor het doel, vond de officiële ingebruikname plaats, hoewel reeds in 1614 begrafenissen plaatsvonden. De hoge kindersterfte in de eerste decennia zelfs ruwweg 50% van het totale aantal overledenen valt er duidelijk waar te nemen. De bevolking van Ouderkerk aan de Amstel verzette zich in den beginne tegen het be graven in die gemeente. Er werd een be zwaarschrift ingediend bij de Magistraat en bij de regering. Na een gesprek met een deputatie van de Portugees Israëlietische Gemeente onder leiding van Isaac Franco Mendes, besloot de regering uiteindelijk de finitief de bezwaren van de bevolking niet 114

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 21