Oude kanalen
Het achter ons liggende monumentenjaar
heeft ons geleerd dat monumentenbescher
ming niet té beperkt moet worden gezien.
Zo begint de inleiding van een brochure
over oude kanalen, samengesteld door de
ANWB in overleg met het Kon. Ned. Wa
tersport Verbond èn de Bond Heemschut.
De inleidende opmerking vertelt ons natuur
lijk niets nieuws, maar toch zijn we van
mening, dat ze volkomen terecht wordt ge
steld, omdat er nog altijd een zeer breed
publiek is, dat bij monumentenzorg of
bescherming alleen maar denkt aan oude
gebouwen, boerderijen, molens en kas
telen. Maar in de kring van onze bond weet
men al lang, dat het milieu meer en meereen
rol speelt in het geheel van de monumenten
zorg. Daarom kan een brochure als de on
derhavige een nuttige rol vervullen.
Ze schenkt aandacht aan onze „oude kana
len", hun schoonheid, hun waarde, hun
oude en nieuwe functies, hun bedreiging en
mogelijkheden voor hun behoud.
Onder „oude kanalen" moet men vooral
verstaan die kanalen, die hun functie voor
de beroepsvaart hebben verloren, doordat
zij slechts toegankelijk zijn voor kleine
schepen. Maar al zijn ze dan voor de be
roepsvaart verloren gegaan, ze vertegen
woordigen niet zelden grote landschappe
lijke en cultuurhistorische waarden; reden
om ze te behouden. Deze kanalen kunnen
bovendien van betekenis zijn voor de recrea
tie, en dus nog een nuttige functie vervul
len.
Afsluiting van deze kanalen, of erger nog
demping, kan een verlies van het milieu
224
1De sluis bij Dieverbrug; de beplanting
geeft luwte.
2Linthorst Homan Kanaalde populieren
begeleiden de bocht in het kanaal.
3. Dubbele ophaalbrug in Loenen aan de
Vecht.
4. Rol brug van de Katerveerse sluis bij
Zwolle.
5. Ontluistering van een Veenkolonie.
6. Hoogeveense Vaart. Sluizen in verval na
afsluiting.
De foto's bij dit artikel zijn ontleend aan
Oude Kanalen, een uitgave van de ANWB,
in samenwerking met KNWV en Bond
Heemschut. Copyright E.J.W. Gratama
van Andel.