betekenen, een aanslag op de schoonheid
van ons land.
De brochure is in zes hoofdstukken onder
verdeeld en behandelt achtereenvolgens de
historie, de landschappelijke waarde, de
cultuurhistorische waarde, de recreatieve
functie, juridische aspecten en behoud en
beheer.
Alles bijeen een goed stuk zeer leesbare
documentatie. Aan het slot van de met fo
to's verluchte brochure staan een aantal
conclusies en aanbevelingen.
Van de overheid wordt gevraagd:
a. een inventarisatie van de bij verschil
lende kanalen aanwezige waarden met be
trekking tot de recreatie, het landschap, de
natuur en de cultuurhistorie;
b. een beleidsvisie over behoud en functie
van oude kanalen, waarbij ook duidelijk cri
teria voor afweging van belangen worden
gegeven;
c. een financiële regeling op grond waar
van in de kosten van beheer en onderhoud
van kanalen (zonder functie voor de be
roepsvaart) aan lagere overheden tegemoet
gekomen kan worden;
d. een wettelijke regeling ten aanzien van
de afsluiting van openbare wateren, met
beroeps- en inspraakprocedure;
e. het aanhouden van beslissingen over het
afsluiten van kanalen totdat de genoemde
beleidsvisie op nationaal niveau en/of de
bovengenoemde wettelijke regeling gefor
muleerd zijn.
De provincie's zouden een fonds moeten
instellen om daaruit het behoud van oude
kanalen te bekostigen.
Bedreigd of reeds afgesloten
In een bijlage bij de brochure wordt door ir.
N. E. Servatius een beschrijving gegeven
van een aantal bedreigde en afgesloten ka
nalen. Hierin worden genoemd: het
Eindhovens-kanaal van de Zuid-Wil
lemsvaart naar Eindhoven, waarvoor o.m.
Heemschut zich heeft ingezet in ver
band met het landschappelijk karakter; het
Apeldooms-kanaal van Dieren naar Hat-
tem; sommige Overijsselse kanalen; het
Oranje-kanaal van de Drentse Hoofdvaart;
Beilervaart-Linthorst Homan kanaal; Op-
sterlandse Compagnonsvaart met De Witte
Wijk; het Tjongerkanaal; de vaarweg
Drachten naar de Drentse Hoofdvaart; het
kanaal Almelo-Nordhom; het kanaal Coe-
vorden - Alte Picardië; de aansluiting van de
Hoogeveense Vaart aan de grens op het
Schöningsdorfkanaal; het Rütenbrockka-
naal van het Ter Apelkanaal naar de Ems en
het Scholtenskanaal/Compascuümkanaal
Friesland
In een tweede bijlage wordt een opsomming
gegeven van vaarwegen in Friesland, die
door afdamming of het bouwen van zeer
lage vaste bruggen voor de watersport ver
loren zijn gegaan; een lange lijst.
De brochure is te bestellen door storting van
7,50 op postgironummer 4880 ANWB,
afd. Milieu en Landschap, Den Haag, onder
vermelding: brochure Oude kanalen.
v.d. W.
225