vuil. Na het doubleren zijn alle doeken ontdaan van hun vuile vernislagen, de gaten werden geplakt met uitgerafeld linnen en wat hout- lijm, de soms enorme vlakken verdwenen verf werden zorgvuldig geplamuurd en ver volgens gevernist. Het fraaie geprofileerde eiken lijstwerk tenslotte is weer afgekrabd en gebeitst met hulp van anderen. Met nadruk willen we erop wijzen, dat de hier gevolgde werkwijze niet als algemeen model kan gelden voor de restauratie van schilderingen. En hiermee heeft de Sociëteit Phoenix de pendant van het voorzaalplafond teruggekregen, een volstrekt uniek voorbeeld van in Nederland zeldzaam geworden Jugendstilplafonds. Dank zij deze amateurarbeid, waarmee on geveer een jaar was gemoeid, kon het werk geklaard worden voor het luttele bedrag van nog geen tweeduizend gulden. Het verhaal van Teun van Staveren en Jan Zijp is hiermee uit, maar wij willen er toch wel een woord van grote waardering aan toevoegen, dat zij met zoveel liefde voor het oude en met zoveel enthousiasme en ook vakmanschap het monumentale interieur hebben hersteld. v.d.W. Een van de panelen uit het achterzaalpla fond, vóór restauratie d.w.zna het ver wijderen van latere verflagen en vóór het bijschilderen). Een van de muurvlakken in de Voorzaal, genomen tijdens het tevoorschijn brengen van de halve cirkel van vogeltjes en de Corpsspreuk ,,lnspice et caut us eris" die verborgen waren achter latere verflagen. 'p- 3 i 1 if- Hetzelfde paneel na het bijschilderen en Het vierkante paneel in de achterzaal, waar vernissen. vroeger de kachelpijpen doorheen liepen. FotoRandstad Fotodienst.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 14