slotte zijn de banden op de pilasters opnieuw
verguld. Daarmee leek het werk min of
meer afgerond.
De grote verrassing
Aangespoord door de gesuggereerde aan
wezigheid van méér - in de scriptie van
Peter Jansen Schoonhoven - werd op een
bleke februarimiddag een ladder in de ach
terzaal beklommen en werden dwars door
de verflagen heen de contouren ontdekt van
een weelde aan zonnebloemen, die een ve
geterend bestaan leidden achter jaarclub-
schilden en andere „kunst". Het plafond
van de voormalige biljartzaal bleek nog te
bestaan! De vraag was alleen in welke con
ditie. Een paneel werd van de oude verfkoek
ontdaan en enthousiasme won het van scep
sis, maar wel bleek toen de achterzaal opge
scheept met een troosteloos gat, behalve op
de plaats waarde kettingen van de kleine bar
de laatste drie panelen op een agressieve
manier in hun greep hieldenEn aldra kwam
men tot de overtuiging, dat alles niet zonder
reden was overgeverfd. Wonderlijk ge
vormde kale banen en gaten suggereerden
motorcrosswedstrijden, gevolgd door expe
rimenten het wasmiddelen van een onbe
kend merk. Raadselachtig was een vier
kante paneel met een uitgezaagde opening,
dichtgeplakt met een lap waarop het jaartal
1901. Waarschijnlijk heeft dit gat gediend
voor het doorlaten van twee rookkanalen;
op de grens van de biljartzaal en de half
ronde uitbouw zullen kachels hebben ge
staan, die door de aanleg van centrale ver
warming, bij de verbouwing in 1901, hun
functie verloren. In een vlaag van „preuts
heid" heeft men toen blijkbaar het gat ge
dicht met een in stijl geschilderde lap. Om
de geschiedenis van het gebouw meerzicht-
baar te maken, is nu een houten plaat achter
het paneel gemaakt, die het gat zichtbaar
laat; het nieuwe stuk is in dezelfde stijl be
schilderd als het omringende doek.
Orgie
Bij het kuisen van de andere doeken bleek,
dat het corps indertijd niet zonder eigendunk
door het leven ging; niet minder dan vier
maal staat er SOCIËTEIT PHOENIX, ver
deeld over acht panelen. Het enorme cen
trale carré (2,15 x 2,15 m.) vertoont een
orgie van zonnebloemen tegen een blauw
groene achtergrond. Samen met een ander
doek was dit er zo slecht aan toe (het linnen
doorgezakt en verteerd doordat er indertijd
een zware luchter onder heeft gehangen),
dat het gedoubleerd moest worden. En dat
nu, alsmede de rest van de restauratie is het
werk van Teun van Staveren (bouwkunde)
en Jan Zijp, (weg- en waterbouw) die heel
bescheiden spreken over amateurswerk,
uitgevoerd met begeleiding van restaura-
trice Eria Becker. Voor de geïnteressèer-
24