SfesT -5 zZT-r - S"
V V-
r*1 -
v^V %•*»-
-f V
Gemeente bijzonder goed. Genoemd wordt
de traditionele zorg voorbruggen en beplan
tingen. „Deze positieve krachten zijn echter
in tal van situaties te zwak om zich visueel te
handhaven tegen andere ontluisterende ef
fecten."
Vooral de verlichting en reclame aan ge
bouwen overwoekert letterlijk op verschil
lende plaatsen het stadsbeeld. Nu bestaan er
ten aanzien hiervan zeer stringente verorde
ningen en richtlijnen, vooral voorde grach
ten, aan de handhaving waarvan de Ge
meente zich blijkbaar niet veel gelegen laat
liggen.
„Aanvullende" elementen van het stads
beeld die eveneens negatief beoordeeld wor
den zijn de vele smerige woonschepen, die
nog steeds blijvend ligplaats innemen, on
danks een nieuwe verordening die dat uit
drukkelijk verbiedt. Ook de overvloed van
al dan niet legaal geparkeerde auto's kon
natuurlijk niet onvermeld blijven. De Raad
voor de Stedebouw wijst in dit verband nog
eens op reeds door hem gedane aanbevelin
gen voor verbetering in de parkeerchaos.
Aanbevelingen
Het rapport, het is immers een advies, be
sluit met conclusies en aanbevelingen,
waarvan er een aantal de trouwe Heem
schutlezer niet vreemd in de oren zullen
klinken. De belangrijkste zijn:
- Er is behoefte aan een apart orgaan in het
gemeentelijk bestel, dat voor het „stads
beeld in zijn totaal" zou moeten waken;
- Er bestaat grote onduidelijkheid in in
houd en hantering van het bestuursrechte
lijk instrumentarium. Bijvoorbeeld ten
op het gebied van de sociale zorg zijn
vertegen woord igd
- Voor het onderhoud en de verbetering
van de „stoffering" van de stad, zou een
samenwerkingsverband tussen overheid
en burgerij kunnen worden opgezet. De
Civic Trust in Engeland zou als voor
beeld kunnen dienen. Deze organiseert
verbeteringsprojecten zoals herbestra
ting, beplanting, verwijdering van ontsie
rende reclame en bovengrondse leidin
gen.
Wat gebeurt er nu met dit advies? Ligt het al
ergens in een la? Gaat het rechtstreeks naar
het archief als de verschillende bestuurders
en ambtenaren er hun paraaf op hebben ge
zet? Of zullen (enige van) de suggesties en
aanbevelingen worden onderzocht op hun
bruikbaarheid en eens - misschien in afge
zwakte vorm - in praktijk worden gebracht?
Een eerste vereiste, besluit het rapport, is
dat men zich in breder kring dan tot nog toe
rekenschap geeft van de ernst van de toe
stand. Daartoe hoopt de Raad voor de Ste
debouw een bijdrage te hebben geleverd.
aanzien van sloopvergunningen en ver
bodsbepalingen tegen ontluisterend ge
bruik van gebouwen en openbare ruim
ten. Gespecialiseerde juristen dienen de
draagwijdte, onderlinge relaties en de
mogelijkheden tot aanvulling van veror
deningen e.d. te onderzoeken.
Er dient een gemeentelijke verordening te
komen, overeenkomstig art. 32 der Mo
numentenwet, waardoor bescherming
wordt verkregen voor objecten die nu op
een voorlopige monumentenlijst van de
Gemeente staan. Hierop staan vooral
„jongere" monumenten, die de Minister
van CRM niet op de definitieve lijst wil
plaatsen omdat van rijkswege gewacht
wordt op een landelijke inventarisatie die
nog jaren en jaren zal duren.
Om zo'n wettelijke, gemeentelijke lijst te
completeren en compleet te houden dient
continu inventarisatiewerk te worden ge
daan. Daarom is het noodzakelijk, dat de
gemeentelijke monumentencommissie
weer officieel aan het werk gaat, liefst
uitgebreid met meer deskundigen.
Het vinden van een nieuwe passende be
stemming voor leegstaande kerken en
andere grote gebouwen, vergt niet alleen
tijd, maar ook kennis van de ruimtelijke
mogelijkheden en inzicht in de voortdu
rend verschuivende ruimtebehoefte in de
stad. Daarom dient een beheersstichting
in het leven geroepen te worden, waarin,
behalve het gemeentebestuur, bij voor
beeld ook de Universiteiten, de Kamer
van Koophandel, de monumenten-
restaurerende instellingen en organisaties
3. Verpest stadssilhouet. Het AMRO-
hoofdkantoor, gezien van de Blauw
burgwal.
4. De oostzijde van de Bakkersstraat, pas
recentelijk op de lijst van beschermde
monumenten. Deze straathadeerstplaats
moeten maken voor nooit uitgevoerde
verkeersplannen, later voor nooit gerea
liseerde hotelbouw.
5. Het „Gat aan de Amstel"al weer een
vertrouwd stadsbeeld.
Foto's Maarten Brinkgreve, Amsterdam
Jenny Bierenbroodspot
239