Heemschut in actie
m
Rechthuis Muiderberg
Er zijn plannen om het karakteristieke
Rechthuis te Muiderberg uit te breiden
met een hotelvleugel, op de plaats
waar nu een aangebouwde schuur
staat. Naar verluidt zou de te realiseren
nieuwbouw niet voldoende worden
aangepast. Heemschut is daar ongerust
over en heeft B. en W. laten weten wat
er in de ogen van de Bond aan nieuw
bouw moet komen. Wat de vorm
betreft dient de nieuwe vleugel over
een te komen met de af te bréken
schuur. Die schuur getuigt van geslo
tenheid dit, in tegenstelling tot het
open karakter van het Rechthuis met
zijn voorname, grote ramen. Het
Rechthuis domineert zeer duidelijk en
dat zal zo moeten blijven. Heemschut
pleit daarom voor een eenvoudig stuk
nieuwbouw, met vrij kleine ramen.
Mocht dat het hotel te weinig ruimte
opleveren, dan is een tweede mogelijk
heid om een replica van het Rechthuis
te bouwen een methode die in het
verleden bij uitbreiding van gebouwen
met allure veelvuldig is toegepast.
Groninger stations
Zowel in Zuidhom als in Loppersum is
er veel actie vanuit de bevolking om de
oude stations in die plaatsen te redden.
De NS had plannen om die toch wel
karakteristieke gebouwen, die een be
langrijk herkenningspunt in hun omge
ving vormen, te slopen. In Zuidhorn
was zelfs al met de afbraak begonnen.
Ook Heemschut is in deze zaak ge
sprongen, met brieven en telegram
men. Eén telegram ging naar de minis
ter van CRM om meer stations op de
monumentenlijst te plaatsen, met ur
gentie voor Zuidhorn en Loppersum.
Het andere telegram ging naar de
hoofddirectie van de NS om een fle
xibele opstelling in te nemen en daar
mee de stations te behouden. De
NS-directie stuurde daarop Heemschut
het telegram, dat de verdere sloop van
het station Zuidhorn tot nader order is
gestopt
Binnenstad Amersfoort
Schade in Haarlem
100
Al eerder had Heemschut de NS een
brief gestuurd, met het pleidooi om
niet alleen puur zakelijk en rationeel te
redeneren maar een bijdrage te leveren
aan het behoud van de eigen identiteit
van de dorpen Zuidhom en Lopper
sum, waarin de oude stationsgebouwen
zo'n belangrijk punt uitmaken. Overi
gens was het gemeentebestuur van
Zuidhom met de sloop van het station
akkoord gegaan. De bevolking voelde
er echter niets voor. In Loppersum ligt
de zaak wat anders. Daar doet ook het
gemeentebestuur van harte aan de
actie tot behoud mee. Inmiddels is de
NS druk bezig het Loppersumse sta-
Het station van Zuidhorn. Op deze
foto nog compleet, maar de rechter
vleugel is al verdwenen.
schreef. B. en W. zouden daarop (bin
nenkort) voorstellen om de Parklaan in
de busroutes op te nemen, zodat de
Nieuwe Gracht van het busverkeer
verlost werd. Dat is, drie jaar later, nog
steeds piet gebeurd reden voor
Heemschut om contact op te nemen
met de Rijksdienst voor de Monumen
tenzorg, met het verzoek er bij B. en
W. van Haarlem op aan te dringen om
nu op korte termijn de toezeggingen
van destijds na te komen.
„Wij vragen uw raad met klem de
aangeboden plannen niet te aanvaar-
tion zo mogelijk te verhuren. Ook in
andere plaatsen is het de NS gelukt een
bestemming voor buiten dienst gestel
de stations te vinden. Dat te Lunteren
is kantoor, boetiek en expositieruimte
geworden, dat te Wolfheze is nu dorps
winkel, en dat te Avenhorn is zetel van
een architectenbureau. Evenals voor
het station te Loppersum wordt ook
voor dat te Borne (enig in z'n type)
naarstig naar een bestemming gezocht
en in ieder geval tot juni blijft Borne
heel.
Door het zware verkeer over de
Nieuwe Gracht te Haarlem is van het
pand no. 7 de monumentale stoep
losgescheurd en de voordeur helemaal
verzakt. Ook andere monumentale be
bouwing langs de gracht ondervindt de
funeste gevolgen van het denderende
verkeer. Drie jaar geleden al is de zaak
aanhangig gemaakt bij B. en W. van
Haarlem, waarop GS dit college aan-
den en in elk geval te voorkomen dat
de fraaie binnenstad door doorbraken,
verbredingen en het binnendringen van
autoverkeer (waaronder zwaar vracht
vervoer), op onherstelbare wijze wordt
geschonden." Met dit pleidooi luidt
Heemschut, in een brief aan de raad,
de noodklok over wat er in Amers
foort staat te gebeuren als de
ontwerp-bestemmingsplannen voor de
binnenstad worden aangenomen zoals
ze door B. en W. zijn ingediend. Het
liegt er dan ook niet om. In de visie
van B. en W. wordt de Heerenstraat
verbreed en komt er aansluitend een
nieuwe brug over de Zuidsingel, om
aldus een nieuwe toevoerader naar de
binnenstad te creëren. Dan zou er een
nieuwe, brede weg moeten komen ter
ontlasting van de Bloemendalsestraat
met eveneens een brug werken die
een ernstige aanslag op 't Zand en
Muurhuizen zouden betekenen. De ge
meente heeft het Sint Nicolaaswees-
huis aan 't Zand trouwens al gesloopt,