m
Sloopdeel Kurhaus
wordt bewaard
w
Rotterdam
binnenstadsdag
Jaarlijkse algemene ledenvergadering
Zaterdag 26 juni 1976 om 10 uur
in Utrecht.
Agenda en plaats van de vergadering
in het mei-nummer.
Zo zon de eetzaal van het Kurhaus er
omstreeks 1900 uit.
Foto: Uit Vaarwel Scheveningen door
mr. A. Adama Zijlstra
2. Zo kwam de koepel van La Corvette
in het Kurhaus hij hel stopen vrij
foto: Meyer Den Haag
Bij de gedeeltelijke sloop van het Kurhaus te
Scheveningen is een gebogen glas-in-lood
koepel in de zuidvleugel tevoorschijn ge
komen. Het gaat hierbij om een Jugendstil-
koepel die onder stuc was verdwenen. Een
Heemschut-lid, begaan met het „lot" van
het Kurhaus vestigde hierop onze aandacht
met de vraag of dit stukje monumentaal
Kurhaus niet bewaard kan blijven. We heb
ben hierover ons licht opgestoken en ons is
daarbij verzekerd, dat de koepel weliswaar
wordt verwijderd, maar dat deze niet naar de
schroothoop gaat, doch opgeslagen zal
worden tot bij tijd en wijle er - eventueel
elders - een goede bestemming voor kan
worden gevonden.
Het Kurhaus werd indertijd (1885-1887)
ontworpen door de Duitse architecten
Henckenhof en Ebert. Zij waren nog niet
aan de Art Nouveau toe, hoewel men aarze
lende aanzetten, vooral in de decoratie van
de zalen aantreft. In zijn boek ,,'s-Gra-
venhage stad om de vijver" heeft de enige
tijd geleden overleden auteur R. Blijstra
daarover o.a. het volgende geschreven:
„Het Kurhaus staat daar met zijn vreemde
classicistische pilastergevel, die op generlei
wijze past bij de koepel, die men niet Turks
en niet barok kan noemen, met zijn in het
geheel niet passende witte bijgebouwen aan
de zijkanten (inmiddels al eerder verdwe
nen: red. Heemschut), die overigens slechts
schijnbaar met het hoofdgebouw zijn (wa
ren; red. Heemschut) verbonden, met zijn
ijzeren galerij rond het hele gebouw en zijn
zuilengalerij voor de kamers over twee ver
diepingen verdeeld door ijzeren zuiltjes, en
gedeeltelijk uitgerust met forse stenen ba
lustraden, maar een verdieping hoger met
ijzeren hekjes". Blijstra vervolgt: „Een
kermistent van steen en ijzer, zo zou men
het Kurhaus kunnen noemen, maar dan een
kermistent, die vrolijk en onbezorgd alles
wat stijl heeft, tart en alleen bestemd is om
de mens een gevoel van ongedwongen ple
zier te bezorgen. Men heeft het gevoel, dat
de architecten moeite noch kosten gespaard
hebben om er nog eens wat tegenaan te
gooien teneinde de feeststemming te verho
gen." Blijstra gaat zo nog even door en
constateert dan - hij schreef zijn boek in
1964 - „dat een aantal zalen, onder andere
de Corvette', zodanig verbouwd zijn dat er
niet veel van is overgebleven. Dit restaurant
met zijn aardige, nu geheel gecamoufleerde
ijzeren bogen, was destijds een monument
van de Art Nouveau, een vroeg monument
voor Nederland en zelfs voor Europa
(1886). Het is zeer jammer, dat het ijzer
werk en de decoraties in de wanden geheel
zijn verdwenen, temeer omdat de bouw
meesters in dit bouwwerk onbekommerd
alle soorten stijlen mengden". Tot zover
Blijstra, die, toen hij dit schreef, wel niet
gedacht zal hebben, dat de oorspronkelijke
versiering van de Corvette" nog eens voor
de dag zou komen. Zijn objectieve, kriti
sche geest zou er, ware hij nog in leven
moeite mee hebben, dit Scheveningse mo
nument ontluisterd te zien, maar mogelijk
dat hij er vrede mee zou hebben, dat het ooit
nog eens elders een waardige plaats zal krij
gen. Wij zouden dat in elk geval bijzonder
toejuichen. v.d.W.
Het Rotterdamse gemeentebestuur is van
oordeel, dat het stadscentrum verfraaid
moet worden. Hoe? Daarvoor kan de bur
gerij plannen indienen, bij voorkeur in de
vorm van maquettes, tekeningen en foto
montages, in te leveren bij de Dienst van
Stadsontwikkeling, Haagse Veer 35. Op 22
mei wordt een Binnenstadsdag gehouden en
dan zullen de ingediende plannen in de hal
van het stadhuis worden tentoongesteld.
Creatieve inspraak van de burgerij zouden
we dit kunnen noemen. We zijn nieuwsgie
rig naar het resultaat. Mogelijk dat het Rot
terdamse voorbeeld navolging krijgt. Er zijn
meer stadscentra die een opknapbeurt ver
dienen, maar waarvoor de plannen meestal
op de tekentafels van de gemeente worden
vervaardigd. De burgers komen er nauwe
lijks aan te pas.
v. d. W. 63