slotte zijn de banden op de pilasters opnieuw verguld. Daarmee leek het werk min of meer afgerond. De grote verrassing Aangespoord door de gesuggereerde aan wezigheid van méér - in de scriptie van Peter Jansen Schoonhoven - werd op een bleke februarimiddag een ladder in de ach terzaal beklommen en werden dwars door de verflagen heen de contouren ontdekt van een weelde aan zonnebloemen, die een ve geterend bestaan leidden achter jaarclub- schilden en andere „kunst". Het plafond van de voormalige biljartzaal bleek nog te bestaan! De vraag was alleen in welke con ditie. Een paneel werd van de oude verfkoek ontdaan en enthousiasme won het van scep sis, maar wel bleek toen de achterzaal opge scheept met een troosteloos gat, behalve op de plaats waarde kettingen van de kleine bar de laatste drie panelen op een agressieve manier in hun greep hieldenEn aldra kwam men tot de overtuiging, dat alles niet zonder reden was overgeverfd. Wonderlijk ge vormde kale banen en gaten suggereerden motorcrosswedstrijden, gevolgd door expe rimenten het wasmiddelen van een onbe kend merk. Raadselachtig was een vier kante paneel met een uitgezaagde opening, dichtgeplakt met een lap waarop het jaartal 1901. Waarschijnlijk heeft dit gat gediend voor het doorlaten van twee rookkanalen; op de grens van de biljartzaal en de half ronde uitbouw zullen kachels hebben ge staan, die door de aanleg van centrale ver warming, bij de verbouwing in 1901, hun functie verloren. In een vlaag van „preuts heid" heeft men toen blijkbaar het gat ge dicht met een in stijl geschilderde lap. Om de geschiedenis van het gebouw meerzicht- baar te maken, is nu een houten plaat achter het paneel gemaakt, die het gat zichtbaar laat; het nieuwe stuk is in dezelfde stijl be schilderd als het omringende doek. Orgie Bij het kuisen van de andere doeken bleek, dat het corps indertijd niet zonder eigendunk door het leven ging; niet minder dan vier maal staat er SOCIËTEIT PHOENIX, ver deeld over acht panelen. Het enorme cen trale carré (2,15 x 2,15 m.) vertoont een orgie van zonnebloemen tegen een blauw groene achtergrond. Samen met een ander doek was dit er zo slecht aan toe (het linnen doorgezakt en verteerd doordat er indertijd een zware luchter onder heeft gehangen), dat het gedoubleerd moest worden. En dat nu, alsmede de rest van de restauratie is het werk van Teun van Staveren (bouwkunde) en Jan Zijp, (weg- en waterbouw) die heel bescheiden spreken over amateurswerk, uitgevoerd met begeleiding van restaura- trice Eria Becker. Voor de geïnteressèer- 24

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1977 | | pagina 12