vuil.
Na het doubleren zijn alle doeken ontdaan
van hun vuile vernislagen, de gaten werden
geplakt met uitgerafeld linnen en wat hout-
lijm, de soms enorme vlakken verdwenen
verf werden zorgvuldig geplamuurd en ver
volgens gevernist.
Het fraaie geprofileerde eiken lijstwerk
tenslotte is weer afgekrabd en gebeitst met
hulp van anderen. Met nadruk willen we
erop wijzen, dat de hier gevolgde werkwijze
niet als algemeen model kan gelden voor de
restauratie van schilderingen. En hiermee
heeft de Sociëteit Phoenix de pendant van
het voorzaalplafond teruggekregen, een
volstrekt uniek voorbeeld van in Nederland
zeldzaam geworden Jugendstilplafonds.
Dank zij deze amateurarbeid, waarmee on
geveer een jaar was gemoeid, kon het werk
geklaard worden voor het luttele bedrag van
nog geen tweeduizend gulden.
Het verhaal van Teun van Staveren en Jan
Zijp is hiermee uit, maar wij willen er toch
wel een woord van grote waardering aan
toevoegen, dat zij met zoveel liefde voor het
oude en met zoveel enthousiasme en ook
vakmanschap het monumentale interieur
hebben hersteld.
v.d.W.
Een van de panelen uit het achterzaalpla
fond, vóór restauratie d.w.zna het ver
wijderen van latere verflagen en vóór het
bijschilderen).
Een van de muurvlakken in de Voorzaal,
genomen tijdens het tevoorschijn brengen
van de halve cirkel van vogeltjes en de
Corpsspreuk ,,lnspice et caut us eris" die
verborgen waren achter latere verflagen.
'p- 3
i
1 if-
Hetzelfde paneel na het bijschilderen en Het vierkante paneel in de achterzaal, waar
vernissen. vroeger de kachelpijpen doorheen liepen.
FotoRandstad Fotodienst.