I ymmL - opende Koningin Juliana in het tentoon stellingsgebouw de eerste expositie met als onderwerp de recreatie en met als toepasse lijke titel „Weg wezen". Sindsdien werden in dit gebouw regelmatig tentoonstellingen gehouden. Behalve het tentoonstellingsgebouw was één spectaculair onderdeel van het museum reeds sedert 29 maart 1973 dagelijks vrij toegankelijk: de Schuttersgalerij, waar schijnlijk het enige plekje ter wereld waar zeventiende-eeuwse schilderijen „op straat" zijn te bezichtigen. Vervolgens ver liet het Amsterdams Historisch Museum op 2 december 1974 de Waag en werd dit oude poortgebouw op 30 januari 1975 weer geopend met twee hernieuwde musea: het Joods Historisch Museum en het Geschied kundig Medisch-Pharmaceutisch Museum. Inrichting Bij de inrichting van het nieuwe museum in het voormalige Burgerweeshuis werd dank baar gebruik gemaakt van de ervaringen die de laatste jaren zijn opgedaan met de drie historische deeltentoonstellingen. De be zoeker kan zich door de opstelling in be trekkelijk korte tijd een globaal inzicht vormen in de geschiedenis van de stad aan de hand van een min of meer chronologi- 1In het hart van deze luchtfoto het Histo risch Museum, met rechts aansluitend de gevels van het Begijnhof. 2. De Meisjesplaats na de nu pas afgeslo ten restauratie. 3. De ingang tot het museum in de Sint Luciënsteeg. 4. Als herinnering aan het weeshuis is de regentenzaal in volle glorie hersteld. 5. De Schuttersgalerij: schilderijen ,,op straat' sche indeling. Terwille van de duidelijkheid van het overzicht doch ook vanwege de be schikbare ruimte komen in de opstelling al leen de belangrijkste aspecten aan bod. De ook in de toekomst regelmatig te houden tijdelijke tentoonstellingen kunnen be paalde onderwerpen meer gedetailleerd be handelen. Het museum wordt verlevendigd door ver rassende elementen als vide's, een buitenvi- trine voor hamassen en een zingend schilde rij. Dit laatste betrefteen muzikale illustra tie bij de in 1533 door Cornelis Anthonis- zoon geschilderde Braspenningmaaltijd, een van de oudste schuttersstukken. Op dit schilderij ontdekte men in de hand van een der schutters de tekst van het minneliedje „In mijnen zin heb ik verkoren een meis ken" van de vijftiende-eeuwse Vlaamse componist Antoine Busnois. Na een druk op de knop hoort de beschouwer dit liedje uit voeren door de Amsterdamse Cantorij on der leiding van Louis Mol. De vele tekstborden in de opstelling maken het mogelijk dat ieder zelfstandig zijn weg kan vinden. Bovendien fungeert de reproduktie-afdeling tevens als informatie centrum. Scholen, groepen en bezoekers met speciale wensen kunnen steeds een be roep doen op de educatieve dienst. Ook de bibliotheek en het prentenkabinet staan ten dienste van de bezoeker die nader geïnfor meerd wil worden. Deze laatste afdelingen zijn ingericht boven de vroegere regenten zaal, die als herinnering aan het weeshuis in oude glorie is hersteld. De beslotenheid van het vroegere Bur gerweeshuis heeft - mede door de verbin tenis met het Begijnhof - thans plaats gemaakt voor de open hof van het Am sterdams Historisch Museum. Waar eens de voorbijgangers achter poorten en hoge muren een schone omgeving konden vermoeden, is nu een rustpunt in het stadsgewoel gekomen. 253

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1975 | | pagina 16