De Koekamplus in Den Haag Er was eens zo begint elk sprookje. Het verhaal over de zgn. Koekamplus in Den Haag heeft veel weg van een sprookje, maar dan wel een boos verhaal. Terwijl we deze regels aan het papier toevertrouwen, weten we niet of dit boze Haagse sprookje goed zal eindigen. We kunnen het alleen maar ho pen. Er was eens - voor de tweede wereldoorlog - een Nederlands cabaretier, wiens naam ons is ontschoten, die op zachtzinnige wijze de draak stak met het trage openbare ver voer (de tram) en hij zong daarbij „hij komt niet, hij komt wel" of woorden van deze strekking. Deze tekst is ongetwijfeld van toepassing op de plannen tot bouw van een tramviaduct door de Haagse Koekamp, waar overigens al tientallen jaren herten grazen. Geschiedenis Het gewraakte viaduct, dat er op dit ogen blik nog niet is en waarvan we hartgrondig hopen, dat het er ook nooit zal komen, heeft nu al een lange geschiedenis. In 1969 be sloot de toenmalige gemeenteraad tot de aanleg van een semi-metro. Dit plan paste in een veel grootser plan, nl. de stichting van een centraal station voor de Ned. Spoorwe gen, annex een groot bus- en tramstation. Zoals bekend is het Centraal station met het bus- en tramstation tot stand gekomen. Over de architectonische schoonheid van dit bouwwerk kan men van mening verschil len, houdt men alleen de utiliteit in het oog, dan kan men stellig van een geslaagd project spreken, dat misschien niet volmaakt is, maar dat toch wel grote verdiensten heeft. Toen in 1969 de gemeenteraad besloot tot aanleg van een semi-metro dacht men over een uitgebreider net dan (tot) nu tot stand is gekomen. Eigenlijk is men in de opzet blij ven steken. Deels in uitvoering blijven ste ken wegens gebrek aan geldmiddelen, maar eerder is deze „onvoltooide" te wijten aan een weifelend gemeentebestuur, dat, naar onze mening, geadviseerd werd door een gemeentelijke dienst voor de stadsontwik keling, die er in slaagde alle betere plannen voor het te vernieuwen centrumgebied (door ons altijd Spuikwartier genoemd, maar tegenwoordig meer bekend als Forum-gebied) van de tafel te doen vegen. Het resultaat hiervan is, dat het beeld van de Haagse binnenstad al reeds ernstig is ver stoord door twee betonnen viaducten, het ene ten dienste van de tram, het andere voor het andere wegverkeer. En daar zou dan n.b. nog een derde viaduct aan worden toegevoegd, op zich zelf al een onding in dit kwetsbare gebied, maar hele maal verwerpelijk, omdat het zou worden gebouwd in de Koekamp, waardoor dit on geëvenaarde stuk natuurschoon in het hart van de stad onherstelbaar zou worden be schadigd. Om met Ton Koot te spreken; help, ze verpesten onze stad. Soms vragen we ons wel eens af wat stadsplanners toch bezielt wanneer ze dergelijke plannen aan het tekenpapier toevertrouwen. Het ant woord weten we overigens in dit geval; het verkeer moest en moet de ruimte krijgen. Alsof er geen andere oplossingen mogelijk waren geweest en voor wat de Koekamp betreft, nog zijn. Om op de geschiedenis terug te keren. In 1973 besloot de gemeente-raad definitief tot de bouw van het Koekamp-viaduct ten be hoeve van een snelle verbinding van tram lijn 9 via het CS naar Scheveningen. Even tueel zou er ook nog een tweede tramlijn over worden geleid. Het derde viaduct zou intussen niet alleen de Koekamp aantasten, maar ook het kostelijke stadsgezicht, dat wordt gevormd door de historische gevel- wand van de Prinsessegracht. Storm van protesten Toen werd de publieke mening wakker. Er stak een ongekend felle storm van protesten tegen het Koekamp-viaduct op, protesten waarbij ook Heemschut zich voegde. Was er dan geen andere oplossing mogelijk? Natuurlijk wel. Er werden al in een vroeg stadium plannen ingeleverd door de archi tectengroep d'Ooievaar. Niks geen tram kruising op verhoogd niveau (viaduct) maar een gelijkvloerse kruising van de trambaan over de Bezuidenhoutseweg en dan langs de Koekamp, waar tot voorkort lijn 3 reed nu over het stationsviaduct). De gemeenteraad bezweek bijna onder de protesten en toonde zich deels wel gevoelig voor de bezwaren. Besloten werd een studie-commissie in te stellen. Die stond onder voorzitterschap van oud-minister Schut van Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening. Het resultaat van de studie: niet minder dan twaalf varianten. Daaruit koos de gemeenteraad er één. Een onderdeel daarvan was de bouw van een brug over de Oranje Buitensingel. Maar het belangrijkste van deze variant was, dat er een gelijkvloerse kruising over de Bezui denhoutseweg zou komenWeer weifelde de gemeenteraad en toen werd besloten de uit verkoren variant ter bestudering voor te leg gen aan de Delftse hoogleraar prof. ir. C. Weeber. Die kwam op zijn beurt met een variant op de uitverkoren variant. We zullen onze lezers teveel details besparen. Ver melden we alleen, dat prof. Weeber uiter aard ook koos voor de gelijkvloerse krui sing, maar dat hij voor het Forum-gebied een andere oplossing voor de trambaan van lijn 9 voorstelde. Misschien ook geen ideale oplossing, maar hierbij moet wel worden bedacht, dat de planning van het Forum- gebied al grondig verknoeid was, o.a. door de bouw van twee departementsge bouwen (Binnenlandse zaken en Justitie). Zo is een verkaveling van het grotendeels braakliggende gebied tot stand gekomen, dat je de ogen doet uitwrijven over zoveel planologische onkunde. In het gebied ten noord-oosten van het CS deed men het al niet beter. Daar komen nu, gewrongen tus sen en naast de twee reeds bestaande viaduc ten de Kon. Bibliotheek, het Algemeen Rijksarchief en het ministerie van Buiten landse zaken. Hoe verzint men het. Intussen moest er in datzelfde gebied ook woning bouw worden gepleegd. En die is nu in uitvoeringvlak naast de nieuwe, ver zonken Utrechtse (verkeers-)baan. Nooit aan verkeerslawaai gedacht? Wel maakte de minister van buitenlandse zaken zich daar over bezorgd, want die zou het Koekamp viaduct vlak langs zijn nieuwe departement krijgen, hetgeen niet alleen lawaai zou be tekenen maar ook een verknoeid uitzicht op dit overheidsgebouw en het verloren gaan van het uitzicht op de Koekamp. Een nieuwe storm van protesten deed B. en W. besluiten totde bouw van het via duct door de Koekamp! Prof. Weeber had zijn werk voor niets gedaan. Het allerjongste voorstel, bouw dus van het viaduct, kwam inde commissie van bijstand uit de gemeenteraad, die zich bezig houdt met openbare werken, verkeer en vervoer. Deze nu besloot unaniem B. en W. niet te volgen! In de loop van juni moet de voltal lige gemeenteraad beslissenIntussen heeft de burgerij zich al over het besluit van B. en W. uitgesproken in een schier einde loze reeks Ingezonden stukken in de plaatse lijke bladen en in bezwaarschriften aan de gemeenteraad (ook van Heemschut). En kele uitspraken: onbegrijpelijk; een proef tuin van mislukkingen, ontzetting, een mis ser, enz., enz. v.d.W.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 15