Heemschut in actie m Rechthuis Muiderberg Er zijn plannen om het karakteristieke Rechthuis te Muiderberg uit te breiden met een hotelvleugel, op de plaats waar nu een aangebouwde schuur staat. Naar verluidt zou de te realiseren nieuwbouw niet voldoende worden aangepast. Heemschut is daar ongerust over en heeft B. en W. laten weten wat er in de ogen van de Bond aan nieuw bouw moet komen. Wat de vorm betreft dient de nieuwe vleugel over een te komen met de af te bréken schuur. Die schuur getuigt van geslo tenheid dit, in tegenstelling tot het open karakter van het Rechthuis met zijn voorname, grote ramen. Het Rechthuis domineert zeer duidelijk en dat zal zo moeten blijven. Heemschut pleit daarom voor een eenvoudig stuk nieuwbouw, met vrij kleine ramen. Mocht dat het hotel te weinig ruimte opleveren, dan is een tweede mogelijk heid om een replica van het Rechthuis te bouwen een methode die in het verleden bij uitbreiding van gebouwen met allure veelvuldig is toegepast. Groninger stations Zowel in Zuidhom als in Loppersum is er veel actie vanuit de bevolking om de oude stations in die plaatsen te redden. De NS had plannen om die toch wel karakteristieke gebouwen, die een be langrijk herkenningspunt in hun omge ving vormen, te slopen. In Zuidhorn was zelfs al met de afbraak begonnen. Ook Heemschut is in deze zaak ge sprongen, met brieven en telegram men. Eén telegram ging naar de minis ter van CRM om meer stations op de monumentenlijst te plaatsen, met ur gentie voor Zuidhorn en Loppersum. Het andere telegram ging naar de hoofddirectie van de NS om een fle xibele opstelling in te nemen en daar mee de stations te behouden. De NS-directie stuurde daarop Heemschut het telegram, dat de verdere sloop van het station Zuidhorn tot nader order is gestopt Binnenstad Amersfoort Schade in Haarlem 100 Al eerder had Heemschut de NS een brief gestuurd, met het pleidooi om niet alleen puur zakelijk en rationeel te redeneren maar een bijdrage te leveren aan het behoud van de eigen identiteit van de dorpen Zuidhom en Lopper sum, waarin de oude stationsgebouwen zo'n belangrijk punt uitmaken. Overi gens was het gemeentebestuur van Zuidhom met de sloop van het station akkoord gegaan. De bevolking voelde er echter niets voor. In Loppersum ligt de zaak wat anders. Daar doet ook het gemeentebestuur van harte aan de actie tot behoud mee. Inmiddels is de NS druk bezig het Loppersumse sta- Het station van Zuidhorn. Op deze foto nog compleet, maar de rechter vleugel is al verdwenen. schreef. B. en W. zouden daarop (bin nenkort) voorstellen om de Parklaan in de busroutes op te nemen, zodat de Nieuwe Gracht van het busverkeer verlost werd. Dat is, drie jaar later, nog steeds piet gebeurd reden voor Heemschut om contact op te nemen met de Rijksdienst voor de Monumen tenzorg, met het verzoek er bij B. en W. van Haarlem op aan te dringen om nu op korte termijn de toezeggingen van destijds na te komen. „Wij vragen uw raad met klem de aangeboden plannen niet te aanvaar- tion zo mogelijk te verhuren. Ook in andere plaatsen is het de NS gelukt een bestemming voor buiten dienst gestel de stations te vinden. Dat te Lunteren is kantoor, boetiek en expositieruimte geworden, dat te Wolfheze is nu dorps winkel, en dat te Avenhorn is zetel van een architectenbureau. Evenals voor het station te Loppersum wordt ook voor dat te Borne (enig in z'n type) naarstig naar een bestemming gezocht en in ieder geval tot juni blijft Borne heel. Door het zware verkeer over de Nieuwe Gracht te Haarlem is van het pand no. 7 de monumentale stoep losgescheurd en de voordeur helemaal verzakt. Ook andere monumentale be bouwing langs de gracht ondervindt de funeste gevolgen van het denderende verkeer. Drie jaar geleden al is de zaak aanhangig gemaakt bij B. en W. van Haarlem, waarop GS dit college aan- den en in elk geval te voorkomen dat de fraaie binnenstad door doorbraken, verbredingen en het binnendringen van autoverkeer (waaronder zwaar vracht vervoer), op onherstelbare wijze wordt geschonden." Met dit pleidooi luidt Heemschut, in een brief aan de raad, de noodklok over wat er in Amers foort staat te gebeuren als de ontwerp-bestemmingsplannen voor de binnenstad worden aangenomen zoals ze door B. en W. zijn ingediend. Het liegt er dan ook niet om. In de visie van B. en W. wordt de Heerenstraat verbreed en komt er aansluitend een nieuwe brug over de Zuidsingel, om aldus een nieuwe toevoerader naar de binnenstad te creëren. Dan zou er een nieuwe, brede weg moeten komen ter ontlasting van de Bloemendalsestraat met eveneens een brug werken die een ernstige aanslag op 't Zand en Muurhuizen zouden betekenen. De ge meente heeft het Sint Nicolaaswees- huis aan 't Zand trouwens al gesloopt,

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1975 | | pagina 28