komt bij dat ik al als kind langs de grachten
zwierf, om de huizen te bekijken. Toen al
spraken ze me sterk aan. En ze prikkelden
mijn fantasie: Wat zou er achter die gevels
zitten? Wat zou er vroeger allemaal gebeurd
zijn?". Was het verwonderlijk dat Henk
Bakkeren, zo jong als hij was, gemakkelijk
de weg wist te vinden naar de steenhouwerij
van Ome Henk Vedder in de Kuipersstraat?
Hij: „Ik speelde op dat werfje, en ik kèèk
vooral. Vedder had wel aardigheid in me,
en al gauw mocht ik zelf een beiteltje vas
thouden, zo van: Probeer het maar eens,
Henk Bakkeren bij deze foto: ,,Deze dolfijn
zit in de gevel van een pand aan de Wester-
markt in Amsterdam. Van dat panddat nu
helemaal is hersteld, was nog maar een
restant over. Het was een van de gaten van
Amsterdam. En de dolfijn? Die was hele
maal verdwenen. De vroegere bewoners
van het huis, die naar de KS zijn geëmi
greerd, namen de originele gevelsteen mee.
Die steen is nu ingemetseld in het stadhuis
daar. Maar in dit geval was dat in ieder
geval bekend, dat er een dolfijn aan de gevel
had gezeten en daar was ook een foto van.
Aan de hand van die foto heb ik een nieuwe
dolfijn gehakt. Als gelukssymbool want dat
was hetkomt de dolfijn als gevelornament
in Amsterdam meer voor. Je mag daaruit
we! afleiden dat degenen, die de huizen met
dolfijnen lieten bouwen, zeer waarschijnlijk
met de zeevaart te maken hebben gehad."
Henk Bakkeren bij deze foto:,Dit is de wel i
zeer stijlvolle topgevel van Huize Bartolotti I
aan de Amsterdamse Herengracht. Daar
was veel werk aan, ook al omdat de top van
deze gevel helemaal, ontbrak. Die was er al
eens afgehaald toen hij gevaarlijk dreigde te
worden. Er is heel wat getekend om een
bijpassende top te maken, maar toch kon
men het over het ontwerp niet helemaal eens
worden. En juist op dat moment kwam er
raad. Wat bleek? In het Rijksmuseum te
Amsterdam hing een schilderij van Jan van
der Heijde, waarop de topgevel van Huize
Bartolotti voorkwam. Nu kan het best zijn
dat de schilder daaraan wat toe- of afge
daan heeft, maar in ieder geval hadden we
een uitgangspunt. Daarvan uitgaande heb
ik de top hersteld. Discussiepunt: op de
vaas helemaal bovenop schilderde Van der
Heijde een meeuw met uitslaande vleugels.
Maar hoorde die meeuw nu lot het beeld
houwwerk of streek hij er in de ogen van de
schilder nel neer? Mijn antwoord: er zat,
hoe dan ook, een meeuw op die vaas. En wal
gebeurde? De vaas was nog geen drie tellen
aangebracht of er zat inderdaad een meeuw
op