betekenen, een aanslag op de schoonheid van ons land. De brochure is in zes hoofdstukken onder verdeeld en behandelt achtereenvolgens de historie, de landschappelijke waarde, de cultuurhistorische waarde, de recreatieve functie, juridische aspecten en behoud en beheer. Alles bijeen een goed stuk zeer leesbare documentatie. Aan het slot van de met fo to's verluchte brochure staan een aantal conclusies en aanbevelingen. Van de overheid wordt gevraagd: a. een inventarisatie van de bij verschil lende kanalen aanwezige waarden met be trekking tot de recreatie, het landschap, de natuur en de cultuurhistorie; b. een beleidsvisie over behoud en functie van oude kanalen, waarbij ook duidelijk cri teria voor afweging van belangen worden gegeven; c. een financiële regeling op grond waar van in de kosten van beheer en onderhoud van kanalen (zonder functie voor de be roepsvaart) aan lagere overheden tegemoet gekomen kan worden; d. een wettelijke regeling ten aanzien van de afsluiting van openbare wateren, met beroeps- en inspraakprocedure; e. het aanhouden van beslissingen over het afsluiten van kanalen totdat de genoemde beleidsvisie op nationaal niveau en/of de bovengenoemde wettelijke regeling gefor muleerd zijn. De provincie's zouden een fonds moeten instellen om daaruit het behoud van oude kanalen te bekostigen. Bedreigd of reeds afgesloten In een bijlage bij de brochure wordt door ir. N. E. Servatius een beschrijving gegeven van een aantal bedreigde en afgesloten ka nalen. Hierin worden genoemd: het Eindhovens-kanaal van de Zuid-Wil lemsvaart naar Eindhoven, waarvoor o.m. Heemschut zich heeft ingezet in ver band met het landschappelijk karakter; het Apeldooms-kanaal van Dieren naar Hat- tem; sommige Overijsselse kanalen; het Oranje-kanaal van de Drentse Hoofdvaart; Beilervaart-Linthorst Homan kanaal; Op- sterlandse Compagnonsvaart met De Witte Wijk; het Tjongerkanaal; de vaarweg Drachten naar de Drentse Hoofdvaart; het kanaal Almelo-Nordhom; het kanaal Coe- vorden - Alte Picardië; de aansluiting van de Hoogeveense Vaart aan de grens op het Schöningsdorfkanaal; het Rütenbrockka- naal van het Ter Apelkanaal naar de Ems en het Scholtenskanaal/Compascuümkanaal Friesland In een tweede bijlage wordt een opsomming gegeven van vaarwegen in Friesland, die door afdamming of het bouwen van zeer lage vaste bruggen voor de watersport ver loren zijn gegaan; een lange lijst. De brochure is te bestellen door storting van 7,50 op postgironummer 4880 ANWB, afd. Milieu en Landschap, Den Haag, onder vermelding: brochure Oude kanalen. v.d. W. 225

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1976 | | pagina 33