Hulde
Op de lijst
in 1580 werd gebouwd, weer als een zeer
levendig element in de Kerkebuurt terug.
Levendig ook vooral omdat „De drie rin
gen" met het gerestaureerde, oude raadhuis
van Soest (bewoond door Van Ee zelf) aan
een kant de afsluiting vormt van het dorps
plein met pomp.
De bestemming van „De drie ringen" tot
galerij dankt Van Ee aan makelaar Harry de
Wolffuit Soest die, na een bloeiende handel
in onroerend goed, zich ook al in z'n hobby
heeft gestort: de kunst. De Wolff heeft de
stal gehuurd om er exposities te houden,
waarvan de eerste was gewijd aan „Het
2. Het intieme dorpsplein met pomp.
Rechts de voorzijde van ,,De drie ringen"
aansluitend het oude raadhuis van Soest.
3. ,,De drie ringen" van opzij. Onder het
rieten dak is de kunstgalerij gehuisvest.
4Een ander typerend element van de Ker
kebuurt: ,,De Gezonde Apotheek" van
meester-bakker E. van Brummelen.
monument in de beeldende kunst". Op het
ogenblik is er grafisch werk te zien. De
Wolff spreekt welbewust over „galerij" en
niet over „galerie".
Waarom is dat? Hij: „Dat zit zo. Vroeger
was er om het Paleis voor Volksvlijt in Am
sterdam een galerij van allerlei winkeltjes.
Die galerij is weggekwijnd na de brand, die
het Paleis verwoestte. Wonder boven won
der is een van de stenen, die boven de vier
toegangen van de galerij zaten, bewaard
gebleven. In die steen, van Zweeds graniet,
staat - heel Nederlands - het woord GA
LERIJ'. Steen met opschrift vond De Wolff
erg passend bij wat hij van plan was, en
daarom markeert het graniet nu de toegang
tot zijn galerij. De steen is onthuld door de
heer Ton Koot."
GW.
Een rechthoekige vleugel van het Ursuli-
nenklooster te Breust (gemeente Eijsden), is
op de aanvullende lijst van beschermde mo
numenten geplaatst. De in neo-renais-
sance-stijl gebouwde vleugel dateert van
omstreeks 1900 en wordt toegeschreven aan
P. J. H. Cuypers.
Op dezelfde lijst staat een 19e-eeuwse boer
derij in Luyksgestel.
Op de aanvullende ontwerplijst werden ge
plaatst een I9e-eeuwse boerderij in Steen
deren, boerderij „Den IJver" in Echteld, de
resten van de eerste stadsmuur en een huis in
Maastricht, een 15e-eeuws huis in Bergen
op Zoom en een 19e-eeuwse tabaksschuur
in Leusden. Deze schuur herinnert aan de
belangrijke cultuur van pruimtabak rond
Amersfoort tussen de Napoleontische tijd en
de eerste wereldoorlog.
Op de laatste Zeeuwse Heemschutdag heeft een van de deelnemers zich tot tolk van
de ca. 425 excursisten gemaakt om hulde te betuigen aan mevr. Hengeveld-Brand,
die namens de Bond de organisatie had voorbereid, die in de praktijk „een buiten
gewone prestatie" was gebleken. De wijze waarop „alles" geregeld was, de pro
gramma's waren opgesteld en zijn uitgevoerd, het vele dat men heeft kunnen zien
en genieten en de vlotheid en charme waarmee er leiding werd gegeven, genoot,
aldus deze spreker, ieders bewondering en erkentelijkheid.
Mevr. Hengeveld beantwoordde deze spontane hulde met de deelnemers aan te spo
ren meer nieuwe leden te werven.
201