Herengrachtboek is uit! n mmssftmïmm Het uitroepteken achter het bovenstaande opschrift geeft in de eerste plaats uitdruk king aan onze voldoening over het feit, dat dit boek toch is verschenen. Voldoening, omdat het al weer een hele tijd geleden is, dat we in ons tijdschrift over de totstandko ming van de publicatie enige twijfel moes ten uitspreken en we toen alleen maar kon den hopen, dat het er toch van zou komen. In de tweede plaats dat uitroepteken omdat we daarmee de unieke betekenis van deze uitgave willen benadrukken. Terecht hechtte burgemeester Samkalden in zijn toespraak bij de uitreiking van het eerste exemplaar, daaraan grote waarde. Een uniek boek over een uniek brok Amster damse geschiedenis. Uniek ook, omdat de verschijning van dit historische werk vooral te danken is aan particulier initiatief, waarbij we overigens de inbreng van de Stadsdrukkerij niet onvermeld willen laten. Die inbreng is namelijk heel groot geweest, geïnspireerd als men daar werd door een aantal Amsterdamse burgers. De voltooiing De geestelijke vader De geestelijke vader van het Herengracht- boek was J. P. Mieras, directeur van de BNA, en bestuurslid van het genootschap (overleden 1956). Door zijn grote liefde voor de Amsterdamse grachten, verdiepte Mieras zich telkens weer in het grachtenboek, dat op naam staat van Caspar Philips, het bekende tussen 1768 en 1770 bij B. Mourik verschenen plaatwerk, waarin de gevels van alle huizen aan de Heren- en Keizersgracht nauwkeurig afgebeeld zijn. Twee herdrukken brachten dit grachtenboek opnieuw in de belangstel ling. Mieras was als geen ander gevoelig voor de onmiskenbare bekoring die er van de 18ê-eeuwse gravures uitgaat. Als archi tect kwam hij echter tot de conclusie, dat dit grachtenboek uit bouwkundig oogpunt vele tekortkomingen vertoont. Volgens Mieras moest er een nieuw grachtenboek komen. Met een dergelijke uitgave beoogde hij een tweeledig doel. In de eerste plaats zou het boek een betrouwbare documentatie bieden van het forse boek (720 pag.) is een voor beeld van een hartverwarmende samenwer king. Deze blijkt uit hetgeen prof. mr. H. de la Fontaine Verwey, voorzitter van het Ge nootschap Amstelodamum ter gelegenheid van de verschijning van het boek schreef in het huisorgaan van de Stadsdrukkerij. Het boek had eigenlijk het vorige jaar moeten verschijnen, toen het genootschap 75 jaar bestond. Waarom het een jaar later werd kan men hierna lezen. 222 over de tegenwoordige staat van de gevels aan de Heren- en Keizersgracht. Maar het zou ook de architecten die aan de oude grachten nieuwe huizen gingen bouwen, kunnen helpen bij hun pogingen om de nieuwe gevel architectonisch in te passen in de oude gevelwand. Toen Mieras in 1942 bestuurslid werd van Amstelodamun, vond hij in deze kring al spoedig instemming met zijn plan voor een nieuw grachtenboek. Maar: de middelen van het genootschap wa ren beperkt en als goed Nederlander dacht hij er niet aan tijdens de bezetting een beroep te doen op de overheid. Zo kwam hij op het denkbeeld de Amsterdamse jeugd in het werk te betrekken. Zijn voorstel: een wed strijd uit te schrijven door het genootschap, open te stellen voor leerlingen van teken- scholen alsook voor anderen. De ingezon den tekeningen zouden dan later verwerkt kunnen worden tot „strip-drawings". Met zijn aanstekelijk enthousiasme viel het Mieras niet moeilijk het bestuur voor zijn denkbeeld te winnen. Op 28 oktober 1942 installeerde de. voorzitter mr. A. Ie Cos- quino de Bussy de commissie voor de grach- tengeveltekeningen met Mieras als voorzit ter, architect J. J. Vriend als secretaris en architect J. F. Berghoef, ir. A. J. van der Steuren Frans J. IJzerinkhuysen als leden. De Poorters Op beide wedstrijden die in 1942 en 1943 door het genootschap werden uitgeschre ven, kwamen slechts weinig inzendingen binnen, waarvan er enkele werden be kroond. De sluitingstermijn van de laatste wedstrijd werd echter verschoven op ver zoek van De Poorters, de vereniging van studerenden aan de cursus voor voortgezet hoger bouwonderwijs HBO. Tot grote verrassing van de commissie le verde dit gezelschap op 1 oktober 1943 de volledig in inkt en op schaal 1:100 uitge werkte tekeningen in van de gevels van alle huizen aan de Herengracht van Amstel tot Koningsplein. De helft van het werk aan de Herengracht was in zes weken volledig ver richt door veertig poorters. Natuurlijk kre gen ze de eerste prijs. Ook werd terstond afgesproken wat er nu verder zou gebeuren. Besloten werd, dat het genootschap het uit sluitend auteursrecht op de tekeningen zou krijgen. Voorts namen de poorters op zich, tegen vergoeding van onkosten de huizen aan de Herengracht tussen Koningsplein en Brouwersgracht in tekening te brengen. Ongeveer tachtig studenten werkten hieraan gedurende een week in juli 1944. Vóór sep tember van dat jaar werden de schetsen in potlood ingeleverd. Van de afwerking kon echterniets komen, omdat door de bezetting ia i, ini.iai

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1976 | | pagina 30