Heemschut in act e
dat vaststaat op welke wijze de Ooster-
schelde zal worden afgesloten: óf met een
open caissondam óf met een dichte dam.
Zoals bekend is in principe gekozen voor
een doorlatende caissondam, om het zeer
waardevolle natuurgebied te sparen. Het
staat echter nog niet vast of zo'n dam tech
nisch uitvoerbaar is. Wat het resultaat van
de studie daarover ook is: de dijkversterkin
gen gaan door, zij het dan daar waar dat
nodig is.
Kamp aan Kanaal
In een brief aan B. en W. van Mierlo heeft
Heemschut zich gekant tegen de vestiging
van een klein woonwagenkamp langs het
Eindhovens Kanaal, bij de brug in de pro
vinciale weg Helmond-Mierlo. Een kamp
op uitgerekend dat punt is zeer nadelig voor
natuur- en landschapsschoon langs het ka
naal, waarbij ook de aanwezigheid van de
gerestaureerde Elderse Molen in het geding
is. Immers, die molen heefteen ongeschon
den ruimte nodig en daar komt niets meer
van terecht met een kamp vlakbij. Heem
schut vraagt B. en W. dan ook een andere
lokatie te zoeken.
Parkeren in keurblok
Een zaak, die in Amsterdam al geruime tijd
speelt, heeft in de actie van Heemschut een
vervolg gekregen in een brief aan de raad.
Het gaat hier om het plan voor het maken
van een parkeergelegenheid in keurblok III
(Herengracht, Leliegracht, Keizersgracht
en Raadhuisstraat). Heemschut herhaalt
nadrukkelijk zijn standpunt, en dat luidt:
„Het scheppen van parkeerruimte in dit
blok dat - met uitzondering van de kant van
de Raadhuisstraat - wordt gekenmerkt door
een aaneenschakeling van panden met een
uitzonderlijke monumentale waarde en
waarbinnen zich een vrijwel ongeschonden
terrein bevindt met tuinen (waaronder
prachtige hoeven) met eeuwenoude bomen,
achten wij onaanvaardbaar." Volgens de
geldende verordening mag daar ook niet
geparkeerd worden, maarB. en W. zouden
dit dan voor vijf jaar willen gedogen. De
grote angst van Heemschut is, dat dit gedo
gen - net als in andere keurblokken - tot een
feitelijke toestand zal leiden. Na een ge
sprek met de betrokken wethouder zag het
er naar uit, dat er nog een aanvaardbare
oplossing uit de bus zou komen. Maar niets
is minder waar gebleken. Achteraf heeft de
wethouder simpelweg laten weten dat B. en
W. een bouwvergunning hebben verleend
voor het maken van een toegang tot het
binnenterrein, in de wand van de Raadhuis
straat. Heemschut (en met de Bond het Ge
nootschap Amstelodamum) acht die ver-
En verder:
GS van Groningen delen mee dat een
centraal materialendepot voor restaura
ties zeker aantrekkelijk is, maar onge
twijfeld ook veel problemen (met name
financiële) met zich meebrengt.
Bij GS van Gelderland heeft Heemschut
de bezwaren herhaald, die hij heeft tegen
het (veel te omvangrijke) bestemmings
plan „De Heuven" te Gameren.
Bij GS van Noord-Holland heeft Heem
schut bezwaar gemaakt tegen het be
stemmingsplan „Rondom de Haring-
buys" van de gemeente Bloemendaal,
dat een fraai stuk natuur aantast.
Bij GS van Noord-Brabant is bezwaar
ingediend tegen het bestemmingsplan
van Oost-, West- en Middelbeers, dat
gunning onrechtmatig. Er wordt iets (parke
ren) mogelijk gemaakt, dat volgens de gel
dende verordening niet mag. Ergo: het gaat
erom het fraaie binnenste van het keurblok
te bewaren, als groene long in de stad en tot
genot van alle omwonenden voor wie één
geparkeerde auto al een aantasting is van
hun uitzicht.
een uitbreiding van het bedrijf van de
CAV in de kom van het dorp mogelijk
moet maken.
Bij de PS van Overijssel heeft Heem
schut zijn bezwaren herhaald tegen het
plan een nieuwe brug in Ossenzijl - een
brug waar het dorp niet om verlegen zit -
te bouwen.
B. en W. van Heusden delen mee dat de
uitbreiding van de conservenfabriek Jon
ker Fris kan doorgaan, nu GS van
Noord-Brabant verklaringen van geen
bezwaar hebben afgegeven.
HetministerievanCRMbericht dat,mede
naar aanleiding van Heemschut's ver
zoek, het voornemen bestaat de boerderij
Geestdorp 22A te Woerden op de monu
mentenlijst te plaatsen.
Binnentuinen in keurblok III te Amsterdam, waar B. en W. parkeren willen toestaan.