SfesT -5 zZT-r - S" V V- r*1 - v^V %•*»- -f V Gemeente bijzonder goed. Genoemd wordt de traditionele zorg voorbruggen en beplan tingen. „Deze positieve krachten zijn echter in tal van situaties te zwak om zich visueel te handhaven tegen andere ontluisterende ef fecten." Vooral de verlichting en reclame aan ge bouwen overwoekert letterlijk op verschil lende plaatsen het stadsbeeld. Nu bestaan er ten aanzien hiervan zeer stringente verorde ningen en richtlijnen, vooral voorde grach ten, aan de handhaving waarvan de Ge meente zich blijkbaar niet veel gelegen laat liggen. „Aanvullende" elementen van het stads beeld die eveneens negatief beoordeeld wor den zijn de vele smerige woonschepen, die nog steeds blijvend ligplaats innemen, on danks een nieuwe verordening die dat uit drukkelijk verbiedt. Ook de overvloed van al dan niet legaal geparkeerde auto's kon natuurlijk niet onvermeld blijven. De Raad voor de Stedebouw wijst in dit verband nog eens op reeds door hem gedane aanbevelin gen voor verbetering in de parkeerchaos. Aanbevelingen Het rapport, het is immers een advies, be sluit met conclusies en aanbevelingen, waarvan er een aantal de trouwe Heem schutlezer niet vreemd in de oren zullen klinken. De belangrijkste zijn: - Er is behoefte aan een apart orgaan in het gemeentelijk bestel, dat voor het „stads beeld in zijn totaal" zou moeten waken; - Er bestaat grote onduidelijkheid in in houd en hantering van het bestuursrechte lijk instrumentarium. Bijvoorbeeld ten op het gebied van de sociale zorg zijn vertegen woord igd - Voor het onderhoud en de verbetering van de „stoffering" van de stad, zou een samenwerkingsverband tussen overheid en burgerij kunnen worden opgezet. De Civic Trust in Engeland zou als voor beeld kunnen dienen. Deze organiseert verbeteringsprojecten zoals herbestra ting, beplanting, verwijdering van ontsie rende reclame en bovengrondse leidin gen. Wat gebeurt er nu met dit advies? Ligt het al ergens in een la? Gaat het rechtstreeks naar het archief als de verschillende bestuurders en ambtenaren er hun paraaf op hebben ge zet? Of zullen (enige van) de suggesties en aanbevelingen worden onderzocht op hun bruikbaarheid en eens - misschien in afge zwakte vorm - in praktijk worden gebracht? Een eerste vereiste, besluit het rapport, is dat men zich in breder kring dan tot nog toe rekenschap geeft van de ernst van de toe stand. Daartoe hoopt de Raad voor de Ste debouw een bijdrage te hebben geleverd. aanzien van sloopvergunningen en ver bodsbepalingen tegen ontluisterend ge bruik van gebouwen en openbare ruim ten. Gespecialiseerde juristen dienen de draagwijdte, onderlinge relaties en de mogelijkheden tot aanvulling van veror deningen e.d. te onderzoeken. Er dient een gemeentelijke verordening te komen, overeenkomstig art. 32 der Mo numentenwet, waardoor bescherming wordt verkregen voor objecten die nu op een voorlopige monumentenlijst van de Gemeente staan. Hierop staan vooral „jongere" monumenten, die de Minister van CRM niet op de definitieve lijst wil plaatsen omdat van rijkswege gewacht wordt op een landelijke inventarisatie die nog jaren en jaren zal duren. Om zo'n wettelijke, gemeentelijke lijst te completeren en compleet te houden dient continu inventarisatiewerk te worden ge daan. Daarom is het noodzakelijk, dat de gemeentelijke monumentencommissie weer officieel aan het werk gaat, liefst uitgebreid met meer deskundigen. Het vinden van een nieuwe passende be stemming voor leegstaande kerken en andere grote gebouwen, vergt niet alleen tijd, maar ook kennis van de ruimtelijke mogelijkheden en inzicht in de voortdu rend verschuivende ruimtebehoefte in de stad. Daarom dient een beheersstichting in het leven geroepen te worden, waarin, behalve het gemeentebestuur, bij voor beeld ook de Universiteiten, de Kamer van Koophandel, de monumenten- restaurerende instellingen en organisaties 3. Verpest stadssilhouet. Het AMRO- hoofdkantoor, gezien van de Blauw burgwal. 4. De oostzijde van de Bakkersstraat, pas recentelijk op de lijst van beschermde monumenten. Deze straathadeerstplaats moeten maken voor nooit uitgevoerde verkeersplannen, later voor nooit gerea liseerde hotelbouw. 5. Het „Gat aan de Amstel"al weer een vertrouwd stadsbeeld. Foto's Maarten Brinkgreve, Amsterdam Jenny Bierenbroodspot 239

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1976 | | pagina 19