Stadsherstel Groningen
van de grond
troon, de culturele activiteiten, de inter
menselijke relaties, de vervlechting van
functies, liet zich niet in formules of onder
een noemer brengen. Het leven is altijd
meer dan de leer geweest.
Je thuis voelen
Een derde overweging bij het opkomen van
een nieuwe zienswijze op de stad is ge-
Panden 19-22 aan hel Martinikerkhof vóél
de restauratie.
Foto J. Ph. de Vrieze
Toen de definitieve oprichting van
Stadsherstel Groningen b.v. in 1972
een feit werd, hadden enkele medeop
richters twee jaar eerder pogingen
daartoe gedaan. Helaas was in 1970 de
tijd nog niet rijp om oude historisch
interessante huizen te renoveren. Noch
politici, noch het publiek zagen dit zit
ten. Inmiddels kwamen er overal in Eu
ropa nieuwe gedachten op over de
waarde van oude stads- en dorpsker
nen: Het alles-moet-wijken-voor-de-
auto, het alles-moet-nieuw-voor-onze-
tijd en we-willen-met-z' n-allen-buiten-
in-het-groen-wonen, begon bij de jon
gere generatie een verdachte klank te
krijgen. Ook in de vakkringen waren
reeds eerder kritische geluiden ge
hoord over de ontwikkeling der laatste
tientallen jaren.
Men begon zich bewust te worden dat de
steden, de centra al eeuwenlang de baker
mat van onze cultuur zijn geweest, de
kraamkamer van nieuwe ideeën, de uitwis
selingsplaatsen op gebied van handel, nij
verheid en cultuur, de ontmoetingsgelegen
heden voor bewust levende mensen. Bo
vendien ging men inzien dat de tot dan zo
geprezen moderne, progressieve nieuw
bouw en stedebouw, waar met alles
rekening was gehouden, helemaal niet zo
erg rekening hield met echt warm menselijk
leven. Alles had men geanalyseerd in cijfers
en in tabellen en grafieken ondergebracht,
maar de na-oorlogse stedebouw is niet veel
verder gekomen dan een gebouwde analyse.
Het werkelijke leven plus het sociale pa-
Panden 19-22 aan hel Martinikerkhof, het
oudste plein van Groningen; gekocht in
1972 door Stadsherstel, gerestaureerd en
gerenoveerd en daarna doorverkocht aan
particulieren voor 100.000,- per wo
ning.
Architectuur: P. L. de Vrieze.
22 Foto: D. v. d. Veen