komt bij dat ik al als kind langs de grachten zwierf, om de huizen te bekijken. Toen al spraken ze me sterk aan. En ze prikkelden mijn fantasie: Wat zou er achter die gevels zitten? Wat zou er vroeger allemaal gebeurd zijn?". Was het verwonderlijk dat Henk Bakkeren, zo jong als hij was, gemakkelijk de weg wist te vinden naar de steenhouwerij van Ome Henk Vedder in de Kuipersstraat? Hij: „Ik speelde op dat werfje, en ik kèèk vooral. Vedder had wel aardigheid in me, en al gauw mocht ik zelf een beiteltje vas thouden, zo van: Probeer het maar eens, Henk Bakkeren bij deze foto: ,,Deze dolfijn zit in de gevel van een pand aan de Wester- markt in Amsterdam. Van dat panddat nu helemaal is hersteld, was nog maar een restant over. Het was een van de gaten van Amsterdam. En de dolfijn? Die was hele maal verdwenen. De vroegere bewoners van het huis, die naar de KS zijn geëmi greerd, namen de originele gevelsteen mee. Die steen is nu ingemetseld in het stadhuis daar. Maar in dit geval was dat in ieder geval bekend, dat er een dolfijn aan de gevel had gezeten en daar was ook een foto van. Aan de hand van die foto heb ik een nieuwe dolfijn gehakt. Als gelukssymbool want dat was hetkomt de dolfijn als gevelornament in Amsterdam meer voor. Je mag daaruit we! afleiden dat degenen, die de huizen met dolfijnen lieten bouwen, zeer waarschijnlijk met de zeevaart te maken hebben gehad." Henk Bakkeren bij deze foto:,Dit is de wel i zeer stijlvolle topgevel van Huize Bartolotti I aan de Amsterdamse Herengracht. Daar was veel werk aan, ook al omdat de top van deze gevel helemaal, ontbrak. Die was er al eens afgehaald toen hij gevaarlijk dreigde te worden. Er is heel wat getekend om een bijpassende top te maken, maar toch kon men het over het ontwerp niet helemaal eens worden. En juist op dat moment kwam er raad. Wat bleek? In het Rijksmuseum te Amsterdam hing een schilderij van Jan van der Heijde, waarop de topgevel van Huize Bartolotti voorkwam. Nu kan het best zijn dat de schilder daaraan wat toe- of afge daan heeft, maar in ieder geval hadden we een uitgangspunt. Daarvan uitgaande heb ik de top hersteld. Discussiepunt: op de vaas helemaal bovenop schilderde Van der Heijde een meeuw met uitslaande vleugels. Maar hoorde die meeuw nu lot het beeld houwwerk of streek hij er in de ogen van de schilder nel neer? Mijn antwoord: er zat, hoe dan ook, een meeuw op die vaas. En wal gebeurde? De vaas was nog geen drie tellen aangebracht of er zat inderdaad een meeuw op

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1976 | | pagina 21