geschilderd door Jansen van Ceulen, waar van lang is aangenomen dat het Willem III (de Koning-Stadhouder) als jongen voor stelt. Tegenwoordig wordt dit betwijfeld, hoewel het niet vaststaat wie het dan wel zou zijn. Hier hangt ook een klein portret van Louise de Coligny en van Philips Wil lem, de oudste zoon van Willem de Zwijger. Portretten (schilderijen) ziet men ook in de grote eetzaal, maar daar kan men zijn hart vooral ophalen aan bijzonder mooi Saksisch porseleinDaar staat ook een spinet uit 1766 van de Londense Jac. Kirckman en een vermoedelijk begin 19e-eeuwse koperen borden warmer. Tegen een der wanden een zeer opvallend ingebouwd buffet. Dr. Cuypers als restaurateur Het bijzondere van deze eetkamer - men kan eerder van een eetzaal spreken - is, dat deze indertijd gerestaureerd is door de oude dr. Cuypers! Van de eerder besproken grote zaal komt men in de zgn. gobelinkamer, waar de mu ren overigens niet met gobelins maar met wandtapijten zijn behangen. Het is Vlaams werk uit ca. 1730 en ze stellen de vierjaar getijden voor. Een intiem vertrek vormt de bibliotheek, met meubels uit verschillende perioden, tot uit het Jugendstiltijdperk toe. De biblio theek kan aanspraak maken op de eerste uitgave van La Fontaine. Hier staat voorts een 18e-eeuwse schrijftafel waaraan in 1918 keizer Wilhelm II zijn akte van afstand te kende! Zoals men weet heeft de ex-keizer enige tijd op kasteel Amerongen vertoefd. Aanvankelijk zou hij er slechts enkele dagen verblijven, maar uiteindelijk zou het kasteel hem meer dan een jaar onderkomen ver schaffen. Daarna vestigde de ex-keizer zich in Huize Doom. In kasteel Amerongen zijn verschillende voorwerpen, die aan het verblijf van Wil helm II herinneren. In de bibliotheek hangt o.a. een pastel portret van de vijfde graaf van Athlone, begonnen door Belle van Zuylen en afge maakt door Liotard. Belle van Zuylen was een nicht van de vijfde gravin van Athlone. Van de bekende Nederlandse hangt ook een pastel-portret in de bibliotheek. Op de eerste verdieping bevindt zich een machtige ruimte, die de galerij wordt ge noemd. Ook hier is dr. Cuypers als restaura teur opgetreden. Over het resultaat van diens werk hier en in de eetzaal is iedereen overigens niet zó gelukkig. Er is aan de oorspronkelijke stijlen wel enig geweld aangedaan, menen hedendaagse deskundi gen. Maar goed, dit terzijde. De muren van de galerij zijn in vakken verdeeld door groenmarmeren pilasters, die onder Cuy pers in de plaats zijn gekomen van vroegere, die waarschijnlijk van zandsteen zijn ge weest. In deze galerij hangen de levensgrote portretten van alle heren en vrouwen van Amerongen. Hier bevindt zich ook een or gel. Verder ziet men er portretten van alle graven en gravinnen van Athlone met het opvallende, maar niet zo fraaie portret van graaf Godard van Aldenburg in het costuum van de Duitse Orde. Op de galerij komen verschillende kamers uit, o.a. de „koningskamer", waarin de koning-stadhouder Willem III placht te sla pen in een hemelbed, waarvan de gordijnen geborduurd heten te zijn door de dochters van de eerste graaf van Athlone. In een andere kamer staat ook een hemelbed (17e eeuw) en daar hangt het portret van Marga- retha Tumor (de bouw vrouwe van het kas teel), als weduwe, een oude, maar nog zeer intelligent kijkende vrouw. Hebben we ons tot nu beperkt tot het „woongedeelte", een bezoek aan de kel ders met prachtige gewelven, is eveneens zeer de moeite waard. Kunstzin We geloven met deze sobere beschrijving een indruk te hebben gegeven van de schat ten, die zich in kasteel Amerongen bevin den, schatten die door achtereenvolgende geslachten met veel liefde en vaak met kunstzin zijn bijeengebracht. En deze om vangrijke museum-verzameling bevindt zich in een monumentaal bouwwerk, sober van stijl, maar door de ruimtewerking van hal, galerijen en zalen, inderdaad uniek. Op dit kostelijk bezit, dat nu bedreigd wordt, zijn, naar het ons voorkomt van toe passing de woorden, die ter introductie van ons eigen tijdschrift Heemschut in 1924 werden geschreven doorL. Knappert: „Wij weten zeer wel - al doet het bitter leed - dat er nog veel verdwijnen zal, dat de voorge slachten ons schonken en in schoonheid nimmer te evenaren zal zijnDoch beter dan mokkend zich terugtrekken is te pogen iets van de bekoring van het oude in de nieuwe dingen leggen". v. d. W. 147

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1976 | | pagina 11